رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-21 17:05 شماره خبر : 8554 https://sobhtoos.ir/short/V0lwX 0
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سکته مغزی (استروک) از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و روزانه دو شهروند نیشابوری دچار سکته مغزی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از «عطارنیوز»؛ حامد جزجلالیان افزود: سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج قسمتی از صورت یا بدن، اختلال تکلم، اختلال در راه رفتن و... می‌شود.

وی چاقی و اضافه وزن، فشارخون بالا و دیابت کنترل نشده، بیماری‌های قلبی و عروقی به خصوص بی‌نظمی در ضربان قلب، تحرک ناکافی، افزایش چربی بد خون (LDL)، مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر، سن بالا و وقفه تنفسی انسدادی خواب که باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز به صورت متناوب و در خواب می‌شود را از عوامل خطر این بیماری عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور عوارض ناشی از سـکته حاد مغزی را ناتوانی‌های موقتی و یا دائمی بسته به مدت زمان فقدان خون در مغز و بخش آسیب دیده دانست و خاطرنشان کرد: در صورت درمان به موقع می توان از معلولیت‌های ماندگار پیشگیری کرد.
جزجلالیان به همشهریان توصیه نمود: در صورت داشتن علائم سکته مغزی (فلج صورت، فلج اندام و اختلال در تکلم) در اسرع وقت با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایند تا اقدامات درمانی به موقع شروع شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار