رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-08 08:12 شماره خبر : 8363 https://sobhtoos.ir/short/4ZRgQ 0
وقتی تنها مرهم زیارت است؛

با نزدیک شدن به پایان ماه صفر دل‌های بسیاری از عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام، هوایی مشهد و زیارت امام رضا علیه‌السلام می‌شود و تنها مرهم آرامش این دل‌ها زیارت هشتمین اختر تابناک امامت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ با نزدیک شدن به پایان ماه صفر دل‌های بسیاری از عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام، هوایی مشهد و زیارت امام رضا علیه‌السلام می‌شود چرا که تنها مرهم آرامش این دل‌ها زیارت هشتمین اختر تابناک امامت است.

واژه زیارت، عشق و محبت اهل ایمان را نسبت به اهل بیت علیهم السلام بازگو می‌کند؛ عشقی که اویس قرنی را از یمن به پابوس پیامبر اکرم (ص) آورد و بسیاری از عاشقان اهل بیت را از دورترین نقاط به وصال آنها رساند.

حال ما که از عصر حیات آن پیشوایان راستین در فاصله‌ای دور قرار گرفته و از دیدار امام زمان خود محرومیم، این زخم جانکاه را با زیارت مضجع مطهر ائمه اطهار علیهم السلام التیام می‌بخشیم.

 توفیقی که شامل حال ایرانی‌ها شده است و توفیق همسایگی امام رضا علیه‌السلام از بزرگترین نعمت هایی است که به ما عنایت شده در حالی که با کمترین تکلّف می‌توانیم خود را به مشهد برسانیم و از زیارتی که البته پاداش‌های بزرگی نیز برای آن ذکر شده است بیشترین استفاده معنوی را ببریم.

ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام در برخی ایام خاص، دارای فضیلت بیشتری است که روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت این امام همام، یکی از آن روزهاست.

آمرزش گناهان و برطرف شدن حاجت

 ما بارها به قصد برآورده شدن حاجات یا به امید بخشش گناهان راهی مشهد شده‌ایم، زیرا معتقدیم که زیارت امام رضا علیه‌السلام  نه تنها گره‌های دنیوی ما را رفع می‌کند، بلکه تیرگی و سنگینی گناه را از دوش ما بر می‌دارد و آخرت ما را نیز آباد می‌سازد؛ این اعتقاد برگرفته از سفارش پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است که در حدیثی فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِخُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ كَرْبَهُ وَ لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَه‏؛ پاره‌ای از تن من در خراسان دفن خواهد شد که هیچ گرفتاری نیست مگر آنکه با زیارت او خداوند مشکلش را حل کرده و هیچ گناهکاری نیست مگر آنکه خدا گناهش را می‌بخشد.» (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص583)

همانند زیارت پیامبر(ص) و برتر از هزار حج

 حج تنها یک بار، آن هم در صورت توانایی مالی بر انسان واجب می‌شود و هیچ عمل خیر و نیکوی دیگر نمی‌تواند جایگزین آن باشد، اما زیارت امام رضا علیه‌السلام پاداشی بالاتر از حج و برابر با زیارت پیامبر را به خود اختصاص داده است؛ همچنان‌که امام رضا علیه‌السلام پس از ذکر اخبار غیبی از نحوه شهادت و محل دفن‌شان فرمودند: «مَنْ زَارَنِی فِی تِلْكَ الْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ وَ كَتَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة؛ هر کس مرا در این بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده و خداوند پاداش هزار حج صحیح و هزار عمره مقبوله به او می‌دهد و من و پدرانم شفیعان او در روز قیامت هستیم.» (همان، ص۵۸۵)

نجات از سه مکان هولناک

حساب و کتاب الهی در عالم قيامت نسبت به اعمال دنیوی که انسان در طول عمر خویش انجام داده است از مهمترین نگرانی‌های هر انسانی است و در اینکه ما دستمان خالی است و قرارگاه‌های هولناکی در برزخ و قیامت به دنبال داریم نیز هیچ شکی وجود ندارد؛ اما برای آن لحظات سخت باید در همین دنیا انسان راه نجاتی بیاندیشد؛ امام رضا علیه‌السلام وعده داده است که به فریاد زائرانش برسد. حضرت فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَى بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْكُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان‏؛ هر کس مرا که از منزل و کاشانه‌ام به دور افتاده‌ام زیارت کند، در روز قیامت در سه جایگاه به سراغش می‌روم تا او را از ترس و سختی آن مکان‌ها خلاص کنم؛ هنگام دادن نامه اعمال به دست راست و چپ و در هنگام عبور از پل صراط و هنگام حساب‌رسی و میزان.»(همان، ص۵۸۴)

برتر از زیارت حسینی

 زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام پاداش بسیار زیادی دارد. اما زیارت امام رضا علیه‌السلام از آن نیز با فضیلت‌تر است. فردی خدمت امام جواد علیه‌السلام رسید و پرسید: فدایت شوم؛ زیارت حضرت رضا پر فضیلت‌‌تر است یا زیارت اباعبدالله الحسین؟ حضرت نیز می‌فرمایند: «زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی ع لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ؛ زیارت پدرم پرفضیلت‌تر است. زیرا همه مردم امام حسین را زیارت می‌کنند و پدرم را تنها خواص شیعه زیارت می‌کنند.»(همان، ص۵۸۲)

زائر امام رضا علیه‌السلام باید قدر این پاداش‌ها را بداند و از آنها برای شکوفایی معنویت و معرفت در زندگی خود استفاده کند و در چنین شرایطی دنیا و آخرت در کنار اهل‌بیت علیهم‌السلام بهشتی می‌شود.

بهترین فرصت رسیدن به این فیض عظیم ایام پایانی ماه صفر است که مصادف با شهادت این امام بزرگوار بوده و از تمام نقاط این عالم عاشقان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام خود را به مشهد الرضا می‌رسانند تا از فیض زیارت و وصال معشوق در این ایام خاص محروم نشوند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار