رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/12/05 Sunday - 2025 23 February الأحد ، 24 شعبان ، 1446
ساعت
1403-12-04 22:21 شماره خبر : 10530 https://sobhtoos.ir/short/NK2qp 0
رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه مطرح کرد؛

رئیس‌‌ جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان گفت: مقاومت یک موضوع مهم در عرصه بین‌الملل است که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخته و مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«صبح توس» حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل در مراسم اختتامیه اجلاسیه سیره فاطمی‌(س) و اندیشه مقاومت در بستر پژوهش‌های نوین، بیان‌کرد: مقاومت یک موضوع مهم در عرصه بین‌الملل است که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخته و مورد ارزیابی قرار گیرد، خروجی‌های علمی این اجلاسیه باید مبنای پژوهش‌های شما در این حوزه قرار گیرد، امسال حوزه مقاومت در ابعاد مختلف پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی در نمایندگی المصطفی خراسان مورد توجه قرار گرفت‌و‌ برنامه‌های مختلفی اجرا شد.

توجه به تضاد خیر و شر

 وی ضمن گرامیداشت یاد و نام امام راحل و شهدای مقاومت به ویژه سید مقاومت شهید «سید حسن نصرالله» تأکید‌کرد: درجهان، نزاع خیر و شر، همیشه وجود داشته است و تمام جوامع با آن مواجه است، این تقابل همیشگی و همگانی است وهمیشه در طول اعصار این تضاد وجود داشته است.

 رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان با اشاره به اینکه این تضاد در قرآن با جمله «قولوا لا اله إلا الله تفلحوا» بیان شده‌است، گفت: اساس این جمله توجه به تضاد همیشگی و همگانی بین خیر و شر است، یعنی نمی‌شود توحید را اثبات‌کرد و به نفی شرک و کفر کاری نداشته باشیم، اساس رسیدن به توحید، نفی کفر است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل در ادامه افزود: قرآن می‌فرماید؛ برای هر پیغمبر، دشمن و عدو قرار داده‌ایم و اگر نبود این دفع شر، قطعاً مظاهر توحید نابود می‌شد.

وی با اشاره به اصل تضاد که در فلسفه هم مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: فلاسفه می‌گویند؛اگر این تضاد نباشد، اساس حرکت و پیشرفت وجود نخواهدداشت، امام خمینی(ره) می‌ ‌فرمایند: برای توحید خالص باید نفرت از شرک داشته باشیم.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان تصریح کرد: در اصل تضاد، دو طرف خیر و شر مهم است و توحید زنده یعنی نفی شرک، و در غیر اینصورت توحید مرده است.

غفلت از تضاد و سلطه غرب

 وی با بیان این سوال که چرا به این تضاد توجه نمی‌شود و مواجهه با شر به اندازه توصیف خیر تبیین نمی‌شود، تأکید کرد: از دو جهت این مسئله تبیین می‌شود؛ ما در دنیای امروز یا سلطه‌‌ پذیریم یا سلطه‌گرا و پدیده غرب مدرن این سلطه را به عنوان فرهنگ گسترش داده است و استعمار را به وجود آورده است، در طول تاریخ خون و ثروت محور قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل با اشاره به اینکه در ابتدای ورود «آنگلوساکسون‌ها» به آمریکا، حدود ۱۰۰ میلیون سرخ‌پوست کشته شدند که معادل تمام جنایات در طول تاریخ اسلام است، بیان کرد: این همان خوی شر مطلق استعمار و ره‌آورد تمدن غرب است که در سبک زندگی غربی وجود دارد و متاسفانه جوامع ما مسلمانان را هم گرفتار خود کرده است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در حوزه‌های سیاسی، حکمرانی، اقتصادی و فرهنگی، غرب بر جوامع اسلامی سلطه دارد و انسان امروز گرفتار پدیده اسارت مدرن است، ما از دو چیز غافل شده‌ایم؛ اول اینکه محاصره شر شده‌ایم و دوم اینکه از وضعیت غلبه شر بر خیر غفلت کرده‌ایم و این غفلت نقشه غرب است.

نظریات ماکس وبر و مارکس در خصوص اسارت انسان مدرن

 رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان اظهار کرد: ماکس وبر در نظریه قفس آهنین معتقد است که انسان مدرن به دور خودش قفسی می‌سازد که نمی‌تواند از آن بیرون بیاید، همچنین مارکس می‌گوید؛ کارگرها امروز در حصار اندیشه سرمایه‌ داری هستند و امکان خروج از آن را ندارند، اندیشمندان بسیاری نیز این را بیان کرده‌اند.

 وی تصریح کرد: انسان امروز از این قفس و این شر مطلق غافل است و ما امروز گرفتار این مسائل هستیم و اگر غرب را شر مطلق بدانیم، که قطعاً همین‌طور است، ما را گرفتار خودش کرده است.

راه حل خروج از شر مطلق، مقاومت است

  سعیدی فاضل با اشاره به اینکه راه‌حل خروج از این شر مطلق، جریان مقاومت است، تأکید‌کرد: مقاومت برای کل بشریت و برای زندگی است، در خطبه ۲۱۵ نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: خدایا، اولین کرامتی که از من می‌گیری جان من باشد، یعنی هیچ چیزی نمی‌تواند جای کرامت انسان‌ها را بگیرد و اگر کرامت انسانی زیر سوال برود، همه چیز او از بین رفته است و اینجاست که مقاومت شروع می‌شود.

کرامت انسانی و فلسطین

وی با اشاره به اینکه حضرت می‌فرمایند؛ سایر کرامت‌های من از بین نرود، اظهار کرد: اما در جهان امروز این کرامت هم زیر سوال می‌رود، ما می‌بینیم که کرامت انسانی در فلسطین به شدت زیر سوال می‌رود، اما این تحقیر، مبنای مقاومت می‌شود.

رئیس‌ جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان، افزود: مشکل اینجاست که متاسفانه جهان اسلام متوجه این سلطه نشده است و ما نیاز به خودآگاهی و خروج از غفلت داریم، فلسطین بزرگ‌ترین خودآگاهی برای خروج از این غفلت است و ما را در برابر شر مطلق بیدار می‌کند.

فلسطین، بیداری و استیضاح برای حرکت

 وی با بیان اینکه فلسطین ما را استیضاح می‌کند که چرا حرکت نمی‌کنید و سکوت کرده‌اید، تصریح کرد: ما باید فلسطین را به مثابه رهایی و آزادی خود بدانیم، این حرکت بزرگ غزه در ۷ اکتبر انسان را از حصار شر خلاص و رها می‌کند و ما در تاریخ این نمونه را در سیره فاطمه زهرا(س) می‌بینیم.

سیره حضرت زهرا (س) و مقاومت

 حجت الاسلام والمسلمین سعیدی فاضل گفت: حضرت زهرا مصداق تمام این خودآگاهی است، حضرت به تنهایی نماد کنشگر مقاوم در مقابل مخالفین هستند، محل تحصن مخالفین حکومت خانه حضرت زهرا(س) بود، بیت الأحزان حضرت کاملاً سیاسی است و یک نوع کنشگری حضرت، حتی تسبیح حضرت که از خاک قبر حضرت حمزه است، یک حرکت سیاسی است.

ضرورت مقاومت در همه ابعاد

 وی با اشاره به اینکه مقاومت باید همه‌جانبه و در همه ابعاد باشد، تأکید کرد: ما باید مردم را وارد محور مقاومت کنیم چرا که مردم در اسلام محوریت دارند، سومین آگاهی‌بخشی حضرت زهرا(س) عمل به موقع است، در زمان امروز که جنگ وجودی بین ما و کفر است، سخن گفتن از تفرقه و بحث شیعه و سنی حرام است، چون اصل اسلام هدف دشمن قرار گرفته است.

رئیس‌ جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان خاطرنشان کرد: «زمان‌شناسی حضرت زهرا(س) برای ما الگو است و امروز باید به این خودآگاهی توجه کرده و آن را توسعه داد، در این اجلاس یک کار علمی خوب و شایسته در این زمینه انجام داده‌اید که کار شایسته و خوبی است و باید این نوع فعالیت‌ها را گسترش داد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار