به گزارش صبح توس؛ دکتر ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور صبح امروز در نشست سراسری مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کشور واقع در دانشکده فنی شهید منتظری مشهد با حضور دکتر سید محمدحسینی، معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رشید جعفرپور، رئیس بسیج وزارت علوم کشور در رابطه با اهمیت نگاه همه جانبه به ساختار آموزش فنی و حرفه‌در کشور اظهار داشت: امروزه دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای در کشور به عنوان مولفه جدا نشدنی از  ایجاد تحول و گشایش در عرصه تولید، اقتصادی و علمی کشور در حال فعالیت است، از همین رو، نگاه دقیق و کارشناسی شده وزارت علوم در ساختار دانشگاه متخصص پرور آماده‌به خدمت فنی و حرفه‌ای موجب تحقق بسیاری از اهداف مقام معظم رهبری (مد ظله) و اقتدار اقتصادی کشور در منطقه و جهان خواهد شد.

وی افزود: مهم ترین امر در حوزه حمایت از دانشگاه‌های فنی و حرفه در کشور، اصلاح برنامه درسی دانشجویان و همچنین ارتقا سطح کیفی مدرس‌های حق التدریسی است که متأسفانه با توجه به نقص های موجود در حوزه جذب اساتید این مهم از یاد رفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: به همین منظور با تمام تلاش و پیگیری های متعدد در وزات علوم سعی بر این شد که آیین نامه تأیید صلاحیت اساتید دانشگاه‌ها تنظیم و اعتبار سنجی شود تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی تدریس در دانشگاه، اساتید شایسته خارج از هر گونه ارتباطات شخصی به فضای دانشگاه و تدریس دانشجویان ورود کند

وی افزود: در این باره 250 استاد جوان و شایست هدر حال تدریس هستند و 250 عضو هیئت علمی جدید در کشور تشکیل شده است.

صالحی عمران یاد آور شد: اکنون 200 هزار دانشجو در 90 رشته کاردانی و 100 رشته کارشناسی توسط اساتید دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور تدریس می‌شوند و حتی با وجود تحریم‌های متعدد کشوران توسط استکبار جهانی، 25 نفر از اساتید دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور برای تدریس به کشور رومانی سفر کرده بودند که همین امر باعث افتخار جبهه علمی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر توانمند سازی و جذب اساتید مشکل اصلی نظام اموزشی علی الخصوص دانشگاه های فنی و حرفه کشور بوده و ما همچنان با سازمانه برنامه ریزی امور اداری بر سر اصلاح شیوه جذب استاد دانشگاه مشکل داریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: کشوری که سطوح آموزش عملی‌اش را افزایش دهد قطعا توجیه مناسب در حجم گسترده برای ایجاد اشتغال در کشور خواهد داشت.

وی افزود: نمی‌دانم چرا وزارت علوم اصرار دارد تمام توجه خود را برای توسعه آموزش نظری در کشور خرج کرده و در 70 دانشگاه کشور محصل بدون ایجاد امنیت اشتغال تولید کنند، از همین رو، جهت گیری به آموزش عالی و مهارتی فنی و حرفه ای در مقابل آموزش نظری اهمیت پیدا خواهد کرد.

صالحی عمران اذعان کرد: سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور بر این اساس نوشته شده است که آموزش مهارتی با اشتغال مستقیم درآمیخته شود، در این صورت امکان درآمد زایی بلافاصله پس از پایان تحصیل فراهم می‌شود.

وی افزود: 3400 دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور در حال فعالیت هستند که می‌توانند در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب در بحث تأمین اشتغال کشور مسئولیت بپذیرند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: به دنبال تربیت نیروی پشت میز نشین نیستیم و به اشتباه آموزش عالی دچار نمی‌شویم چرا که هدف ما تربیت نیرو برای ایجاد اشتغال است، چرا که در گذشته برنامه درسی ما پیوسته بوده و سیستم اموزش خاصی است که در اختیار ما قرار گرفته تا افراد در مدت 5 سال فقط یک حرفه را فرا بگیرند.

وی افزود: کارآموزی در کشور باید تبیین شود چرا که اگر نگاه دانشگاه‌ها به کارآموزی صرف تایید گواهی حضور دانشجو نباشد قطعا دانشجو پس از پایان دوران تحصیل خود مشغول به اشتغال در همان محیط خواهد شد، لذا در سراسر دنیا دانشگاه ها بر اساس تعداد فارغ التحصیلانی که در بازار کار فعالیت می‌کنند رتبه بندی می‌شوند.

صالحی عمران تأکید کرد: نباید آموزش و پرورش بدون نگاه به عاقبت اندیشی در رابطه با سیستم 6.3.3 تصمیم گیری می‌کرد، چرا که حق افرادی که علاقه به رشته های فنی و کاردانی دارند را مد نظر قرار نداده و مسیر ورود آن ها به بازار کار را طولانی تر کرده است.

وی افزود: شاخص های تخصیص بودجه به دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور متعادل نبوده و بودجه این دانشگاه ها بر خلاف تأثیر گذاری‌شان در حوزه اشتغال و اقتصاد کشور از هنرستان و کار و دانش کمتر است، به نوعی که حتی بودجه تغذیه دانشجویان دانشگاه های فنی حرفه ای تا سال گذشته یک هشتم دیگر دانشگاه ها بوده است.

انتهای پیام/