رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-07 08:59 شماره خبر : 8799 https://sobhtoos.ir/short/V1oGG 0
معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: 11 و نیم درصد جمعیت شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه سالمند هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ سالمندی دورانی از زندگی انسان‌ها است که توان جسمی و قدرت بدنی از انسان گرفته می‌شود. هر چقدر سن بالاتر رود تحلیل قوای جسمانی بیشتر می‌گردد. همچنین با ورود به دوران سالمندی به طور طبیعی ظرفیت روانی انسان نیز کاهش یافته و فرد در معرض انواع بیماری‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرد.

پدیده سالمندی برای یک کشور افتخار محسوب شده چرا که نشان می‌دهد آن کشور توانسته‌ انسان‌ها را در جامعه حفظ کرده و مرگ و میر را کاهش دهد این در حالیست که تا حدود 70 سال قبل یعنی در سال 1950 میلادی فقط 5 درصد کل جمعیت جهان را سالخوردگان بالای 65 ساله تشکیل می‌دادند که این میزان در حال حاضر تقریباً دو برابر شده است و پیش بینی‌های جمعیت شناسان سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که روند صعودی میزان سالخوردگی جمعیت جهان در سال‌های آینده تداوم خواهد یافت و به بیش از سه برابر یعنی 16 درصد در سال 2050 میلادی خواهد رسید.

تا سال 1430 حدود 30 درصد جمعیت کشور سالمندند

با وجود اینکه جامعه ایرانی در حال حاضر در «پنجره فرصت جمعیتی» قرار دارد اما برآوردهای نشان می‌دهند که وضعیت سالمندی در کشور با شتاب بالایی در حال تشدید است و پیش بینی می‌شود تا سال 1430 حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد بود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ضمن تبریک هفته سالمندی و بزرگداشت  تکریم سالمندان در این خصوص می‌گوید: افزایش امید زندگی و کاهش بی‌سابقه نرخ باروری کلی در قرن بیستم در سراسر جهان، منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است. کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده و در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت به گونه‌ای که نسبت جمعیت سالمند در طی حدود ۲۰ سال آینده، درصد سالمندان در کشور از ۱۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید (دو برابر شدن جمعیت سالمندی) این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول بیش از صد سال اتفاق افتاده است و در واقع باید گفت کشورمان با سونامی سالمندی مواجه خواهد شد.

حدود 64 هزار نفر از جمعیت نیشابور بزرگ را سالمندان تشکیل می‌دهند 
حامد جزجلالیان با اشاره به اینکه جمعیت سالمندان نیشابور بزرگ بر طبق سرشماری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال جاری، حدود 63 هزار و 875 نفر اعلام شده است، ادامه می‌دهد: طبق محاسبات آمار زیستی در شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه ۱۱ و نیم درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و با روند فعلی تا 20 سال آینده این عدد دو برابر خواهد شد.
وی اهداف معاونت بهداشت در حیطه سلامت سالمندان را حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری از سلامت روانشناختی و حفظ نشاط و سرزندگی و مشارکت آنان در جامعه عنوان کرده و می‌گوید: البته بدیهی است این مهم تنها وقتی تحقق می‌یابد که همه سازمان‌ها و ادارات دولتی، خصوصی و مردم نهاد همراه حوزه سلامت باشند و مراقبت‌های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد، آغاز و در کلیه مراحل بعدی زندگی تداوم یابد. فردی که سالم پیر می‌شود امکان بیشتری برای داشتن مشارکت فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت خواهد داشت.

لازم به ذکراست؛ پنج مرکز سالمندان در شهرستان نیشابور فعال است که ۲ مرکز آن توان‌بخشی روزانه است. همچنین سه مرکز توان‌بخشی شبانه‌روزی سالمندان نیز در این شهرستان فعال است که تعداد حدود 200 سالمند در این مراکز اقامت دارند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار