درباره نویسنده
نگاهی به اسناد بالادستی/29؛
ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش

در نگاهی به اسناد بالادستی متن کامل سند ابلاغ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش که توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 10 اردیبهشتماه 1392 ابلاغ کردند، بازنشر میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، بر اساس صحبتهای مسعود پزشکیان رئیسجمهور دولت چهاردهم مبنی بر اینکه روند عملکرد دولت باید بر اساس ابلاغیات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام باشد، این پایگاه خبری اقدام به بازنشر متن کامل ابلاغ سیاستهای ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش از سایت «khamenei.ir» میکند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیینشده است، ابلاغ کردند.
متن سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور» که به رؤسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغشده، به شرح زیر است:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور
۱- تحول در نظام آموزشوپرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهای مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقتجو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالتخواه خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستیز، جمعگرا، خودباور و ایثارگر
۲- ارتقاء جایگاه آموزشوپرورش بهمثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایهی اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهدکودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) بهعنوان امر حاکمیتی با توسعهی همکاری دستگاهها
۳- بهسازی و اِعلای منابع آموزشوپرورش بهعنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی با تأکید بر:
۱-۳- ارتقاء کیفیت نظام تربیتمعلم و افزایش مستمرّ شایستگیها و توانمندیهای علمی، حرفهای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامههای درسی مراکز و دانشگاههای تربیتمعلم و شیوههای یاددهی و یادگیری برای پرورش معلمان باانگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش
۲-۳- بازنگری در شیوههای جذب، تربیت، نگهداشت و بهکارگیری بهینهی نیروی انسانی موردنیاز آموزشوپرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگیهای لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دورهی مهارتی
۳-۳- اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزهی آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان
۴-۳- توسعهی مهارت حرفهای و توانمندیهای علمی و تربیتی معلمان با ارتقاء کیفی آموزشهای ضمن خدمت و برنامهریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزشوپرورش
۵-۳- استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان مبتنی بر شاخصهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی برای ارتقاء
۶-۳- توسعهی مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامههای آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی
۷-۳- استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی حرفهای معلمان
۴- ایجاد تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی با توجه به:
۱-۴- روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامهی درس ملی مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفتهای علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی
۲-۴- توسعهی فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری و بهرهگیری از روشهای یاددهی و یادگیری متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی
۳-۴- تبیین اندیشهی دینی-سیاسی امام خمینی رضوانالله علیه، مبانی جمهوری اسلامی و ولایتفقیه و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی
۴-۴- توسعهی فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن (روخوانی، روانخوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانشآموزان با قرآن و سیرهی پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) و گسترش فرهنگ اقامهی نماز
۵-۴- تحول بنیادین شیوههای ارزشیابی دانشآموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانشآموزان
۶-۴- رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامهریزیهای آموزشی و درسی
۷-۴- تقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموختهها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان
۸-۴- تقویت آموزشهای فنی و حرفهای
۵- اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی؛ بهویژه در:
۱-۵- ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانشآموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانوادهها
۲-۵- ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
۳- ۵- ارتقاء تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و اهتمام به جامعهپذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطندوستی و مقابلهی هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و پاسداشت استقلال، آزادی، مردمسالاری دینی و منافع ملی
۴- ۵- رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیهی نشاط و شادابی در دانشآموزان
۵- ۵- توسعهی تربیتبدنی و ورزش در مدارس
۶- ۵- تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامههای تربیتی و پرورشی
۶- تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با تأکید بر:
۱- ۶- بازمهندسی ساختار اداری در کلیهی سطوح با رویکرد چابک سازی، پویاسازی همراه با ظرفیتسازی، فرهنگسازی و بسترسازی برای تقویت مشارکتهای مردمی و غیردولتی، منطبق بر قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام اداری و آموزشوپرورش؛ بهویژه ایجاد زمینهی مشارکت معلمان، خانوادهها، حوزههای علمیه، دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشی و سایر نهادهای عمومی و دستگاههای اجرایی در فرآیند تعلیم و تربیت
۲- ۶- رعایت اولویت در بودجهی موردنیاز آموزشوپرورش در لوایح بودجهی سنواتی بهمنظور تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در سیاستهای کلی
۳- ۶- بهبود مدیریت منابع و مصارف باهدف ارتقاء کیفیت و بهرهوری نظام آموزشوپرورش
۷- بهینهسازی فضا، زیرساختهای کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:
۷-۱- ضابطهمند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاومسازی و مصونسازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی مکانیابی و توزیع فضا بهتناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمعهای آموزشی و تربیتی و توسعهی مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس
۷-۲- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و الزام سازندگان شهرکها به احداث واحدهای موردنیاز آموزشوپرورش
۷-۳- ارائهی الگو و ضابطهی لازمالرّعایه از طرف وزارت آموزشوپرورش برای ساخت مدارس
۷-۴- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینهی استفادهی بهینه از آموزشهای مرتبط با فناوریهای نو در مدارس
۸- ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در بند یک سیاستهای کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازندهی آموزشوپرورش با خانوادهها، رسانهها و جامعه
۹- تقویت آموزشوپرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانشآموزان این مناطق
۱۰- تأمین ثبات مدیریت در آموزشوپرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دورنگه داشتن محیط آموزشوپرورش از دستهبندیهای سیاسی
۱۱- هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاستها، برنامهها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزشوپرورش، آموزش عالی و سایر دستگاههای مرتبط
۱۲- ارتقاء جایگاه آموزشوپرورش ازنظر شاخصهای کمّی و کیفی در سطح منطقه و جهان بهمنظور تحقق اهداف سند چشمانداز بیست سالهی جمهوری اسلامی ایران
۱۳- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزشوپرورش
انتهای پیام/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- وصیتنامه شهید ناصرالدین باغانی
- خواندن نماز لیله الدفن برای شهدای خدمت
- یوم السجاد قوچان، اثبات ارادت به یادگار کربلا
- دستگیری سلطان عینک خاورمیانه در طرقبه شاندیز
- برگزاری قرعهکشی مسکن ملی کاشمر در دهه فجر
- استخر دانشآموزی قوچان افتتاح میشود
- وصیتنامه شهید محمود کاوه
- «ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
- پارک بانوان نیشابور؛ گامی در ارتقای زندگی بانوان
- مهآبادی سرپرست فرمانداری تربتجام شد
آخرین اخبار
- نانواییهای شبانهروزی، تدبیر بسیج در بحران نان
- آئین معارفه اولین فرمانده انتظامی میانجلگه برگزار شد
- سکوت عجیب مجامع بینالمللی در برابر جنایات صهیونها
- آغاز عملیات انسداد چاههای غیرمجاز تربتحیدریه
- ضرورت ورود بنیادهای حمایتی به بحران آب بردسکن
- آسفالت ۱۰ هزار متر از معابر مسکنمهر تربتحیدریه
- یک مسابقه نیمهتمام و سکوتی نگرانکننده
- مدیران باید پیشگام فرهنگ کتابخوانی باشند
- برداشت ۴۷ هزار تن گندم از مزارع تربتجام
- مقاومت و پیروزی، معادلهای الهی و تاریخی
- مشاهده بیشتر