رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-03 00:20 شماره خبر : 7571 https://sobhtoos.ir/short/VMmQx 0
نویسنده و پژوهشگر تربت جامی:

نویسنده و پژوهشگر تربت‌جامی گفت: اقدامات فرهنگی سال‌های اخیر مسئولان تربت‌جام در راه اعتلای نام خرگرد جام باعث شد این شهر در بهترین مراتب و سطوح ملی و جهانی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ خرگرد کهن جام که در طول تاریخ همواره مورد توجه جوامع و تمدن‌ها دیگر بوده است امروز دیگر کسی نام آوازه‌اش را به یاد ندارد.

در چند سال اخیر با برگزاری سلسه همایش‌های شیخ جام دوباره نام خردگرد جام مطرح شد در همین راستا با تلاش‌های علیرضا قیامتی و مرتضی دامن پاک جامی کتابی با نام " خرگرد جام در گذرگاه جاده ابریشم " که حاصل پژوهش‌هایی در دو بخش نمایه پژوهش‌های علمی و خرگرد به روایت تربت‌جام منتشر شد.

علیرضا قیامتی، نویسنده و پژوهشگر تربت جامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با معرفی این کتاب گفت: کتاب "خرگرد جام در گذرگاه جاده ابریشم" اندکی از جایگاه سترگ این شهر تاریخی را نمایان می‌سازد و به بررسی تاریخ، آثار باستانی نامداران، هنر، آداب و آیین‌های این منطقه می‌پردازد.

قیامتی افزود: این اثر با همت و تلاش‌های مرتضی دامن پاک جامی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های وزارت امورخارجه به زیور طبع آراسته و با مقدمه وی غنایی دو چندان یافته که اقدامات فرهنگی سال‌های اخیر در راه اعتلای نام جام باعث شد، جام در بهترین مراتب و سطوح ملی و جهانی مطرح شود.

دانشیار دانشگاه فردوسی و شاهنامه‌پژوه با اشاره به تاریخ خرگرد خاطرنشان کرد: خرگرد جام از کهن ترین مراکز تمدن خراسان بزرگ و یکی ازکانون‌های فرهنگی برجسته در حوزه تمدنی ایران است که دانشوران و عارفان بسیاری نگین پرشوکت آن را نمایندگی کرده اند؛ شهری که پیشینه هزاران ساله دارد و پیش از اسلام، با عنوان «زرشتک» از مراکز مهم علمی و دینی ایران باستان و موبدان زرتشتی بوده و آثاری سترگ از دوره ساسانیان و اشکانیان همچون کاخ خسرو و ارگ زرشتک در آن آشکار است.

وی ادامه داد: شهر فرهنگ مدار تربت جام از باشکوه ترین پایگاه‌های علمی و فرهنگی بویژه در دوره ساسانیان و بعدها دردوره تیموریان محسوب می‌شده و وجود ده‌ها چهره ارزشمند علمی و فرهنگی همچون خاتم الشعرای شعر فارسی عبدالرحمان جامی و هاتفی خرگردی بزرگترین شاعران قرن دهم، عارف پرسوز و گدازی چون قاسم انوار، بزرگترین خوشنویس قرن دهم پیر علی جامی را به هنر ایران معرفی کرده است.

قیامتی عنوان داشت: این شهر تاریخی منجمی بزرگ چون حکیم احمد خرگردی و فیلسوفی برجسته چون امیر یوسف زرشتکی ملک الشعرای خراسان (قرن دهم)، مولانا ابوالمکارم اسپرغابادی، مولانا محمد جامی و نورالدین ترخان را بر چکاد فرهنگ ایران زمین نشانده است و بسیاری از نامداران این خطه چون مولانا میرجان و یوسف اهل جامی و خواجه کلان سمرقندی پروانه استادی خویش که در سمرقند و هرات تدریس می‌کردند را از شهرخرگرد کسب کردند.

وی با اشاره به قرارگیری این شهر تاریخی در مسیر جاده ابریشم بیان داشت: خرگرد جام از بزرگترین مراکز اقامتی و از اصلی ترین نقاط پر رفت و آمد در مسیر جاده ابریشم بوده که علاوه بر کالا، فرهنگ، شعر ، عرفان و دانش صلح و دوستی را به تمام نقاط جهان فرستاده است.

دانشیار دانشگاه فردوسی و شاهنامه‌پژوه با اشاره به دیگر آثار تاریخی این شهر کهن یاد آور شد: وجود بزرگترین رباط خراسان در کنار آب انباری بزرگ وکم نظیر، ارگ‌ها و برج‌های باصلابت، میل‌های راهنمای متعدد، برج دیدبانی و آثار دیگر، بر تاثیر شگرف آن به عنوان محوری کلیدی در مسیر جاده ابریشم توجه هر پژوهش‌ گری را به خویش جلب می‌کند.

قیامتی تاکید کرد: کمتر مکانی چون خرگرد جام را می‌توان یافت که این همه در فرهنگ و عرفان خراسان کهن و جاده ابریشم تاثیر گذار باشد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار