
به گزارش صبح توس، نام حضرت علی (ع ) که برده میشود واژه «عدالت» نیز کنار آن در ذهن آدمی نقش میبند گویا این کلمه با نام علی (ع) پیوند خورده است.
عدالتخواهی و عدالت ورزی حضرت علی (ع) آنچنان مشهود است که جُرج جَرداق مسیحی، کتابی 5 جلدی در رابطه با عدالت حضرت مینویسند و نام آن را «امام علی، صدای عدالت انسانیت» میگذارد. بنابراین معتقد به عدالت علی (ع) بودن مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
تمام عمر آن حضرت صرف برقراری عدالت شد. ایشان در خطبه 131 نهجالبلاغه میفرمایند: خدایا! تو خوب میدانی که آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت و رقابت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستنِ زیادت. بلکه میخواستیم نشانههای دین تو را بازگردانیم، و در شهرهایت اصلاح را آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیدهات را ایمنی فراهم آید و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد.
عشق انگیزه اصلی قاتل نبود
وقتی حرف از شهادت مولا(ع) میشود همه ما یک داستان عشقی را در ذهن تصور میکنیم که یک سر آن قطام، دختر زیباروی کوفه است که کینه علی (ع) را در دل دارد و طرف دیگر آن ابن ملجم مرادی عاشق و دلباخته قطام است. و خونی که قرار است در این راه ریخته شود تا مهریه دختر شود.
اما این همه ماجرا نیست بلکه انگیزه اصلی ابن ملجم از به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع) چیز دیگری بود. راویان، جهالت و کینهتوزی قاتل نسبت به امام (ع) را عامل اصلی این جنایت میدانند. کینهای که نشات گرفته از عدالت علی (ع) بود و سالها این کینه را در دل پرورانده بود.
استاد شهید مرتضی مطهری درباره علل و عوامل شهادت امام علی(ع) میگوید:
اگر از ما بپرسند که حضرت علی(ع) را چه کسی کشت همه میگوییم که ابن ملجم با همدستی قطام و تحریک معاویه اما اگر بپرسند که چه چیز امام(ع) را به شهادت رساند باید بگوییم یک نقطه روشن در وجود خود و نقطه تاریک در دشمنانش.
نقطه روشن در وجود خودشان همان عدالت و انعطاف ناپذیریشان در راه حق بود. پیغمبر اسلام(ص) میفرمود که علی آنجا که پای خدا در میان بیاید هیچ انعطافی ندارد.
حتی یک مرد خارجی درباره حضرت علی(ع) گفت که علی در محرابش کشته شد به این علت که در باب عدالت شدت زیادی به خرج میداد و انعطاف ناپذیر بود. بنابراین این انعطاف ناپذیری ایشان درباره عدالت سبب جنگهای جمل، صفین و نهروان شد ایشان در جنگ نهروان هم به خاطر عدالت کشته شد.
«جهالت» عامل جنایت
اما نقطه تاریک دشمنان همان تعصب، جهالت، نادانی و جهل یک مرد احمق نادان، ابن ملجم مرادی که هیچ گاه درکش به علی (ع) نرسید، همچنین علاقه و مسئله جنسی او هم مزدی بر علت شد که البته تاریخ نشان میدهد که اگر این جریان پیش نیامده بود ابن ملجم از کار خود پشیمان میشد ،چرا که همان دشمنان درجه اول هم وقتی مقابل او قرار میگرفتند، به خود میلرزیدند».
حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، در رابطه با انگیزه اصلی قاتل حضرت علی (ع) به خبرگزاری ابنا گفته است:
«روایت قطامه ملعونه و عشق ابن ملجم ملعون به وی، و اینکه این عشق سبب تحریک ابن ملجم از طرف قطامه برای قتل امیرمؤمنان(ع) شد سند چندان معتبر و قابل قبولی ندارد. اولین کسی که این مسئله را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود که خواست شهادت این انسان بی نظیر را به “یک افسانهای پر و بال داده” نسبت دهد. در پس پرده این افسانه سرایی، جریانات سقیفهای و اجتماعی حاکم بر آن زمان که محصول فرهنگ بنی امیه بود مخفی شد.
علی(ع) را جریان «ضدعدالت» شهید کرد
آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی علیه السلام شد، آلودگیهای اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله کثیف عشقی. قاتل علی(ع)، ۳۰ سال انحراف در همه امور بود که به وسیله “سقیفه بنی ساعده” ایجاد شد.
جامعه زمان امام علی(ع) با جنگهای جمل، صفین، نهروان و با سرپیچی از ولایت او، در مقابل عدالت وی موضع گرفتند. همین کارها سبب کینه و خشم بخشی از جامعه گشت و زمینه شهادت آن حضرت را فراهم آورد.
حضرت علی(ع) فقط به دست ابن ملجم کشته نشد؛ بلکه ایشان به دست جریان ضدعدالت که درصد بالایی از جامعه را تشکیل میدادند به شهادت رسیدند.»
آری، «عدالت» علی (ع) و «جهالت» ابن ملجم عامل اصلی شهادت حضرت علی (ع) بود و ماجرای قطام توانست انگیزه قاتل را بالا ببرد.
گزارش: سارا آویشی
انتهای پیام/10023 نظرات:
- استقبال از مسافران نوروزی در پایتخت ابریشم ایران
- احیای شب بیست و سوم رمضان در سرخس
- احیای شب بیست و سوم رمضان در سبزوار
- اجرای پویش ضیافت کریمانه در صالحآباد
- شب قدر در زیارتگاه شهید مدرس کاشمر
- شب قدر 23 ماه رمضان در کاشمر
- ۲ میلیون زائر وارد مشهد شدند
- دیدار جانشین سازمان اطلاعات سپاه با آیتالله علمالهدی
- ارائه ۵۰۰۰ خدمت بهداشتی و درمانی در تربتحیدریه
- روایت آخرین شب لیالی قدر تربتحیدریه
- احیای شب ۲۱ ماه رمضان در مشهد مقدس
- بازدید نوروزی مسئولان از بیمارستان علامه بهلول گنابادی
- قوای سهگانه استراتژی واحد سرمایهگذاری تعریف کنند
- نماهنگ «بک یا الله»
- بازدید ۲۵ هزار نفر از جاذبههای تاریخی تربتحیدریه
- پیوند فرهنگ ایرانی و اسلامی در حرم رضوی
- سرخس؛ منطقه استراتژیک سرمایهگذاری برای تولید
- احیای شب ۲۱ ماه رمضان در تربتجام
- حالوهوای حرم کاشمر در دومین شب قدر
- برگزاری مراسم افطاری شبهای قدر در روستای پروند
آخرین اخبار
- ارتش و سپاه بازوی اقتدار کشور هستند
- خطای محاسباتی آمریکا در برخورد با ایران
- رفع بحران آب نیازمند اقدام جدی است
- نیشابور میزبان جشنواره مینی بسکتبال منطقه شرق کشور
- ارتش و سپاه بازوی نظام اسلامی هستند
- دشمنان پیشرفتهای ما را برنمیتابند؛ مردم بصیرند
- مذاکرات باید در محدوده هستهای بماند
- ارتش، سپاه دو بازوی اصلی نظام هستند
- قدرت دفاعی ایران در برابر تهدیدات نوین
- ارتش و سپاه سد محکم مقابل دشمنان هستند
- تعرفه برق گرمسیری برای سرخس قطعی شد
- پیکر مطهر شهید علی تقویفر شناسایی شد
- ارتش تبلور ولایتمداری، شجاعت و مردمداری است
- رژه اقتدار روز ارتش در مشهد برگزار شد
- کاهش خطرات جادهای سرخس با ریلهای بیادعا
- بازسازی مناطق زلزلهزده کاشمر الگویی برای مدیریت بحران
- هجوم ملخها به روستای چاهزول خواف
- زلزلهزدههای کاشمری به حمایت بیشتر نیاز دارند
- افتتاح ۳۵۰ واحد مسکونی در مناطق زلزلهزده کاشمر
- امنیت و آسایش مردم خط قرمز حاکمیت است
- برنامههای متنوع جهت تحکیم بنیان خانواده در سبزوار
- اجلاسیه ۱۲۲۲ شهید ترشیز اردیبهشت برگزار میشود
- شهدا درسهای بزرگ تاریخ انقلاب هستند
- پلمپ ۵ واحد قصابی متخلف در نیشابور
- دانشگاه باید در خدمت جامعه و صنعت باشد
- آغاز ثبتنام برای طولانیترین پیادهروی اربعین در مشهد
- مجوز سطح چهار حوزه برای گناباد گرفته شد
- تجهیز رژیم صهیونیستی بهجدیدترین تسلیحات نظامی توسط آمریکا
- ۲۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد سبزوار
- طوفان سیاه و باران رگباری امروز در سبزوار
- مشاهده بیشتر

