فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر با انتقاد از اختیاری شدن حضور در کلاسهای آئیننامه بیان کرد: شاید از نظر عملی این افراد صلاحیت داشته باشند؛ اما از نظر ذهنی صلاحیت لازم را نداشته و این درد امروز جامعه ما است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ محمد میرزابیگی در گفتگو با ایسنا، به تشریح وضعیت حوادث و جادههای حوزه استحفاظی این فرماندهی پرداخت و افزود: تمامی راههای حوزه استحفاظی شهرستانهای کاشمر، کوهسرخ و بخشی از خلیلآباد نیز جزو حوزه استحفاظی این فرماندهی است.
وی با بیان اینکه در حوزه پلیسراه کاشمر فقط مسیر کاشمر به شادمهر و محور کاشمر به خلیلآباد جزو راه اصلی محسوب میشود، افزود: از مسیر کاشمر به شادمهر ۳۰ کیلومتر و ۱۵ کیلومتر به سمت خلیلآباد نیز تحت حوزه استحفاظی است.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر اذعان کرد: مسیر کاشمر به سمت نیشابور به طول ۹۵ کیلومتر و مسیر کاشمر به سمت فیضآباد به طول ۱۸ کیلومتر که جزو راههای فرعی محسوب میشود زیر نظر پلیسراه کاشمر قرار دارد و سایر راهها جزو راههای روستایی نیز محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه پارسال از نظر حوادث منجر به فوت ۷ درصد و تصادفات منجر به جرح نیز ۱۸ درصد کاهش داشتیم، خاطرنشان کرد: در مجموع کل تصادفات فوتی و جرحی در حوزه استحفاظی پلیسراه کاشمر حدود ۱۷ درصد کاهش را نشان میدهد.
میرزابیگی آمار موجود را مطلوب و شایسته ندانست و گفت: هرچند در بحث خودرو و راه اشکالات عمدهای داریم و همچنان از استانداردهای راهها در منطقه بسیار دور هستیم؛ ولی مشکل اصلی برخلاف آنچه در ذهن مردم میگذرد مربوط به مسائل دیگری است.
وی درد امروز جامعه را درد فرهنگی دانست و افزود: متأسفانه در حوزه ترافیک دچار فقر شدید فرهنگی هستیم، متأسفانه سیستم بهگونهای طراحی شده که عملاً تا ۱۸ سالگی که شهروند برای گواهینامه اقدام میکند هیچ ارگان و نهادی مسئولیت فرهنگی فرد را بر عهده ندارد و این از اشکالات اصلی کشور است.
۹۴ درصد مشکلات ترافیکی مربوط به مسائل فرهنگی است
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر اذعان کرد: بر اساس آنچه آمارها نشان میدهد تأثیر خودرو و راه در حوادث حدود ۷ تا ۸ درصد بیشتر نیست و ۹۳ تا ۹۴ درصد دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی است.
وی با بیان اینکه حتی در راههای بزرگراهی و آزادراهها که تقریباً استاندارد هستند آمار حوادث منجر به فوت بالاست، افزود: علیرغم اینکه تنها مسیر استاندارد کل حوزه استحفاظی ما مسیر کاشمر به خلیلآباد است؛ ولی حجم تصادفات در این محور بالا است.
میرزابیگی خاطرنشان کرد: هرچند محور کاشمر به خلیلآباد خوب شده اما اگر نتوانستیم نتیجه مطلوب را بگیریم، چون همزمان با استاندارد کردن راه نتوانستیم افکار مردم را هم استاندارد کنیم.
وی با اظهار تأسف از اینکه شاهد تردد برخی خودروها با سرعت ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت در این محور هستیم، گفت: رفتارهای برخی رانندگان استاندارد نیست و این معضل تمامی کشور است.
نباید شرکت در کلاسهای آئیننامه اختیاری باشد
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر افزود: هرچند امیدوار بودیم افرادی که برای اخذ گواهینامه مراجعه میکنند ابتدا آئیننامه راهنماییورانندگی را با شرکت در کلاسها تا حد قابلقبولی فرا میگیرند؛ اما متأسفانه بر اساس قانون جدید شرکت در کلاسهای آئیننامه را اختیاری کردند.
وی با انتقاد از اختیاری شدن شرکت متقاضیان گواهینامه در کلاسهای آئیننامه بیان کرد: شاید از نظر عملی این افراد صلاحیت داشته باشند؛ اما از نظر ذهنی صلاحیت لازم را نداشته و این درد امروز جامعه ما است.
میرزابیگی همچنین گفت: اگر چه سایر کشورها فرهنگسازی در خصوص رانندگی را از مهدکودکها شروع میکنند و در مقاطع بالاتر کتابهایی را دراینخصوص تدریس میکنند و فکر و ذهنشان برای استفاده از وسایل نقلیه آمادگی لازم را دارد و میدانند چه اقدامهایی را برای حفظ جان خود و خانواده باید رعایت کنند؛ ولی این اتفاق در کشور ما رخ نمیدهد.
بیتفاوتی آموزشوپرورش نسبت به جان دانشآموزان
وی عنوان کرد: متأسفانه آموزشوپرورش به عنوان متولی فرهنگ و آموزش هیچگونه اقدام مؤثری را تاکنون انجام نداده است، اگرچه طرحی به عنوان آموزش مدارس برای پلیس تعریف شده بود و ما هم دنبال میکنیم؛ اما چون استمرار لازم را ندارد در ادامه با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی گفت: اگرچه کار ما بهصورت مقطعی انجام میشود؛ اما چون آموزشوپرورش این طرح را استمرار نمیدهد عملاً تأثیر خوبی بر دانشآموزان ندارد. البته فرهنگ آموزش جزو وظایف اصلی ما تعریف نشده و کار پلیس برخورد با تخلفات رانندگی است و این کار را علاوه به وظایف اصلی انجام میدهیم.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر افزود: در حالی که موضوعی بالاتر از حفظ جان افراد وجود ندارد؛ اما سیستم آموزشوپرورش در راستای فرهنگسازی بسیار ضعیف عمل کرده و بهنوعی برایش اولویت ندارد.
آمار تلفات انسانی در بین پزشکان، مهندسین و نخبهها بالا است
وی اظهار کرد: امروزه در حوادث ترافیکی شاهد از دست دادن نخبههای بسیاری هستیم، آمار تلفات انسانی در بین پزشکان، مهندسین و دیگر نخبهها بالا است.
میرزابیگی با تأکید بر اینکه فرهنگسازی باید در اولویت آموزشوپرورش قرار بگیرد، تصریح کرد: در کاشمر جوانهای موتورسواری داریم که به دلیل بیاحتیاطی شاهد حوادث ناگواری هستیم.
وی با بیان اینکه اکنون با تعداد بسیاری از جوانهای موتورسوار که تعداد قابل توجه ای از آنها هم فاقد گواهینامه هستند مواجه شدهایم، عنوان کرد: وضعیت بهگونهای شده که از قوه قهریه هم نمیتوان استفاده کرد.
ظلم والدین به فرزندان
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر گفت: حتی برخی مواقع خانوادهها موضع میگیرند و اعلام میکنند اگر فرزندشان با موتور به مدرسه نرود امکان رفت و آمدش دیگر مقدور نیست، این نشان میدهد ریسک خانواده هم برای بهخطرافتادن جان عزیزانشان در سیستم ترافیک افزایشیافته است.
وی با اظهار تأسف از اینکه برخی پدرها برای تولد فرزندشان که هنوز گواهینامه ندارد موتور هدیه میدهند، بیان کرد: آمار حوادث نوجوانان و کودکان بعضاً ۸ سالهای که از موتور استفاده میکنند بسیار بالا است و این جای نگرانی دارد.
میرزابیگی آمار موتورها در شهر کاشمر را به دلیل وضعیت اقتصادی مردم و بهتبع آمار حوادث بسیار بالا دانست و افزود: حدود ۴۰ درصد حوادث شهرستان مربوط به موتورسیکلتسواران است.
۱۰ کیلومتر خطرناک
وی در ادامه کیفیت خودروها را بسیار پائین دانست و گفت: به دلیل فراوانی نسبت به خودروهای خارجی آمار حوادث منجر به جرح و فوت در میان خودروهای پراید، سمند و ۴۰۵ بسیار بالاست. البته نقش مهم را در حوادث راننده دارد که تخلف را انجام میدهد.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر همچنین به وضعیت نقاط حادثهخیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در جاده کاشمر به شادمهر دلمان را به این خوش کردیم که در آینده جاده یکطرفه خوبی را تحویل مردم خواهیم داد؛ اما اگر قرار باشد عملکردمان در قطعات دوم و سوم همانند ۱۰ کیلومتر اول که دوطرفه شده باشد همان بهتر که کاری صورت نگیرد؛ چون آنچه الان داریم بهتر است.
وی با اشاره به اینکه ترس خود من به عنوان فرمانده پلیسراه در این محور بیشتر از ۱۰ کیلومتر اول است که یکطرفه شده است، اذعان کرد: راه ۴ سال قبل بهصورت ناقص احداث و به دلایلی افتتاح شد درصورتیکه نباید این اتفاق میافتاد.
میرزابیگی گفت: در ۱۰ کیلومتر اول که یکطرفه شده با نقاط حادثهخیز منجر به فوت، جرح و خسارت بالای بسیار وحشتناکی مواجه هستیم، متأسفانه هنوز بعد از چندین سال مسئولان شهرستان برای تعیین تکلیف میدان فرودگاه به یک هماهنگی نرسیدند و تعیین تکلیف نشده است.
تقاطعهای کاملاً غیراستاندارد
وی از تقاطع رزقآباد، فرگ و قوچ پلنگ، دوربرگردان قبل از شهرک صنعتی، قسمتی که از هر دو طرف تبدیل به دوطرفه و یکطرفه میشود، به عنوان تقاطعها و نقاط کاملاً غیراستاندارد نام برد که باید بسته شود، افزود: زمانی که ۱۰ کیلومتر اول افتتاح شد بهصورت موقت و بهشرط برطرفکردن نقاط حادثهخیز بود.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر همچنین با بیان اینکه اگر روشنایی جاده کاشمر به خلیلآباد انجام شود به ۹۵ درصد استاندارد مطلوب رسیدهایم، تصریح کرد: وضعیت مسیر به سمت فیضآباد از وضعیت بهتری به نسبت محور کوهسرخ برخوردار است.
وی اذعان کرد: بعضاً گفته میشود حادثه در جاده مرگ اتفاق افتاد، در حالی که اینگونه تیترها ما را به سمت عقب میبرد؛ چون بیشتر موضعگیریها به وضعیت راه میشود فکر مردم را منحرف میکنیم، درصورتیکه کارشناس پس از بررسی دلیل حادثه را بیاحتیاطی از جانب راننده اعلام میکند؛ اما هیچکس به نقش راننده در بروز حادثه اشاره نمیکند.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر با اعلام اینکه با برخی تیترها نباید مردم را گمراه کرد، گفت: متأسفانه در فضای مجازی به اینکه راننده سرعت مجاز و رعایت حقتقدم را رعایت نمیکند و یا به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را ازدستداده اشاره نمیشود.
جای خالی شهرداری در فرهنگسازی
وی همچنین به نقش شهرداری در فرهنگسازی اشاره کرد و افزود: اگرچه موضوعات ترافیکی و حوادث جادهای یکی از مسائل جامعه است؛ اما متأسفانه شهرداری هیچ بنری با محتوای رعایت قوانین راهنماییورانندگی در شهر نصب نکرده است.
میرزابیگی تصریح کرد: نتوانستیم فکر مردم را به موضوع حوادث ترافیکی حساس کنیم، تمامی حوادث از روی عدم آگاهی شکل میگیرد، هرچند در داخل خانه همه کار برای تأمین امنیت کودک انجام میدهیم تا آسیبی نبیند؛ اما در داخل خودرو اجازه میدهیم بر روی صندلی جلو بنشیند.
فوت ۴۰ تا ۴۵ درصد مصدومان حوادث رانندگی در صحنه تصادف
وی گفت: فوت ۴۰ تا ۴۵ درصد از مصدومان حوادث رانندگی در سر صحنه تصادف، نشان از سرعت بالا، نبستن کمرند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی است.
میرزابیگی در ادامه به مهمترین برنامههای امسال اشاره کرد و افزود: ارتقاء ایمنی راهها، ایمنسازی محور کاشمر به کوهسرخ، اصلاح دو زیرگذر تقاطع رزقآباد و فرگ، فرهنگسازی و... از مهمترین برنامهها است.
وی گفت: بهتمامی رؤسای ادارات اعلام کردهایم که هیچ تعارف با کسی نداریم و قصور هیچ دستگاهی در خصوص حوادث پذیرفته نیست و ما به جد ورود پیدا میکنیم و با هیچکس تعارف نداریم.
فرمانده پلیسراه شهرستان کاشمر اذعان کرد: در آمار حوادث مردم را زیاد مقصر نمیدانیم ما مسئولان نتوانستیم با فرهنگسازی آنها را به سمت خودمان بیاوریم اگر این فرهنگسازیها اتفاق میافتاد امروز شاهد این حجم از تصادفات نبودیم.
انتهای خبر/
- دستگيري سارق به عنف در رشتخوار
- پس از نوریزاده چه کسی فرماندار سرخس میشود؟
- عملیات «وعده صادق» هوشمندانه و دقیق اجرا شد
- بسیج سازندگی همواره یاری رسان محرومان است
- پایداری آب شرب در ۱۰ روستای رشتخوار
- تجهیز تراکتورهای کشاورزی به دستگاه ردیاب در خواف
- دو دلداری که سه دلداده تقدیم انقلاب کردند
- عملیات «وعده صادق» دلم را شاد کرد
- ساره، «پروانهای» در پیله درد
- مدالهایی منقش به نام «شهید»
- «طرح نور» موثرترین طرح فرهنگی
- روایت کامل مجروح شدن جوان باغیرت کاشمری
- ساواک و سعودی حریف این بانو نشدند
- سپاه خراسان رضوی پیشرو در محرومیتزدایی
- برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در کاشمر
- جانباز شیمیایی تربتجامی به جمع شهدا پیوست
- سپاه، همواره در خدمت ملت
- ایجاد اشتغال برای 693مددجوی بهزیستی نیشابور
- ٣٣هزار ساعت آموزش رسانه در قوچان
- جراحت جوان کاشمری در دفاع از نوامیس مردم
- خدمترسانی 27گروه جهادی در سیل نیشابور
- رژیم صهیونستی به سرنوشت صدام دچار خواهد شد
- حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در نمازجمعه سرخس
- دهه کرامت فرصت تدبر برای سیره معصومین است
- دهه کرامت فرصت تدبر مکتب اهل بیت(ع)
- تلاش دشمن، کاهش جوانی جمعیت در ایران است
- اقتصاد خرمشهر بعدی است که باید فتح شود
- امروز جهان تشنه معارف اهلبیت (ع) است
- مدیر بحران مشهد عزل شد
- خیام نیشابوری نابغهای همه چیزدان بود
- ولایت مقدم بر عدالت است
- مبارزات ائمه(ع) برای تٱسیس حکومت اسلامی بود
- مردم از رفتن به مناطق کوهستانی خودداری کنند
- خسارت بسیار زیاد تگرگ در نیشابور
- لغو مراسم روز ملی خیام در نیشابور
- دستور وزیر کشور برای حل مشکلات سیل زدگان
- نیشابور بزرگ رتبه اول اهدای عضو در کشور
- اهدای ۱۴ سری جهیزیه به بیماران کلیوی تربتحیدریه
- محدودیت ورود به بستر رودخانهها در کاشمر
- جشنهای محلهمحور دهه کرامت در سرخس
- خط مقدم مبارزه توجه به پایههای علمی است
- بازسازی بافت فرسوده منطقه سیدی جزو برنامههای ماست
- واقعه وعده صادق قابل فراموش شدن نیست
- رسانههای طرفدار رژیم صهیونیستی امروز خنثی شدند
- علیه تثبیت سنت سبت
- عملیات امدادرسانی همچنان ادامه دارد
- از تخلبه آب زیرگذر انقلاب تا بازگشایی مسیر
- بستری شدن ۱۵ مصدوم سیل مشهد در بیمارستانها
- ۷ فوتی در سیل روز گذشته خراسان رضوی
- ۲۵۰ خانواده سیلزده در مشهد اسکان یافتند
- مشاهده بیشتر