رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/08/27 Sunday - 2024 17 November الأحد ، 15 جمادى الأول ، 1446
ساعت
1403-05-18 11:30 شماره خبر : 8155 https://sobhtoos.ir/short/VJ5K9 0
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هويت ايراني-اسلامي-انقلابي ما بايد به عنوان اولويت اصلي تقويت شود و اگر اين هويت تقويت نشود، سبک زندگي ما دچار بحران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار کرد: هويت ايراني-اسلامي-انقلابي ما بايد به عنوان اولويت اصلي تقويت شود. اگر اين هويت تقويت نشود، سبک زندگي ما دچار بحران خواهد شد.

وی با اشاره به خلأهاي موجود در نظريه‌پردازي هويت در کشور گفت: ما هنوز نظريه جامع و کاملي در حوزه هويت نداريم. نظريه‌هاي روان‌شناسي هويت حدود هشت مورد هستند و در جامعه‌شناسي نيز به همين تعداد، نظريه‌هاي هويت وجود دارد. اما بايد نظريه‌هاي خاص خودمان را تدوين کنيم. 

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اساتيد بسيجي، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نظريه‌هاي هويت خود را ارائه دهند و به تدوين الگوي حکمراني هويت ايراني-اسلامي-انقلابي بپردازند. 

اهميت نظريه‌پردازي و کرسي‌هاي نظريه‌پردازي  

وی بر ضرورت برگزاري کرسي‌هاي نظريه‌پردازي در دانشگاه‌ها تأکيد کرد و گفت: بايد کرسي‌هاي نظريه‌پردازي در دانشگاه‌ها برگزار شود تا اساتيد بتوانند نظريه‌هاي خود را ارائه دهند چرا که امروز ما به نظريه‌هاي جديد نياز داريم تا بتوانيم هويت ايراني-اسلامي-انقلابي خود را تقويت کنيم. 

مشکلات فرهنگي جامعه و راه‌حل‌ها 

خسروپناه به مشکلات فرهنگي موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: ما نيازمند تقويت اخلاق عمومي جامعه هستيم که شامل فرهنگ خردورزي، فرهنگ مصرف بهينه، فرهنگ ايثار و ازخودگذشتگي است. 

 وي با اشاره به مصرف بيش از حد دارو، برق و انرژي در کشور، تصریح کرد: مصرف داروي ما در ايران چهار برابر متوسط جهاني است و بايد اين روند تغيير کند. 

اهميت ورزش و تغذيه سالم 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهميت ورزش عمومي و تغذيه سالم تاکيد کرد و افزود: ورزش عمومي بايد ترويج شود تا بيماري‌ها کاهش يابد و مردم زندگي سالم‌تري داشته باشند. آمار بيماري‌هاي قلبي و سکته در کشور بالاست و يکي از مهم‌ترين عوامل آن، نبود فرهنگ ورزش عمومي است.

وی به فعاليت‌هاي بسيج اساتيد در نقد نظريه‌هاي غربي اشاره کرد و ادامه داد: بسيج اساتيد بايد به سمت نظريه‌پردازي برود و نقد نظريه‌هاي غربي را ادامه دهد. ما آرزو داشتيم که بعد از مرحله نقد، به نظريه‌پردازي برسيم، اما اين کار هنوز نيمه‌تمام مانده است. 

ضرورت تدوين سندهاي فرهنگي 

 خسروپناه با اشاره به ضرورت تدوين و اجراي سندهاي فرهنگی، عنوان کرد: سند نقشه جامع فرهنگي کشور بايد به‌طور کامل اجرا شود و هر استاني بايد برش فرهنگي خود را داشته باشد. در حال حاضر، حدود بيست استان برش فرهنگي خود را تدوين کرده‌اند و يازده استان ديگر نيز بايد اين کار را انجام دهند. 

وی خاطرنشان کرد: سند دانشگاه اسلامي نيز با هدف تقويت فرهنگ اسلامي در دانشگاه‌ها تدوين شده است و بايد به‌طور کامل اجرا شود. 

 چشم‌انداز فرهنگي و آموزشي 

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به چشم‌انداز فرهنگي و آموزشي کشور اشاره کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامي داراي چهار فصل اصلي است که شامل نظام فرهنگي تربيتي، نظام آموزشي، نظام پژوهشي و نظام مديريتي است. اين سند بايد به‌طور کامل اجرا شود تا فرهنگ اسلامي در دانشگاه‌ها تقويت شود. 

وی تصریح کرد: اجراي اين سندها و تقويت هويت ايراني-اسلامي-انقلابي، مي‌تواند به بهبود وضعيت فرهنگي، اجتماعي و سياسي کشور کمک کند. 

خسروپناه تأکيد کرد: تقويت هويت ملي و اسلامي نيازمند همکاري تمامي اقشار جامعه است و ما بايد با تلاش همگاني و از طريق نظريه‌پردازي و تقويت فرهنگ عمومي، به بهبود وضعيت جامعه دست يابيم. 

 وي اظهار اميدواري کرد: با تلاش اساتيد و بسيج اساتيد، نظريه‌هاي جديد در حوزه هويت تدوين شود و فرهنگ ايراني-اسلامي-انقلابي در جامعه تقويت شود. 

ساختار سند دانشگاه اسلامی 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ساختار سند دانشگاه اسلامی پرداخت و تأکید کرد: این سند دارای چهار فصل اصلی است. هر یک از این فصل‌ها شامل راهبردها و اقدامات خاصی است که برای تحقق اهداف تعیین شده باید به دقت اجرا شوند.

وی گفت: نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی دارای هفده راهبرد است و ذیل هر راهبرد اقداماتی تعریف شده است.

خسروپناه تاکید کرد: چشم‌انداز نظام آموزشی در این سند، تعلیم علم نافع و کارآمد است. حضرت آقا فرموده‌اند که اگر دانشکده‌ای فارغ‌التحصیلانش نتوانند در بازار کار مفید باشند، بهتر است تعطیل شود.

وی به نظام پژوهشی سند دانشگاه اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: این نظام دارای یازده راهبرد است که اقدامات مرتبط با هر راهبرد مشخص شده است.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  افزود: چشم‌انداز پژوهشی سند دانشگاه اسلامی، تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کارآمد و مرجعیت علمی در جهان اسلامی است.

وی  به نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی پرداخت و بیان کرد: این نظام دارای هفت راهبرد است و اقداماتی برای هر راهبرد تعیین شده است.

 خسروپناه عنوان کرد: چشم‌انداز مدیریتی این سند، مدیریت برنامه‌ریز جامع‌نگر، عدالت‌محور، کارآفرین همراه با نظارت و ارزیابی مستمر است.

وی در توضیح چشم‌اندازهای کلان سند دانشگاه اسلامی، تصریح کرد: چشم‌انداز فرهنگی تربیتی ما، پرورش نخبگان عالم متعهد به ارزش‌ها و معتقد و متخلق بر اساس خردورزی، آزاداندیشی و خلاقیت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: هدف این سند، تربیت نخبگان خردورز، با اخلاق و متعهد به ارزش‌های اسلامی است.

وی در نقد سیستم فعلی آموزش، بیان کرد: دانشگاه‌های ما هنوز علم‌محور هستند، در حالی که باید به سمت دانشکده‌های موضوع‌محور حرکت کنند.

اهمیت پژوهش و مقاله‌نویسی 

خسروپناه به اهمیت پژوهش و مقاله‌نویسی نیز پرداخت و اضافه کرد: ما نیازمند مقالات کارآمد و حل مسئله هستیم.

وی بیان کرد: فعالیت‌های علمی باید به حل مسائل جامعه کمک کند و اساتید باید به پژوهش بپردازند و مقالاتی بنویسند که بتوانند مسائل را حل کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت خانواده و جمعیت اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به ازدواج، حجاب و عفاف، جمعیت و طلاق باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکلات خانوادگی است و باید به ریشه‌یابی و حل این مشکلات بپردازند.

خسروپناه همچنین به اهمیت فناوری‌های نرم اجتماعی پرداخت و افزود: ما نیازمند فناوری‌های نرم اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی هستیم. 

وی به نقش انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی در شکل‌دهی هویت جوانان اشاره کرد و ادامه داد: ساخت فناوری نرم اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار