رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/15 Saturday - 2024 04 May السبت ، 25 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-01 15:58 شماره خبر : 6676 https://sobhtoos.ir/short/4LXDA 0
«صبح توس» گزارش می‌دهد؛

در مسیر مانایی زبان فارسی «ابوالفضل بیهقی» اهتمامی ویژه داشته، به گونه‌ای که وی را پدر نثر فارسی دانسته‌اند، این در حالی است که روز بزرگداشت سعدی، به نام روز نثر فارسی نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در هفتصد و نود و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی كشور كه در تاريخ نوزدهم اردیبهشت ماه 1402 با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، نام‌گذاری روز‌ «نثر فارسی» هم‌زمان با یکم اردیبهشت‌ماه (روز بزرگداشت سعدی) تصویب شد.

این در حالی است كه روز اول آبان، از سال ۱۴۰۱ به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است و جهانیان بیهقی را به عنوان «پدر نثر فارسی» می‌شناسند، بنابراین می‌توان گفت این روز برای نام‌گذاری روز نثر فارسی مناسب‌تر بوده است.

سید علی یزدی‌خواه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار كرد: نام‌گذاری روز نثر فارسی هم‌زمان با بزرگداشت سعدی بخشی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور است.

نایب رئیس اول کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز كرد: كارگروه‌ها و کمیته‌های معینی که شورای فرهنگ عمومی کشور دارد مسائلی نظیر این موضوع را بررسی می‌کنند و بعد از تصویب، در جلسه رد یا تأیید می‌کنند در نهایت نیز موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده می‌شود.

سعدی شاقول نثر فارسی است/ لقب پدر نثر فارسی محاوره‌ای است

سید مجید امامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به نثر سعدی و بر اساس نظر کارشناسی فرهنگستان و اساتید، یکم اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت سعدی به عنوان روز نثر فارسی انتخاب شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز کرد: لقب پدر نثر فارسی برای ابوالفضل بیهقی موضوعی محاوره‌ای است.

خبرنگار ما با اشاره به لقب پدر شعر نو برای نیمایوشیج، به عنوان پدر نثر فارسی برای بیهقی اشاره کرد و امامی در پاسخ گفت: بیهقی در زمان خودش بسیار معروف و مشهور بود اما قوام و جایگاه نثر سعدی در مدیریت ادب فارسی بیشتر است و از نظر فرهنگستان و اساتید، سعدی شاقول نثر فارسی عنوان شده است.

 بیهقی حقیقت‌نگار بود

اسماعیل آذر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روز نثر فارسی و شناخته شدن ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی، اظهار کرد: یکی از نثر‌هایی که دارای سبک است، نثر کتاب تاریخ بیهقی است که در چندین جلد گردآوری شده بود اما متأسفانه دستخوش گذر زمان شده است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب تاریخ بیهقی بیشتر به دوران تاریخ مسعود غزنوی مربوط است؛ سلطان محمود دو پسر به نام محمد و مسعود داشت، اما از آنجا که مسعود کمی خوش‌گذران بود، محمود حکومت را به پسر کوچک خودش سپرد در نتیجه کودتایی برپا شد و درست از همین جاست که تاریخ بیهقی آغاز می‌شود.

این نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی به برخی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های کتاب تاریخ بیهقی اشاره کرد و گفت: یکی از محاسن کتاب تاریخ بیهقی این است که بیهقی همواره کوشیده تا به حقیقت بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه مبنای تاریخ بیهقی حقیقت است، عنوان کرد: ابوالفضل بیهقی زمانی که در جایی حضور ندارد و به قاطعیت نمی‌داند چه رخ داده و چه خبر شده، می‌نویسد، «پرسیدم یا شنودم.»

آذر با بیان اینكه در دنیا کمتر کتاب تاریخی موجود هست که در زمان خود پادشاه و حاكمی نگاشته شده باشد و تا این حد مقرون به حقیقت باشد، تصریح کرد: تاریخ بیهقی، كتابی تاریخی است که حقیقت‌نگاری می‌کند و در این تاریخ تحلیل کم است و در بسیاری مواقع بیهقی قضایا را به قضا و قدر می‌سپارد و شاید بتوان گفت این ضعف بیهقی در تاریخ‌نویسی است.

وی ادامه داد: ضمائری که در كتاب تاریخ بیهقی آورده شده است ضمیر سوم شخص «او» است ضمیر او آن قدر زیاد است که اگر کسی به موضوع تاریخ تسلط نداشته باشد، مرجع این ضمیر‌ها را اشتباه می‌کند.

تصویرسازی در تاریخ بیهقی نقطه عطف است

این نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی عنوان كرد: شیوه نثر بیهقی، خراسانی است و گاهی واژگانی را می‌بینیم که با دو حرف اضافه نوشته می‌شود و این نثر از نظر هم‌نشینی واژگان به حدی درست است که ذهن انسان را به زیبایی نثر مشغول می‌شود.

وی با اشاره به تصویرسازی خوب ابوالفضل بیهقی، بیان كرد: واژگان نثر بیهقی بسیار درست انتخاب شده و شیرینی آن به این است که حتی وقتی شما این نثر را می‌خوانید، می‌توانید جزئیات شخصیت‌ها را به زیبایی دریابید؛ مثلاً زمانی که داستان حسنك وزیر را گزارش می‌کند نیم‌خیز قیام كردن بوسهل زوزنی را خوب به تصویر كشیده و در ذهن خواننده تداعی می‌كند.

آذر تاریخ بیهقی را شكوهمند و بهترین نثر دانست و گفت: هم‌نشینی واژگان و ترکیب آن‌ها در این كتاب فاخر تا جاییست که انسان را مجذوب موسیقی نثر می‌کند و همین موسیقی نثر است كه آن را زیبا كرده است.

ابوالفضل بیهقی که پدر نثر فارسی است از روز نثر بی‌بهره و بی‌‌نصیب مانده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار