رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-15 13:11 شماره خبر : 8469 https://sobhtoos.ir/short/NK6gE 0
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: سهمیهٔ دانشجویان بین‌الملل مجزا از سهمیهٔ دانشجویان ایرانی است و به هیچ عنوان ورود این گروه از دانشجویان خللی در ارائهٔ خدمات آموزشی و جذب دانشجویان ایرانی ایجاد نمی‌کند.

حسین ابراهیمی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در خصوص شبهات مطرح شده فضای مجازی مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با دانشگاه‌های خاتم‌النبیین (ص) کابل و غزنی، گفت: موضوع این تفاهم‌نامه که مهم‌‌ترین جنبهٔ بررسی آن است، توسعۀ اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه و دانشگاه‌های خاتم‌النبیین (ص) کابل و غزنی کشور افغانستان و حل مشکلات مربوط به سلامت در سطح منطقه، از طریق همکاری مشترک بین‌المللی و به‌منظور استفادۀ بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی یک‌دیگر است. 

وی تصریح کرد: هدف از تنظیم و اجرای این تفاهم‌نامه، ایجاد همکاری‌های علمی‌ بین این دانشگاه‌ها در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی با در نظر گرفتن همۀ امکانات طرفین شامل فناوری‌های موجود، منابع مالی، داده‌ها و نیروی انسانی در راستای نیل به اهداف سند چشم‌انداز توسعهٔ ملی و رسیدن به جایگاه برتر علمی در منطقه است. 

ابراهیمی‌پور گفت: بخشی از این تفاهم‌نامه ناظر به دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه است که تعداد پذیرش آن‌ها نیز کاملا محدود بوده و با دقت بالایی صورت می‌پذیرد، در عین حال این دانشجویان عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی که امری رایج در سراسر دنیا است، مشغول به تحصیل می‌شوند  و در حال حاضر نیز باتوجه به مزیت‌های موجود در دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، متقاضیان زیادی جهت ادامه تحصیل در رشته‌های مامایی و پرستاری وجود دارد که یک ظرفیت برجسته برای توسعهٔ علمی منطقه و ارتقای نام دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به‌شمار می‌رود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: در حال حاضر ۱۹ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که این فرایند پذیرش دانشجو خارجی از سال ۱۳۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه جریان داشته و محدود به چند سال اخیر نیست. لذا در سالیان اخیر دانشگاه‌های زیادی در کشور دانشجویان خارجی زیادی از کشورهای همسایه جذب کرده‌اند و این مهم در کسب امتیازات ارتقا به آن‌ها کمک شایانی داشته‌است. 

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی نیز دانشگاه‌های همجوار تربت‌حیدریه در سالیان اخیر با گستردگی زیادی نسبت به جذب دانشجویان بین‌الملل اهتمام داشته و حتی کلاس‌های اختصاصی برای این گروه از دانشجویان تشکیل داده‌اند که بیانگر نقش مهم حوزهٔ بین‌الملل در رشد جایگاه این دانشگاه‌ها است. 

ابراهیمی‌پور افزود: در سند توسعهٔ علمی‌کشور و چشم‌انداز برنامهٔ هفتم توسعه، یکی از راه‌های توسعهٔ دانشگاه‌ها و کسب منابع مالی حضور دانشجویان خارجی عنوان شده‌است و دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز با نگاه ویژه به همین رسالت مهم، در حال رایزنی با دانشگاه‌های کشورهای دیگر جهت عقد قرارداد است و قرارداد فوق‌الذکر نیز بخشی از این مسیر است که کاملا مطابق با اسناد بالادستی و شیوه‌‌نامه‌های مدون کشوری و برنامهٔ هفتم توسعه است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: سهمیهٔ دانشجویان خارجی مجزا از سهمیهٔ دانشجویان ایرانی است و به هیچ عنوان ورود این گروه از دانشجویان خللی در ارائهٔ خدمات آموزشی و جذب دانشجویان ایرانی ایجاد نخواهد کرد. 

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه از طریق جذب دانشجویان خارجی که عمدتاً فارسی زبان هستند بدون متحمل شدن هزینه بالا، امکان ارتقای سطح دانشگاه را داشته و موجبات تبادل فرهنگی را نیز فراهم خواهد کرد و دانشجویان بین‌الملل فعال جذب‌شده می‌توانند در آینده سفیر فرهنگی و علمی و همچنین افراد خاص برای جذب دانشجوی بیشتر و تبادلات بیشتر علمی‌باشند. 

ابراهیمی‌پور اظهار کرد: آن‌چه این روزها در فضای رسانه‌ای در خصوص مهاجرین غیرقانونی مطرح می‌شود سنخیتی با دانشجویان و افراد فرهیخته که از کشور افغانستان میهمان کشور عزیزمان ایران هستند، ندارد و در عین حال همهٔ دانشجویان دانشگاه از افراد برجستهٔ علمی و به‌صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند و تا پایان زمان تحصیل نیز بر همین اصل ادامه خواهد یافت. 

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار