رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-07 20:07 شماره خبر : 8808 https://sobhtoos.ir/short/46KbG 0
به بهانه هفتم مهرماه سالروز شهادت شهید کلاهدوز؛

هفتم مهرماه سالروز شهادت بزرگ‌مردانی همچون «شهید یوسف کلاهدوز» است که خدمات و تلاش‌های این سرلشگر رشید سپاه اسلام موجب شد تا امروز این شهید قوچانی را به‌عنوان نماد و عصاره‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بشناسند.

به گزارش پایگاه خبری «صبح توس»، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه‌ساز ظهور قهرمانان و دلاورمردانی بود که شاید امروز در میان ما حضور نداشته باشند اما تأثیر حیات آنان پس از گذشت چهل و اندی سال همچنان در کشور قابل‌لمس است و امنیت، پیشرفت و دستاوردهای این نظام بدون وجود این بزرگ‌مردان باغیرت امکان‌پذیر نبود.

شهید یوسف کلاهدوز یکی از این قهرمانان مؤثر در نظام به شمار می‌آید که سازمان بخشیدن به ارتش پس از پیروزی انقلاب، ایجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آموزش جنگ‌های پارتیزانی گوشه‌ای از خدمات به‌یادماندنی قائم‌مقام سپاه پاسداران در طول حیاتش بوده است.

شهید یوسف کلاهدوز در روزهای نخستین زمستان ۱۳۲۵ خورشیدی در قوچان دیده به جهان گشود. او پس از گذراندن تحصیلات خود در این شهر برای شرکت در دانشگاه افسری در سال 1344 عازم تهران شد و برای هفت سال در لشکر زرهی شیراز خدمت کرد.

کلاهدوز علاقه زیادی به مطالعه مخصوصاً کتاب‌های مذهبی و رمان داشت تا جایی که در دوران دبیرستانش با کمک دوستانش کتابخانه‌ای را در مدرسه دایر کردند اما تنها به مطالعه اکتفا نکرد و تمام تلاشش بر این بود بتواند آموزه‌های اسلام را بیشتر در بین جوانان رواج دهد. یوسف در سنین جوانی سعی کرد تا روحیه ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی را عملاً به دیگران انتقال دهد و همین رفتار، او را به سرمشق و الگویی برای دیگران تبدیل کرده بود.

بسیاری از مردم نقش یوسف کلاهدوز را بیشتر در تأسیس سپاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانند اما این جوان انقلابی در طول دوران خدمتش در گارد شاهنشاهی ضربات مهلکی به هیمنه رژیم طاغوت وارد کرد که شاید کمتر کسی از آن باخبر باشد.

ورودش به دانشگاه افسری در رژیم پهلوی و پوشیدن لباس نظام باهدف خاصی بود زیرا او می‌خواست به ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی بپردازد و افرادی که رگه‌های مذهبی داشتند را شناسایی و به تشکل‌های اسلامی و مبارز پیرو خط امام پیوند دهد تا ضربات اساسی بر پیکره‌ حاکمیت آن زمان وارد شود.

سال 1342 پیشنهاد ورود «یوسف کلاهدوز» به گارد شاهنشاهی داده شد اما علی‌رغم اینکه دست‌ و دلش می‌لرزید وارد گارد شود، وظیفه‌اش به او حکم می‌کرد که هرچه بیشتر به نقطه رأس هرم و قلب رژیم نزدیک‌تر شود پس با مشورتی که با منابع متصل به مرجع ولایت داشت به او گفته شد که ورود به گارد را بپذیرد.

ورود او به گارد در حکم وسیله‌ای بود که بتواند اطلاعات کسب و به دستگاه ضربه وارد کند و هسته‌های بینش را در گارد و ارتش شکل دهد؛ پس با امام (ره) ارتباط گرفت و باراهنمایی‌های ایشان، نیرو‌های متعهد و انقلابی را جذب و سعی کرد اطلاعات سری را در اختیار مبارزان مسلمان قرار دهد. در دانشکده افسری تدریس می‌کرد؛ چون از این راه بهتر می‌توانست نیرو‌های متعهد و انقلابی را شناسایی کند.

حضور او در گارد با توجه به اهدافی که برای خود در نظر گرفته بود به‌خوبی اجرا می‌شد او از دفاتر و اطلاعاتی که به دست می‌آورد علیه رژیم استفاده می‌کرد یا آن‌ها را به طرق مختلف در اختیار نیروهای انقلابی قرار می‌داد.

یکی از اقدامات شهید کلاهدوز پیش از پیروزی انقلاب خنثی کردن بزرگ‌ترین توطئه رژیم پهلوی در شب ۲۱ بهمن ۵۷ بود زمانی که او متوجه نقل و انتقالات مشکوکی در سطح پادگان‌ و نقشه‌های فاجعه‌آمیز می‌شود. وقتی از نیت شوم تیمسارهای رژیم شاهنشاهی مطلع شد خبر را به بیت امام (ره) رساند و دوباره به پادگان بازگشت و تا صبح مشغول بیرون آوردن سوزن چکاننده تانک‌ها شد و بدین ترتیب بزرگ‌ترین توطئه رژیم را مبنی بر گلوله‌باران فرودگاه، مجلس، مرکز رادیو و تلویزیون، میدان ارگ، راه‌آهن و بیت امام را عقیم کرد.

ارتش مکتبی یکی از رهاوردهای این شهید والامقام به شمار می‌آید زیرا در شرایطی که انقلاب به پیروزی رسیده بود و عده‌ای دم از انحلال ارتش می‌زدند شهید کلاهدوز مصرانه مخالفت خود را ابراز داشت و با اطاعت از فرمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی کار سامان بخشیدن به ارتش را بر عهده گرفت.

شهید کلاهدوز را به‌حق باید از بنیانگذاران و محورهای اصلی تشکیل سپاه انقلاب اسلامی دانست زیرا وقتی هنوز خبری از تشکیل سپاه به میان نیامده بود او با همراهی شهید منتظری و تنی چند از نیروهای متعهد تشکیلاتی به نام پاسداران انقلاب را ایجاد کرد و زمانی که امام (ره) فرمان تشکیل نهاد سپاه را صادر کرد او با میل و رغبت به سپاه روی آورد و به‌عنوان یکی از اعضای شورای عالی آن انتخاب شد.

شهید کلاهدوز طبق گفته‌های خواهرش طراح لباس سبز سپاه پاسداران بود و علاقه و تعهدش به لباس سپاه منجر به این شده بود بیشتر وی را با این لباس ببینند.

او امر مهم آموزش را در سپاه را بر عهده داشت و فعالیت‌های چشمگیرش موجب شد تا قائم‌مقام فرمانده سپاه شود. شهید کلاهدوز ازجمله کسانی بود که توانست سپاه را در مقابل تمامی توطئه‌های داخلی و خارجی حفظ کند و پس از مدتی ارتش و سپاه به همت او و یارانش به‌عنوان دو بازوی توانمند انقلاب شدند.

شهید کلاهدوز معتقد بود که سپاه باید نیروی منظم زمینی و هوایی داشته باشد و به پیروی از همین نیات، ‌موفق شد با کمک افراد متخصص و متعهد طرح تشکیل یگان هوایی را در سپاه تهیه کند. این یگان، در شهریورماه ۱۳۶۶ به‌فرمان حضرت امام به‌عنوان نیروی هوایی سپاه رسماً تشکیل و گسترش یافت.

یکی از نقاط تأثیرگذار در دوران فعالیت کلاهدوز به‌روزهای جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بازمی‌گردد زمانی که در عملیات شکست حصر آبادان که بافرمان صریح حضرت امام (ره) آغاز شد، نقش بسزایی داشت.

کلاهدوز هرگز ارتباط خود را با ارتش قطع نکرد و بر این اساس جلسات متعددی با افراد رده‌ بالای ارتش و سپاه برگزار می‌کرد و در نزدیک شدن این دو نهاد مردمی، تأثیر بسزایی داشت.

سرانجام زندگی این قهرمان جز شهادت نمی‌توانست باشد او در هفتم مهرماه ۱۳۶۰ هنگامی‌که با دیگر فرماندهان و حدود یک‌صد تن از رزمندگان اسلام از جبهه‌های جنوب به تهران برمی‌گشت براثر سانحه هوایی سقوط هواپیما در منطقه کهریزک تهران به درجه شهادت نائل آمد.

بسیاری از دوستان و هم‌رزمان وی معتقدند که او عصاره و خلاصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مجموع ویژگی‌هایی که انقلاب برای یک سپاهی و یک پاسدار اسلام قائل است در او گرد آمده بود.

وقتی خبر شهادتش به سپاه رسید عده‌ای از بچه‌ها می‌گفتند که سپاه یتیم شده است. با اینکه قائم‌مقام سپاه بود هرگز راضی نمی‌شد برایش محافظ بگذارند و با سعی و تلاش فراوان دوستان، قبول کرد که مسلح شود.

همه رفتارهای شهید کلاهدوز درگرو اسلام و اعتقاداتش بود راز و نیازهای شبانه، او را چنان ساخته بود که تحت تأثیر زیروبم‌های زمانه رنگ نمی‌باخت و انتهایی جز شهادت و پیوستن به معبودش در قطعه 24 گلزار شهدای بهشت‌زهرا (س) گلزار برای او رقم نخورد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار