به گزارش صبح توس؛ به نقل از خبرگزاري صداوسيما، مشترکات فراوان ایران و افغانستان در عرصه‌های مختلف و داشتن حدود هزار کیلومتر مرز مشترک و مزایای دیگر باعث شده است که میزان مبادلات اقتصادی میان دو کشور امروز به بیش از سه میلیارد دلار درسال برسد، اما هنوز هم حجم روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به نقطه ایده آل نرسیده است.

خط آهن خواف- هرات به طول دویست و بیست و پنج کیلومتر که شانزده سال قبل، عملیات اجرایی آن آغاز شد یکی از فرصت‌های ایده آل برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و افغانستان است. این خط آهن در زمان دولت سابق افغانستان به بهره برداری رسید، اما هیچ وقت به جز یکی دو قطار آزمایشی بر روی ریل‌های آن حرکت نکرد، خط آهن خواف- هرات سالانه ظرفیت انتقال شش میلیون تن کالا و یک میلیون نفر مسافر را دارد.

هم اکنون تجارت میان ایران و افغانستان از طریق سه گذرگاه مرزی صورت می‌گیرد که مهمترین آن اسلام قلعه در استان هرات است، حجم بالای کامیون‌ها در این گذرگاه سال گذشته باعث نابودی نزدیک به هزار کامیون براثر یک آتش سوزی گسترده شد.

هیئت سیاسی- اقتصادی طالبان که اکنون حاکمان افغانستان هستند در سفر این هفته خود به کشورمان، گفتگو‌هایی را برای گسترش تجارت با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ریلی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران داشتند.

«نورالدین عزیزی» سرپرست وزارت تجارت طالبان با اشاره به دیدار‌های خود با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و راه آهن کشورمان گفت: سفر اخیر به جمهوری اسلامی ایران پردستاورد بود و ما برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران گفتگو‌ها و مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و به توافقاتی دست یافتیم.

البته دستور این هفته رئیس جمهور کشورمان نیز در ابلاغ قانون توافقنامه بین المللی ایران و افغانستان در خصوص ارتباط بین المللی راه آهن به وزارت راه و شهرسازی این امید را ایجاد کرده که سوت قطار در خط ریلی خواف- هرات به صورت عملی به صدا درآید.

آنطور که پیش بینی شده است خط آهن خوف- هرات پس از رسیدن به شمال افغانستان به خطوط آهن کشور‌های آسیای مرکزی متصل شود.

خط آهن خواف هرات علاوه بر اینکه اتصال خط آهن کشورمان به خطوط ریلی آسیای میانه می‌شود بلکه زمینه دسترسی افغانستان را نیز به عنوان کشوری که کاملا در خشکی احاطه شده است به دریا‌های آزاد و بازار‌های اروپا فراهم می‌کند.

انتهای پیام/