رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-03 12:26 شماره خبر : 7971 https://sobhtoos.ir/short/4ZRJX 0
با اقدام خودسرانه عضو شورا؛

بازار شیرچهارسوق تربت‌حیدریه از دیرباز یکی از بازارهای مهم تهیه ارزاق عمومی این خطه بوده که در چند روز اخیر با کج‌سلیقه‌گی‌های عضوی از شورای شهر، بساط بساطی‌ها در این نقطه جمع شده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ تربت حیدریه تا یک قرن پیش یکی از کانونهای اصلی تجارت در پهنه وسیع خراسان بزرگ محسوب می‌شد که گواه آن استمرار حیات بازارهای قدیمی هادیوف، گمرک، شیر چهارسوق، سنگفرش و سرای امین و قیصریه در این شهر است. 

هرچند این بازارها در دوران رونق خود کانون تولید و صادرات بوده‌اند اما آنچه امروز در گذر از آنها به چشم می‌خورد عرضه کالاهای خارجی به خصوص چینی است و مهمتر آنکه معماری مغازه‌ها نیز به تدریج دستخوش آسیب و به تبع آن تغییر و تحول شده و کمتر نشانی از معماری چشم نواز سنتی در آنها به چشم می‌خورد.   

قدمت بازار شیر چهارسوق حدود ۱۰۰ سال است و در ابتدای بازار آب انباری وجود دارد که قبلا جلوی راه پله آب انبار یک مغازه قصابی واقع شده و با همکاری میراث فرهنگی این آب انبار احیا شد و چون در وسط بازار چهارسو داشت به آن شیر چهارسوق می‌گفتند‌. 

چاقوسازی، تولید آبنبات، زغالفروشی و آهنگری، فعالیتهای رایج در گذشته تاریخی بازار چهارسوق تربت حیدریه بوده و اکنون جای خود را به واحد‌های قصابی، ارزاق غموعی، پوشاک و دستفروشان داده‌است. 

اساسا بازارها و راسته‌های تجاری که با حضور دستفروش ها به محلی برای تهیه ارزاق عمومی شهروندان کم درآمد و  قشر آسیب پذیر  تبدیل شده‌اند و در همه شهرها وجود دارد و به یکی از سرزنده ‌ترین و پویا ‌ترین فضاهای شهری بدل می‌شوند، فضایی که حضور انسان در آن معنا پیدا می‌کند و این حضور و تکاپو در کنار آورده‌های  اقتصادی آن باعث با ارزش شدن این گذرهای شهری می‌شود. 

در موضوع شیر چهارسوق شورای شهر هیچ دخالتی ندارد 

اردشیر ریاحی  در صحن عمومی‌شورای شهر که در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد از برخورد یکی از اعضای شورای شهر تربت حیدریه که به‌طور خودسرانه بساط دستفروش‌های شیرچهارسوق را مختل و مانع از حضور این کسبه کم ادعا شده گلایه کرد و گفت: تاراندن دستفروش‌ها از این گذر به هیچ وجه خواسته شورای شهر نبوده و فقط یک عضو شورا به صورت سلیقه‌ای مانع از حضور این افراد شده‌است. 

ریاحی در ادامه از ریاست شورای شهر خواست تا عضو مورد نظر به شورا فراخوانده شود تا مشخص شود عضو شورا با کدام مجوز و اختیارات و مصوبه حدود ۱۵۰ نفر که سامان اقتصادی و اجتماعی داشتند رابی‌ و سر و سامان کند. 

وی بیان کرد: خیلی از افراد برای تهیه ارزاق ارزان به این بازار مراجعه می‌کند و این دلیل اقتصادی و اجتماعی است که باید این بازار زنده بماند، در عین حال کسبه بازار هم نامه نوشتند که از جابجایی دستفروشان ناراضی هستند و اگر آلودکی موضوعیتی دارد به آسانی قابل حل است و از طرفی شهرداری مجری نظم و نظافت بازار شیرچهارسوق است. 

ریاحی گفت: در بند ۱۴ قانون، شهردار موضوعیت دارد که هر اقدامی‌برای تخریب و استحکام بنا و سایر موارد بدون اجازه قوه قضائیه می‌تواند دستور مستقیم بدهد. 

وی اضافه کرد: کسبه معتقدند که دستفروشان در بازار شیرچهارسوق باعث رونق هستند، در عین حال معماری و ساختار آنجا نیازمند طراحی است تا به یک بازار سنتی زیبا تبدیل شود. 

ریاحی افزود: در موضوع شیر چهارسوق شورای شهر هیچ دخالتی ندارد و این از وظایف ذاتی شهردار است 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار