رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت

آیین اختتامیه رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" که بیشتر حال و هوایی دخترانه داشت و حدود ۵۰ دختر ۱۲ تا ۲۴ ساله در آن شرکت کرده بودند امروز در مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» که طرحی ملی است و از سوی مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی از چند ماه پیش در برخی استان‌ها برگزار شده است در روزهای 20 و 21 شهریور ماه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

این رویداد که با حضور دختران نوجوان و جوان با شور و نشاطی نوجوانانه برگزار شده، دهه نودی و هشتادی‌هایی را به چشم خود دیده است که هر کدام توانمندی‌های منحصر به‌فردی دارند و از دل تلاش دو روزه این 50 نفر، 27 اثر هنری به مرحله تولید رسیده است. این آثار در قالب پوستر، استاپ موشن، موشن گرافی و ویدئو موشن با موضوع مادران و زنان مقاومت فلسطین تهیه شده است که قرار است در رسانه‌ ملی و برخی خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شود.

ایجاد گفتمان الگوی سوم زن مسلمان در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت»

سارا طالبی، مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» که به مدت دو روز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» به دنبال ایجاد گفتمان‌سازی الگوی سوم زن مسلمان است.

وی افزود: بسیار مهم است که در عصر جنگ روایت‌ها بتوانیم جریان مهمی به نام فلسطین و غزه که به فرموده رهبر معظم انقلاب نبض جهان اسلام است را درست روایت کنیم.

طالبی بیان کرد: اگرچه غزه تنها نقطه‌ای نیست که ما می‌توانیم جریان مقاومت و به خصوص نقش‌آفرینی مادران مقاومت را در آن پیدا کنیم؛ اما امروز غزه نقطه برجسته‌ای شده است که در فضای مجازی و رسانه‌ای لازم است از بانوان هنرمند و افرادی که توانمندی ویژه و شاخصی دارند در حوزه روایت و تولید محصولات هنری، رسانه‌ای بهره ببریم.

مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع مادران است. منظور ما صرفاً مادری جسمی و نسبی نیست، بلکه مادران معنوی را هم شامل می‌شود که باعث شده حرکت مقاومت تا دانشگاه‌های آمریکا پیش برود.

طالبی با اشاره به جمله معروف حضرت زینب (س) که فرمودند «و ما رأیت الا جمیلا»، ابراز کرد: وجود نگاه مادرانه حرکت مقاومت را به یک نقطه و مرز محدود نکرده و این حرکت به صورت گسترده، حقیقتی هر چند تلخ را دارد به جهانیان نشان می‌دهد. امروز همه جهان به یک بیداری و آگاهی درباره غزه رسیده است.

وی تأکید کرد: امروز حمایت نکردن از غزه یک ننگ است. ما در جریان مادران مقاومت و روایت رسانه‌ای این مادران به دنبال این هستیم که زنان غزه و حرکت مقاومت را به کمک هنرمندی دختران و زنان و مادران ایرانی نشان دهیم.

طالبی ابراز کرد: ممکن است وقتی کلمه‌ مقاومت مطرح می‌شود بسیاری افراد فکر کنند که مقاومت مقوله‌ای است که با شهادت، سختی و تنگی همراه است؛ اما اگر دقیق‌تر بررسی کنیم مقاومت می‌تواند برای یک زندگی بهتر، امیدآفرین باشد. ما می‌توانیم زندگی شیرینی را با مقاومت پیدا کنیم و به آرامش برسیم.  

مدیر مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: زن امروزی در فضای توسعه یافته‌ امروز، حال روحی‌اش خوب نیست و احساس هویت و آرامش نمی‌کند؛ حتی در مسائل مادی و آرامش جسمی هم زنان دچار بحران هستند؛ اما در این سو و در جبهه مقاومت ما شاهد صحنه‌های عجیبی هستیم. زنان جوانی می‌بینیم که از لحاظ فرزندآوری در جهان اول هستند و با وجود اینکه هفتاد سال است می‌دانند نسل‌شان در خطر است، اما امیدشان به زندگی بالاست.

طالبی با بیان این مطلب که حقایق غزه و فلسطین توسط رسانه‌هایی که به اسرائیل و آمریکا وابسته‌اند، پنهان شده و معکوس نشان داده می‌شوند، افزود: ما دنبال گفتمان‌سازی الگوی سوم زن مسلمان هستیم و به نظر می‌آید زن غزه در اوج مظلومیت یکی از مصادیق برجسته‌ این گفتمان است. امیدواریم با زحمتی که دوستان خراسان رضوی کشیدند آثار برجسته و فاخری در حوزه «مادران و زنان مقاومت» تولید و در فضای رسانه‌ای جریان ساز شود.

تحول نگاه جهانی با رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت»

شیوا خوش‌نسب، مدیر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت»، اظهار کرد: برگزاری رویداد‌های رسانه‌ای شبیه «مادران مقاومت» اگر به خروجی های رسانه‌ای ناب برسد می‌تواند در جهت تحول و تغییر نگاه جهانی نسبت به غزه گام بردارد.

وی افزود: برگزاری رویدادهایی که مهارت‌ها را تقویت کند، صرفا آموزشی نباشد، خروجی برایش مهم است، باعث شود دختران و زنان ما نسبت به حال و وضعیت کنونی جامعه خود بی‌تفاوت نباشند، قدرت تحلیلشان را بالا ببرد و رویکرد و نگاهشان رشد یابد بسیار مورد پسند است.

خوش‌نسب در خصوص حضور پررنگ دختران نوجوان و جوان در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت»، بیان کرد: پیش از آن‌که بانوان را مد نظر قرار دهیم باید خانواده را در نظر بگیریم. لذا دختر نوجوان امروز در بستر خانواده، همان بانو و مادر فرداست که اگر در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند به رهبر اجتماعی آینده تبدیل شود.

مدیر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به نقش و کارکرد جهانی رسانه‌ اشاره کرد و افزود: قدرت رسانه و اثر خون مظلوم باعث شده جامعه جهانی به مباحث غزه حساس شود. مباحث غزه در یک سال گذشته به دلیل اینکه رسانه پای کار آمده موجب تحول جهانی شده است و واکنش‌های متعددی در پی داشته است.

وی تأکید کرد: رسانه می‌تواند کاری کند که اثر خون شهید را چند هزار برابر کند. همچنین موضوعات زیادی ذیل غزه و فلسطین وجود دارد که می‌تواند پرداخت رسانه‌ای داشته باشد، اما به زعم من رسانه در این خصوص غزه کم کاری کرده است.

خوش‌نسب با بیان این مطلب که مادران فلسطینی در حال حاضر یک حرکت فرهنگی عظیم را به دوش می‌کشند، گفت:  فرهنگ، یک مقوله تربیتی و اثرگذار است که مادران در این زمینه نقش مهمی دارند. مادران فلسطینی نیز در این باره، نقش خود را متوجه شدند و اثرش در حوزه مقاومت مشهود است.

بانوان هنرمند مشهدی در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» نقشی مادرانه دارند

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز اظهارداشت: کاری که امروز عمده‌ خانم‌های هنرمند مشهدی در رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» انجام می‌دهند، هم جنس مادرانه دارد، هم از جنس دفاع از مظلوم است.

وی افزود: اتفاقی که نزدیک به یک سال جامعه بین‌الملل شاهد آن است سکوت بسیاری از دولتمردان غربی و قتل‌عام بی‌رحمانه‌ مردم در فلسطین و نسل‌کشی کودکان غزه است.

حسین‌زاده بیان کرد: امروزه با وجود سکوت رسانه‌های غربی در خصوص حوادث غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، بسیاری از مردم جهان برای دفاع از فلسطینی‌های مظلوم به خیابان‌ها آمده‌اند.

وی با بیان این مطلب که رسانه و اهالی هنر در شرایط کنونی غزه و فلسطین، نقش‌شان فراتر از انسان‌های معمولی است، تأکید کرد: هنرمندان با استفاده از ابزار رسانه‌ای، می‌توانند مظلومیت مردم فلسطین را به یک سلاح و بلندگو تبدیل کنند تا دیگران نسبت به آنچه اتفاق افتاده آگاه شوند.

حسین‌زاده با اشاره به سانسور خبری در حوزه فلسطین از سوی رسانه‌های غربی، افزود: آثار هنری فاخر قدرت این را دارد که دفاع از مظلوم را در جهان تسری دهد تا دیگران آنچه در غزه اتفاق می‌افتد را ببینند و بشنوند و با حقیقت آشنا شوند.

مدیرکل ارشاد استان ابراز امیدواری کرد: آثار تولیدی در این رویداد به گونه‌ای منتشر شود که به دست مردم فلسطین برسد تا بدانند در گوشه‌ دیگری از جهان هنرمندانی هستند که به فکر آنها هستند. همچنین به دست انسان‌هایی برسد که نسبت به وضعیت فلسطین بی‌اطلاع هستند و گرفتار سانسور خبری کشور‌های غربی شده‌اند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: هنرمندان زیادی در مشهد حضور دارند که کار‌های فاخر و اثرگذاری تولید کرده‌اند؛ اما کمتر اتفاق افتاده است که کار تیمی آن هم به این شکل و در مدتی کوتاه انجام شود و از این جهت برگزاری رویداد رسانه‌ای «مادران مقاومت» بسیار ارزشمند است. فرآیند مدیریت، انجام کار تیمی روی یک موضوع مشخص و تولید آثار متعدد، آن هم با دو تیم محتوایی و فنی اتفاق منحصر به‌فردی است که ما آن را در این رویداد شاهد بودیم.

گفتنی است رویداد رسانه‌ای "مادران مقاومت" یک برنامه کشوری است که از سوی مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور به صورت ملی در برخی استان‌ها برگزار شده و در استان خراسان رضوی نیز در تاریخ 20 و 21 شهریورماه در موسسه هنری شرح نو در حال برگزاری است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار