درباره نویسنده
مدیریت بحران یا بحران مدیریت!

هاشم سجادی فر فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت؛ مدیریت بحران، کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع موردنیاز در پاسخ به بحران است؛ مدیریت بحران علمی کاربردی است که بهوسیله مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها، در جستجوی یافتن ابزاری است که بهوسیلهٔ آنها بتوان از بروز بحرانها، پیشگیری نمود یا در صورت بروز آن در خصوص کاهش اثرات بحران آمادگی لازم امدادرسانی سریع و بهبودی اوضاع اقدام نمود.
بحرانها اعم از طبیعی و غیرطبیعی عموماً غیرقابلپیشبینی هستند و نمیتوان زمان و محل دقیق برای وقوع آن تعیین نمود.
بحرانها معمولاً آسیبهای جانی، مالی، تهدیدات، خطرها و نیازهای تازهای را به وجود میآورند؛ در وضعیت بحران مدیران و جامعه با غافلگیری و محدودیت زمان و اطلاعات ناقص مواجه میشوند؛ در چنین شرایطی فرآیند مواجهه و مداخله در بحران و سالمسازی بعد از وقوع بحران را مدیریت بحران میگویند.
اساساً امروز به دلیل پیشبینیهای علمی و ماهوارهای زمان و شدت بارشهای کوتاه و بلندمدت قابل پیشبینی است از سویی نقاط آسیبزا شهرها و روستاها و بافتهای فرسوده نیز مشخص هست لذا برودت هوا یا بارشهای سیلآسا پیشبینی پذیر بوده و در حوزه تعریف بحران قرار نمیگیرند مگر آنکه تمهیدات و هشدارهای لازم را شوخی قلمداد کنیم! اگر گزارشات مربوط به خروج کشور از خشکسالی و ورود به دوره ترسالی را بپذیریم امروز باید شکرگزار بارشهای رحمت الهی باشیم و با تمهیدات لازم از این نعمت خدادادی بهرهمند گردیم و با کفران نعمت آن را به نقمت مبدل نسازیم.
استان خراسان رضوی به دلیل موقعیت زمینشناسی و اقلیم متنوع از استانهای در معرض بلاهای طبیعی مانند زلزله، سیل، رانش زمین قرار داشته است.
سؤال اساسی اینجاست که بهرغم پیشبینی پذیر بودن شرایط اقلیمی و وضعیت بافتها فرسوده در خراسان رضوی متولیان مدیریت بحران در استان چه اقدامات سیستماتیک کوتاه، میان و درازمدتی را جهت پیشگیری از بحرانها انجام دادهاند؟
و چرا درزمان وقوع بحران و به ناچار در فاز کاهش آسیب به یاد مدیریت بحران افتاده و با بحران مدیریت روبرو میشویم؟
طی سال گذشته چه تمهیداتی در مناطق پربارش اندیشیدهایم؟
برای حفظ ابنیه تاریخی در معرض خطر چه مرمتهای صورت گرفته است؟
خروجی جلسات و اعتبارات ستادهای بحران در شهرستانها و استان چه بوده است و چه تعداد تیم مردمی را بسیج نمودهاند؟ و بسیاری از سوالاتی که در بحرانها مکرراً تکرار و تجربه شده است.
علیالظاهر بهرغم اعتبارات و تشکیلات و چارتهای روی کاغذ هنوز ستادهای مدیریت بحران خروجی کامل و مؤثری در حوزه پیشگیری و علاج واقعه قبل از وقوع ندارند و عمدتاً از تغرف جامع مدیریت بحران فاز حین و بعد از بحران را انتخاب نمودهاند هرچند باید پذیرفت پیشگیری در حوزه مدیریت بحران همانند پیشگیری در حوزه سلامت و آسیبها نیازمند همافزایی بین بخشی است؛ که شوربختانه بهجز در گروههای مردمی و نیروهای مسلح جز حلقههای مفقوده در نگرشهای مدیریتی دستگاههای اجرایی است؛ امید آنکه خروجی تشکیلات و سازمان مدیریت بحران بیش از گذشته مؤثر و موجب اطمینان شهروندان از هر بلایی گردد.
انتهای پیام/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- وصیتنامه شهید ناصرالدین باغانی
- یوم السجاد قوچان، اثبات ارادت به یادگار کربلا
- دستگیری سلطان عینک خاورمیانه در طرقبه شاندیز
- برگزاری قرعهکشی مسکن ملی کاشمر در دهه فجر
- وصیتنامه شهید محمود کاوه
- «ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
- استخر دانشآموزی قوچان افتتاح میشود
- پس از نوریزاده چه کسی فرماندار سرخس میشود؟
- الحاق ۱۸۸ هکتار زمین به مسکن ملی کاشمر
- مهآبادی سرپرست فرمانداری تربتجام شد
آخرین اخبار
- جنگ ترکیبی دشمن با مقاومت نرم شکست خورد
- برگزاری رژه خودرویی و موتوری مردم نیشابور
- پرچمت بالاتر
- کشف ۱۵ فقره تخلف گرانفروشی در نیشابور
- صبر و استقامت در مقابل استکبار پیشه شود
- پرهیز مردم از خرید هیجانی و انبارکردن کالا
- کشف انبار احتکار کالای اساسی در بجستان
- خروج ازNPT توازن قدرت را تغییر میدهد
- حمایت قدرتمند زنان؛ شکست دشمن در جنگ روانی
- پایگاههای آمریکا در تیررس موشکهای ایران
- مشاهده بیشتر