رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/10/30 Sunday - 2025 19 January الأحد ، 19 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-30 13:53 شماره خبر : 10180 https://sobhtoos.ir/short/V0gO3 0
صبح توس گزارش می‌دهد؛

نائب رئیس شورای اسلامی طرقبه گفت: با بهره‌برداری از پایانه شهدای طرقبه در سال 1402 و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر طرقبه که ترافیک است مورد توجه قرار گرفت.

به‌ گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ ششم شهریور‌ماه ۱۴۰۲ همزمان با هفته دولت آئین افتتاح و بهره‌برداری از پایانه حمل و نقل عمومی شهر طرقبه با حضور مسئولان شهرستان برگزارشد، مهمترین هدف از ساخت و بهره‌برداری پایانه اتوبوسرانی طرقبه، حمل و نقل سریع و آسان و کاهش ترافیک در شهر طرقبه به‌ویژه در محور صاحب الزمان (عج) طرقبه بود.

با نوسازی سیستم، ورود هفت دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه ون جدید، افتتاح پایانه شهدای طرقبه و همچنین ورود تمام ناوگان جدید به عرصه خدمات‌رسانی تلاش مدیریت شهری طرقبه براین است که محلات و مناطق مختلف شهر طرقبه نیز تحت پوشش خدمات‌دهی حمل و نقل عمومی قرار گیرند.

با توجه به اصلاح بعضی خطوط و افزایش بعضی مسیرها به شبکه حمل و نقل شهری در کنار توسعه سیستم حمل و نقل عمومی حل معضل ترافیک در برخی محورها نیز از موضوعات مهم در مدیریت شهری طرقبه است، حال سؤال این جاست که آیا مدیریت شهری طرقبه بعد از گذشت یک‌سال و چهارماه از بهره‌برداری از پایانه شهدای طرقبه به اهداف و برنامه‌های مورد نظر از افتتاح این پایانه رسیده است؟

بررسی وضعیت خدمات‌دهی حمل و نقل عمومی در شهر طرقبه و محلات آن و اقدامات شاخص در حوزه رفع معضل ترافیک شهر طرقبه موضوعاتی است که برای پاسخ به آن به گفتگو با نائب رئیس شورای اسلامی شهر طرقبه پرداختیم.

 

سیداحمد پورموسوی با اشاره به اینکه در این دوره از مدیریت شهری توانستیم مجوز تأسیس سه سازمان مهم را در شهرداری طرقبه بگیریم، اظهار‌کرد: قبلاً سازمان حمل و نقل تنها یک عنوان بود که در شهرداری حضور داشت و بودجه و مدیریت کامل آن با این شهرداری بود اما اکنون پس از اخذ مجوز سازمان حمل و نقل ترافیک به عنوان یک سازمان مستقل فعالیت می‌کند و تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۴ بودجه آن را نیز کامل از بودجه شهرداری جدا کنیم. 

خرید ۷ دستگاه اتوبوس نو به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال 

وی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر اقدامات مهم مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: ابتدای دوره ششم که وارد شورای شهر شدیم‌ با توجه به اعتراض و گلایه‌های مردم از حمل و نقل درخصوص فرسوده بودن و خرابی پی‌درپی اتوبوس‌ها و خودروها، تداخل و کوچکی ناوگان حمل و نقل عمومی، یکی از اهداف و برنامه‌های بلند مدت و چهار ساله شورای شهر، موضوع توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و بروزرسانی ناوگان بود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر طرقبه تأکید کرد: برای اولین بار تعداد هفت دستگاه اتوبوس نو وارد شبکه حمل و نقل عمومی شد این در حالی است که پیش از این اتوبوس‌های کارکرده از مشهد وارد طرقبه شده و در این شهر تعمیر و بروزرسانی می‌شدند و یا خود شهرداری اتوبوس‌ها را به لحاظ موتوری و ظاهری اورهال و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می کرد.

وی ادامه داد: خرید هفت دستگاه اتوبوس نو به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال جهشی خوب در موضوع حمل و نقل عمومی بود و دغدغه‌های مردمی به‌ویژه بانوان گرامی در زمینه اتوبوس‌ها و تفکیک قسمت بانوان و آقایان از هم در خطوط اصلی را برطرف کرد.

پورموسوی افزود: با اصلاحی که در خطوط حمل و نقل عمومی انجام شده اتوبوس‌های جدید در مسیر اصلی پایانه وکیل آباد به پایانه شهدای طرقبه و همچنین داخل شهر در حال خدمات‌رسانی هستند، علاوه بر هفت دستگاه اتوبوس جدید که خریداری شده تعداد ۱۵ دستگاه ون نیز خریداری شده است که بخش‌های زیادی از سطح شهر و محلات را پوشش می‌دهند.

وی اظهار کرد: بعضی از محلات و مناطق شهر که قبلاً هیچ‌گونه دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی نداشتند در حال حاضر تحت پوشش ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گرفتند و شهرک‌های پردیس، بوستان و گلستان، فرهنگیان و مسکن مهر ازجمله این مناطق هستند.

مشکلات ترافیکی طرقبه و اقدامات انجام شده برای رفع مشکل ترافیک 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر طرقبه با تأکید بر اینکه در اصلاح خطوط و مسیر، بحث ترافیک شهر نیز مورد توجه قرار داشت، خاطرنشان کرد: معضل ترافیک به موضوعات مختلف و متعدد مرتبط است که یکی از آن‌ها اصلاح خطوط بود، برای رفع ترافیک محور صاحب الزمان (عج) شهر طرقبه اقداماتی انجام شده که مهم‌ترین آن جدیت در ساخت و بهره‌برداری پارکینگ «آذران» است.

وی با اشاره به اینکه پروژه پارکینگ آذران در دوره قبل کلنگ‌زنی و خاک‌برداری شده است، گفت: به دلیل برخی ایرادات که در این پروژه وجود داشت زمان ساخت آن طولانی شد، عدم وجود نقشه‌های اجرایی، موضوع ورود و خروج پارکینگ، اختلاف ارتفاع و آزمایش خاک، همه این موارد باعث شد که سرعت ساخت پروژه کند باشد اما درحال حاضر پارکینگ آذران در حال ساخت است.

وی با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ساخت پارکینگ آذران، اضافه کرد: با چندین شرکت فعال در این حوزه رایزنی شده است و امیدواریم که با ورود بخش خصوصی به طرح پارکینگ آذران شاهد سرعت بیشتر در ساخت و بهره‌برداری در دوره آینده شورای شهر باشیم.

پورموسوی بیان کرد: مشکل پارکینگ در سطح شهر زیاد است و از سویی گاهی در ساخت پارکینگ‌های مسکونی دقت نشده و خیلی از قسمت‌ها تبدیل به تجاری شده است که اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده از جمله پارکینگ سلامت و پارکینگ بازار بعثت که بخشی از مشکلات ترافیکی شهر را برطرف کرده است. 

راه‌اندازی پارک حاشیه نظم و سامان‌دهی حوزه پارکینگ‌های شهر 

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که تا پایان سال به جمع‌بندی و اجرایی شدن خواهد رسید، موضوع پارک حاشیه است که در مشهد نیز در حال اجرا است، اظهار کرد: یکی از معضلات شناسایی شده این است که طرقبه در صورت عادی نیاز به پارکینگ‌های بزرگ ندارد بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده درست از خودرو دارد چراکه مردم حتی برای خریدهای نزدیک نیز با خودرو تردد می‌کنند که همین موضوع باعث شده بعضی از نقاط شهر درگیر ترافیک‌های شدید شود به همین دلیل به سمت تعرفه‌گذاری در خصوص پارک حاشیه رفته‌ایم‌.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر طرقبه با بیان اینکه برای تعرفه‌گذاری پارک‌ حاشیه با شرکت‌های مختلف جلساتی برگزار و معابر شناسایی شده است، تصریح کرد: امیدواریم با راه‌اندازی پارک حاشیه و اجرای آن، نظم و ساماندهی مناسبی را در حوزه پارکینگ‌ها به دست آوریم، از شهروندانی که دارای املاک مناسب جهت استفاده از پارکینگ موقت هستند دعوت به همکاری و کمک به مدیریت شهری می‌شود که علاوه بر درآمدزایی تا زمانی که قصد ساخت‌وساز ندارند از ملک خود به صورت پارکینگ بهره‌برداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهاداتی در زمینه کاهش بار ترافیکی بلوار امام رضا (ع) ارائه شده است، افزود: مطالعات افزایش عرض معبر امام رضا (ع) نیز در حال انجام است، مسیر مشهد به طرقبه از روبه‌روی ویلاشهر به سمت کارخانه تکتم یک مسیر خالی وجود دارد که با توجه به موضوع ترافیک در این قسمت بهتر است مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه تسهیل حریم بلوار امام رضا (ع) زمان‌بر شده و هزینه‌های زیادی دارد و به این زودی از این بلوار باعرض ۱۲۰ متر بهره‌برداری نمی‌توان کرد، پیشنهاد شده است که افزایش عرض معبر در این قسمت انجام شود هرچند با این کار بازهم معضلات ترافیکی به‌طور کامل حل نمی‌شود اما این اقدام بی‌تأثیر نیست.

پورموسوی با بیان اینکه اصلاح برخی مسیرها و معابر نیز در حال انجام است که یکی از اقدامات در حوزه حمل و نقل و ترافیک است، عنوان کرد: برخی از نقاط سطح شهر نیز به همین صورت در حال پیگیری است البته هر اقدامی در حوزه حمل و نقل نیازمند اخذ مصوبه از شورای ترافیک شهرستان است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز سطح شهر که شهرداری در حال بررسی نقشه‌های آن است محدوده پمپ بنزین و سه راهی حصار گلستان است، امیدواریم بتوانیم مشکلات ترافیکی این قسمت و بلوار امام خمینی (ره) حد فاصل مدارس تا پایانه شهدا و آرامستان را با برخی اصلاحات ترافیکی برطرف کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر طرقبه تأکید کرد: هدف ما در مجموعه سازمان حمل و نقل علاوه‌بر توسعه شبکه، استانداردسازی و ایمنی معابر است که بتوانیم تصادفات را در سطح شهر کاهش دهیم که همه این برنامه‌ها با تشکیل سازمان حمل و نقل عمومی در این دوره از مدیریت شهری سرعت گرفته است، ساخت توقفگاه ناوگان حمل و نقل نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در ابتدای سال ۱۴۰۴ این پروژه را به بهره‌بردای برسانیم. 

ایجاد پایانه شهدا رویکردی عدالت‌محور برای همه محلات شهر

وی با اشاره به اینکه در برنامه اصلاح خطوط و ایجاد پایانه شهدا در سال ۱۴۰۲ به اهداف مدنظر رسیدیم، گفت: مهم‌ترین هدف ما نگاه عدالت‌محوری به همه محلات شهر بوده تا بتوانیم همه مناطق را تحت پوشش شبکه حمل و نقل قرار دهیم و امروز یک عدالتی را در حوزه حمل و نقل عمومی ایجاد کردیم هر چند برخی گلایه‌ها و کمبودها وجود دارد که بعضی قابل قبول است چراکه در حوزه اختیارات شورای شهر و شهرداری طرقبه است.

پورموسوی اظهار کرد: نگاه استاندارد متخصصان حوزه حمل و نقل به گونه‌ای است که حدفاصل ایستگاه مبدأ و مقصد کم شود اما سرعت خدمات‌رسانی بیشتر شود، می‌توان گفت در حال حاضر یکی از حوزه‌هایی که اکثر مردم رضایت نسبی از آن دارند حوزه حمل و نقل است.

وی تصریح کرد: طبق آمار برداشت شده حدود ۳۰ درصد از مسافران نسبت به پرداخت هزینه حمل و نقل اقدام نمی‌کنند که در این زمینه نیازمند کار فرهنگی هستیم‌، بعضی از مسافران من کارت نمی‌زنند در حالی که شهرداری به ازای هر مسافر که خدمات دریافت می‌کند حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه می‌کند این هزینه هر سفر برای یک شهروند است که هر شهروند حدود ۲ هزار تومان آن را پرداخت می‌کند و باقی را شهرداری از بودجه خود به عنوان یارانه پرداخت می‌نماید.

انتهای خبر/ 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار