رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/07/08 Sunday - 2024 29 September الأحد ، 26 ربيع الأول ، 1446
ساعت
صبح توس گزارش می‌دهد:

شهید شوشتری سمبل اتحاد و وحدت در منطقه محروم سیستان بود و در همان مدت کوتاه، منشا خدمات فرهنگی و امنیتی بسیاری در سیستان و بلوچستان بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ این روزها شهادت فرماندهان جبهه مقاومت، دل‌های همه مردم آزاده جهان را به درد آورده کسانی که اسوه صبر و شجاعت و صلابت و قهرمانی هستند و تا پای جان برای برپا نگهداشتن پرچم اسلام ایستادگی کردند اما دشمن غاصب، شیوه ترور را برای توقف مسیر این دلاورمردان پیش گرفته‌اند. 17 هزار شهید ترور در کشور نشان دهنده ضعف و فلاکت دشمنان اسلام است دشمنانی که جز ترور و کشتار راه دیگری برای نشان دادن قدرت خود، نمی‌شناسند. 

یکی از فرماندهانی که در عملیات تروریسی به درجه رفیع شهادت نائل شدند شهید نورعلی شوشتری است. او زاده روستای ینگِجِه بخش سرولایت شهرستان نیشابور است و در سال 1327 در خانواده‌ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود خانواده‌ای ساده، صمیمی و مهربان که با همبستگی و همدلی مشکلات و سختی‌های زندگی را پشت سرگذاشته و این مشکلات را نعمتی برای خودسازی و موفقیت می‌دانستند.

نورعلی از همان دوران کودکی سعی داشت با کار در امور کشاورزی و دامپروری به چرخه زندگی و تامین معیشت کمک کند. در سن 19 سالگی به خدمت سربازی رفت و پس از اتمام دوره سربازی به زادگاهش بازگشت و با همسری از خانواده روحانی ازدواج کرد.

او در حین امرار معاش با نام و پیام امام خمینی (ره) آشنا شد، آَشنایی که مسیر زندگی او را سمت و سو بخشید و عشق به امام به عنوان یک سرباز در دل او قوت گرت و همین عشق باعث شد تا در سال 1358 در نهاد سپاه پاسداران فعالیت خود را آغاز کند.

در زمان جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و به عنوان یک سرباز در خط مقدم قرار گرفت و به دلیل لیاقت، کاردانی و شجاعت تا سطح فرماندهی پیش رفت. نور علی شوشتری در طی هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه با متجاوزان عراق و در عملیات مرصاد با منافقین جنگید. در پیروزی عملیات مرصاد بود که امام خمینی (ره) خطاب به سردار شوشتری فرمودند: «در این دنیا که نمی‌توانم برایتان کاری انجام دهم ولی در آخرت اگر آبرویی داشته باشم، شفاعتتان خواهم کرد».

 یکی از ویژگی های سردار شوشتری حضور مستمر ایشان در خطوط مقدم از جمله فرماندهی بود که در موقع خطر و اضطراب، صلابت و ایستادگی خود را حفظ می‌کرد و به تمامی نیروها روحیه، جرات و جسارت می‌داد.

فرماندهی لشگر ۵ قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت‌های این فرمانده بزرگ و شهید والا مقام است. وی از اول فروردین ۸۸ نیز با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار شد و موفق گردید با تلاشی پیگیر و مجاهدتی خستگی ناپذیر ایجاد اتحاد بین طوایف شیعه و سنی را در این استان به افتخارات خود بیفزاید.

سردار نور علی شوشتری که سال های متمادی منصب خادمی افتخاری بارگاه امام رضا علیه السلام را نیز عهده دار بود بارها درجمع همرزمانش گفته بود؛ آرزو دارم در میدان جنگ باشم و به شهادت برسم و جسم ناقابلم در راه خدا تکه تکه شود.

عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان در صبحگاه 26 مهر سال 1388 نام او را در جرگه فرماندهان ترور ثبت کرد کسی که سطر آخر زندگی‌اش در ۶۱ سالگی با نام «شهید وحدت» به پایان رسید.

هر چند حضور سردار شهید نورعلی شوشتری در سیستان و بلوچستان کوتاه بود اما ایشان در همین مدت کوتاه توانستند سیستان و بلوچستان را متحول کرده و به تمام مناطق استان سرزده و با اکثر طوایف و اقوام سیستان و بلوچستان دیدار داشته باشند و اگر اختلافی بین برخی طوایف بود، پا درمیانی کرده و برای رفاه حال مردم این مناطق تلاش کنند.

 

همین سادگی و خاکی بودن و خلوص شهید شوشتری امروز ایشان را به عنوان یکی از شهدای محبوب و دوست داشتنی معرفی کرده است کسی که با شهادت، نامش برای همیشه در قلوب مردم آزاده و به ویژه مردم سیستان و بلوچستان به عنوان شهید وحدت جاودان کرده است.

بخشی از وصیت‌نامه عارفانه شهید شوشتری؛ 

دیروز از هرچه بود گذشتیم- امروز از هرچه بودیم گذشتیم. آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز. دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود.

جبهه بوی ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو می‌دهد. آنجا بر درب اتاقمان می‌نوشتیم یاحسین فرماندهی از آن توست؛ الان می‌نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید. الهی نصیرمان باش تا بصیرگردیم، بصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم. آزادمان کن تا اسیر نگردیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار