به گزارش صبح توس؛ سرآغاز عدالت اجتماعی ریشه در عدالت فضایی و محیطی دارد، با توجه به اینکه خدمات شهری به مثابه نوعی کالای عمومی محاسبه می‌شود برآورد و مکان‌یابی صحیح آنها در حوزه مدیریت شهری است، بنابراین نمی‌توان بخشی از جامعه شهری را از آن محروم کرد.

عدالت فضایی به منزله توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری به منظور رسیدن به یک جامعه متوازن و یکی از رهیافت‌های عدالت اجتماعی است.

عدم توزیع مناسب خدمات باعث از میان رفتن عدالت و افزایش نارضایتی شهروندان از محل سکونت خود و مدیران شهری شده، لذا توسعه متوازن و نگاه به نقاط کم برخوردار باید سرلوحه فعالیت های عمرانی شهرداری تربت حیدریه باشد.

در شرایطی که رایزنی ها و همچنین چانه زنی ها به منظور دریافت قیر برای شهر تربت حیدریه موفقیت آمیز بوده اما عدم اجرای عدالت اجتماعی در توسعه متوازن و نگاه به نقاط کم برخوردار باعث نارضایتی مردم این مناطق شده است.

این روزها خبری در فضای مجازی توسط مدیران شهری منتشر شد مبنی بر آغاز آسفالت معابر خاکی تربت حیدریه و بولوار ولی عصر عجل الله و این در حالی است که این معبر همچنان اختلاف و رفع معارض دارد، خالی از سکنه و هیچگونه زیر ساختی برای آن تهیه نشده و در آینده برای اجرای زیر ساخت ها باید آسفالت شکافی بشود.

نکته قابل تامل تر این معبر اینکه هیچ گره ترافیکی را نه از میدان امام حسین علیه السلام و نه از بولوار شهید مدرس باز می کند و این در حالی است که همین هزینه کرد در حوزه آسفالت چنانچه در 20 متری شهید تندگویان شرکت نفت اجرا شود بار ترافیکی میدان بسیج نیز باز خواهد شد.

جالب است که بدانیم در ابتدای زیرسازی معبر ولی عصر عجل الله شورای شهر به شهردار طی مکاتبه ای اعلام می کند به دلایل یاد شده این معبر در اولویت مدیریت شهری نیست و بهتر است قیر دریافتی برای آسفالت در نقاط کم برخوردار و حاشیه شهر استفاده شود.

البته ناگفته نماند که برخی نقاط کم برخوردار و حاشیه شهر تربت حیدریه مانند کوی امام، کوی صدف، رضا شهر، عدالت و مهراوران و دیگر نقاط کم برخوردار که بعضا برای این خدمات هم هزینه پرداخت کردند و شهروندان بسیاری در آن مناطق زندگی می کنند هنوز از نعمت اولیه آسفالت بی بهره هستند.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تربت حیدریه در پاسخ به این سئوال که اولویت مدیریت شهری برای آسفالت معابر خاکی شهر تربت حیدریه با کدام مناطق است، گفت:: معابری که اکنون در حال زیر سازی و آسفالت است قبلا توسط شهردار وقت به استانداری اعلام شده و طبق اولویتی که همان زمان اعلام کردند برنامه آسفالت معابر خاکی در حال انجام است.

حمید خوش طینت گفت: مدیریت شهری سال گذشته 160 هزار متر مربع معابر خاکی را برای دریافت قیر به استانداری اعلام کرده که 80 هزار متر مربع آن تائید شده و قیر دریافتی حال حاضر در خیابان 15 خرداد(15)، خیابان رضوان و توحید جاده دیزقند، خیابان مصلی، شهید بهشتی 46، باهنر 37، امام رضا علیه السلام(98) و بولوار ولی عصر عجل الله هزینه می شود.

وی افزود: در خصوص بولوار ولی عصر عجل الله که در حال آسفالت است چنانچه برای هر قطعه از آن شهرداری پروانه ای صادر کند بیش از یک میلیارد تومان برای شهرداری درآمد دارد ضمن اینکه این معبر جزو همان معابر اولویت داری بود که قبلا توسط شهردار وقت به استانداری اعلام شده است.

انتهای پیام/