رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/10/06 Thursday - 2024 26 December الخميس ، 24 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
1403-09-20 14:10 شماره خبر : 9775 https://sobhtoos.ir/short/VM2lK 0
چالشی که خود را بیشتر نشان می‌دهد؛

ترافیک سنگین در تربت حیدریه و همچنین تمرکز خدمات در هسته مرکزی این شهر به یک چالش جدی برای شهروندان تبدیل شده، به طوری که در ساعات پیک ترافیک خیابان‌ها به شدت شلوغ و قفل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ شهر تربت حیدریه، واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس، به عنوان یک نقطه ثقل در جنوب خراسان رضوی، خدمات متنوعی به بیش از پنج شهر و ۳۰۰ روستا ارائه می‌دهد.

این خدمات شامل بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، آموزش عالی و همچنین فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌هایی چون زعفران، پسته، ابریشم و انار است، با این حال، افزایش جمعیت و ترافیک سنگین در این شهر به یکی از چالش‌های اصلی تبدیل شده است.

حال این روزهای خیابان‌های شهر خوب نیست؛ خیابان‌های مملو از خودروهایی که ناخواسته و به اجبار طرح‌های خلق‌الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی، به سمت خیابان‌های اصلی و میدان مرکزی هدایت می‌شوند، گویا مدیران به‌جای آنکه گره خود را در روز طبیعت بر سبزه‌ها بزنند، آن را بر ترافیک شهر زده‌اند.

با این حال ناخوش، پارک‌های دوبل و سوبل، پارک در پیاده‌رو نیز اضافه می‌شود و پلیس راهور که گویا تنها حوزه تحت پوشش او محدود به شعاع ۱۰۰ متری حوالی المان میدان مرکزی با کاربری خاص آن است.

افزایش جمعیت و تأثیر آن بر ترافیک

طبق آمار نفوس و مسکن، جمعیت روزانه شهر تربت‌حیدریه در یک دهه اخیر از ۱۴۰ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، این افزایش جمعیت شبانه به کمتر از ۱۴۰ هزار نفر کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده روزانه ورود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر از شهرها و روستاهای مجاور به این شهر است.

این امر به وضوح بر ترافیک شهری تأثیر گذاشته و باعث ایجاد شرایطی پرحجم و آشفته در خیابان‌ها شده است.

ساعات پیک ترافیک در تربت حیدریه به ویژه بین ۱۱ تا ۱۵ و ۱۶ تا ۱۹ به اوج خود می‌رسد، در این زمان‌ها، خیابان‌های اصلی تقریباً قفل شده و معابر فرعی نیز با ترافیک سنگینی مواجه می‌شوند.

این وضعیت نه تنها موجب نارضایتی شهروندان شده، بلکه به یک مطالبه عمومی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

تلاش‌های مسئولان و چالش‌ها

مسئولان شهری در تلاش برای کاهش ترافیک، اقدام به بازگشایی برخی معابر و خیابان‌ها کرده‌اند، با این حال، تمرکز تمامی خدمات در هسته مرکزی شهر، شامل بانک‌ها، پزشکان، داروخانه‌ها، خدمات اصناف، بازار، مساجد و ادارات، مانع از بهبود وضعیت ترافیک شده است.

این بازگشایی‌های محدود نتوانسته‌اند به طور مؤثری بر حجم ترافیک افزوده شده تأثیر بگذارند و نارضایتی مردم همچنان ادامه دارد.

طرح‌های اجرا شده فقط خودروها را به سمت میدان مرکزی می‌کشاند

یک کارشناس ارشد عمران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از برآیند طرح‌های شورای ترافیک شهر تربت حیدریه برای حل معضلات ترافیکی شهر به ویژه در ساعات اوج ترافیک، این نتیجه حاصل می‌شود که این شورا اقدامی به جز صحیح و خطا انجام نمی‌دهد و خیابان‌های شهر برای آن‌ها چیزی جز یک آزمایشگاه نیست.

سعید خاکی گفت: تعویض هرچند ماه یک بار خیابان معلم؛ ایجاد آیلند در خیابان آسایش که باعث کاهش چشمگیر تردد به سمت بازار روز شده، کوچک کردن شعاع میدان بسیج، یک‌طرفه کردن خیابان روحبخش، تبدیل میدان امام علی علیه‌السلام به تقاطع، آیلند حدفاصل خیرین تا چهارراه فرهنگ، جانمایی اشتباه ایستگاه تاکسی خیابان کاشانی که باعث شده تاکسی‌ها برای ورود به خیابان باغملی به صورت مورب عرض خیابان را طی کنند، که این حرکت خود باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

وی بیان کرد: یک‌طرفه کردن خیابان روحبخش که نه تنها کمکی به روان کردن ترافیک نکرده است، بلکه باعث فشار ترافیکی مضاعف به کوچه پس‌کوچه‌های شهر آن هم از نوع پر از چاله و بازگشت مجدد ترافیک به خیابان کاشانی شده است.

خاکی گفت: اجرای غیرکارشناسی آیلند جدید خیابان کاشانی حدفاصل تقاطع خیرین تا چهارراه فرهنگ، باعث خارج شدن خیابان خیرین از حیز انتفاع شده و این نکته را نیز باید اضافه کرد که با اجرای این طرح‌های بسیار هوشمندانه که شورای ترافیک ساعت‌ها بر روی آن تفکر کرده، باعث شده مسیر ارتباطی بین غرب و شرق شهر قطع شود.

وی بیان کرد: شاید بهتر بود به جای آنکه میدان امام علی علیه‌السلام حذف و تبدیل به تقاطع شود که هیچ کمکی به وضعیت ترافیکی نکرد، در سه‌راه خیرین حداقل به صورت آزمایشی چراغ فرماندهی نصب می‌شد، هرچند مدیران شهری با قدرت تمام از طرح‌های خود دفاع می‌کنند.

خاکی گفت: به عنوان مثال برای رسیدن به خیابان قائم (عج) از خیابان کاشانی بایستی از میدان مرکزی و خیابان باغملی تعیین مسیر شود و یا برای رسیدن از بلوار شهید قره‌نی به چهارراه بازار روز راهی جز بلوار مدرس و یا خیابان کاشانی به میدان مرکزی وجود ندارد.

این کارشناس عمران گفت: طرح‌های اجرا شده فقط خودروها را به سمت میدان مرکزی و به ویژه خیابان کاشانی و فردوسی شمالی هدایت می‌کنند که می‌توان به اجرای آیلند مقابل فرمانداری و هدایت خودروها به سمت میدان، یک‌طرفه بودن خیابان فردوسی جنوبی به سمت جنوب که باعث می‌شود فشار ترافیکی مضاعف بر چهارراه امام علی علیه‌السلام، ابتدای بلوار بهشتی، کوچه پس‌کوچه‌های کاشانی و خیابان کاشانی به سمت میدان مرکزی وارد شود.

خاکی گفت: گویا مدیران شهری می‌خواهند تردد فقط و فقط در خیابان‌های اصلی جریان داشته باشد که دیگر نیازی به بازگشایی خیابان و معبر جدید و ایجاد هزینه برای شهرداری نباشند، چرا که به شهرهای اطراف بگویند ما هم ترافیک داریم و به این ترافیک افتخار کنند.

وی گفت: از شورای ترافیک درخواست می‌شود تا به جای تصمیمات خلق‌الساعه و اجرای آن‌ها در سطح شهر که بیشتر باعث ایجاد ترافیک می‌شوند، کمی هم با کارشناسان و مهندسان حوزه ترافیک و شهرسازی مشورت کنند که دیگر شاهد چنین وضعیتی در سطح شهر نباشیم.

ترافیک سنگین و نارضایتی شهروندان در تربت حیدریه نیاز به توجه و اقدام فوری دارد. با توجه به افزایش جمعیت و تمرکز خدمات در هسته مرکزی شهر، ضروری است که مسئولان تدابیر جامع‌تری برای مدیریت ترافیک و بهبود زیرساخت‌های شهری اتخاذ کنند. این اقدامات می‌تواند شامل توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود معابر و خیابان‌ها، و برنامه‌ریزی برای توزیع بهینه خدمات در سطح شهر باشد. تنها در این صورت می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و کاهش نارضایتی‌های موجود امیدوار بود.

بهترین جایگزین برای دست‌اندازها هوشمندسازی و نصب دوربین کنترل سرعت است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تربت حیدریه به نارضایتی شهروندان مبنی بر نصب برخی سرعت‌کاه‌ها (دست‌انداز) در داخل شهر اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی ترافیک نهاد تصمیم‌گیرنده است و تقریباً در تمامی این موارد اقدامات خوبی انجام شده، در عین حال می‌دانیم دست‌اندازها یک معضل ترافیکی هستند، اما از هر ۱۰ تقاضا تنها یکی از آن‌ها برای بحث و بررسی و تصمیم‌گیری به شورای ترافیک ارجاع می‌شود.

جواد حقدادی بهترین جایگزین برای این دست‌اندازها را هوشمندسازی و نصب دوربین‌های نظارتی و ترافیکی عنوان کرد و گفت: نظارت الکترونیک و پایش تصویری در این شهر از سال ۹۵ با چهار دوربین نظارتی اجرایی شد، اما اکنون ۲۱ دوربین نظارتی، ۱۰ دوربین پلاک‌خوان و دو دوربین کنترل سرعت نصب شده و امیدواریم طی ماه‌های آتی با نصب ۶ دوربین کنترل سرعت در نقاط پیش‌بینی شده، مجموعه این فرآیند به کاهش تصادفات منجر شود.

سالانه بالغ بر یک‌هزار دستگاه خودروی صفر در شهرستان پلاک می‌شود

وی افزود: در عین حال به تعداد خودروها و جمع گواهینامه‌دارها هر سال اضافه می‌شود، به‌طوری که سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه خودروی صفر در شهرستان پلاک می‌شود و از سویی دیگر سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت می‌کنند.

رئیس پلیس راهور تربت حیدریه در پاسخ به مطالبه مردمی مبنی بر عدم نظارت راهنمایی و رانندگی در سطح شهر به‌ویژه پارک‌های دوبل و برخی تخلفات رانندگان گفت: رانندگی یک رفتار است. در عین حال امسال اعمال قانون ۴۳ درصد افزایش داشته، اما با کمک مردم می‌توانیم به نقطه مطلوبی برسیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار