به گزارش صبح توس؛ یکی از اصلی‌ترین روش‌های تحقق عدالت در جامعه، اجرای عدالت آموزشی است بدین معنی که تمام افراد دسترسی عادلانه به منابع و امکانات آموزشی و فیزیکی داشته باشند از طرف دیگر عدالت آموزشی، بنیان فکر و فرهنگ یک جامعه است و پیش نیاز تحقق عدالت در دیگر بخش‌های جامعه، عدالت آموزشی است.

امکانات مدارس و وجود فضای آموزشی نقش کلیدی در تحقق عدالت آموزشی ایفا می‌کنند از این رو آموزش و پرورش طی سالیان اخیر با انجام یک سری اقدامات به دنبال بهبود این شاخصه بوده است اما از طرف دیگر سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی چیزی حدود ۴.۵ مترمربع و در حاشیه شهر مشهد ۱.۸ مترمربع برای هر دانش آموزش است که با توجه به اینکه استاندارهای جهانی میانگین سرانه فضای آموزشی را 8 مترمربع اعلام کرده اند فاصله بسیاری با تحقق عدالت آموزشی در مشهد و خراسان رضوی داریم.

در همین خصوص مهدی مجیدی فرد، سخنگوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در مناطق حاشیه شهر، مناطق مهاجرپذیر و شهرک‌های تازه تأسیس و مناطقی که شاهد رشد آپارتمان‌سازی هستیم، مانند تبادکان، الهیه، گلبهار، شهرک مهرگان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به درصد رشد مهاجرت به شهرهای بزرگ از جمله مشهد و معضلی که در این شهر با آن مواجه هستیم به نام حاشیه‌نشینی و در کنار آن وجود تعداد بالایی از دانش‌آموزان اتباع که بیشتر آن‌ها در مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار مستقر هستند، فضای آموزشی به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی آموزش‌وپرورش در سطح استان مطرح است.

مجیدی فرد افزود: در کنار نبود فضای کافی برای آموزش، تأمین نیروی انسانی برای حضور معلم در کلاس‌های درس یکی دیگر از چالش‌های آموزش‌وپرورش به حساب می‌آید ازاین‌رو علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوبی که در منطقه تبادکان مشهد داشتیم، باز هم با کمبود فضای آموزش و معلم مواجه هستیم.

سخنگوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خاطر نشان شد: با کمک دولت، خیرین و اقداماتی که اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس انجام داده است شاهد آن هستیم که هرسال از مشکلات کاسته می‌شود اما از طرفی اگر فکری برای معضل حاشیه‌نشینی در شهرهایی مانند مشهد نشود، چالش کمبود فضای آموزشی و نبود معلم می‌تواند همه ساله تشدید شود ازاین‌رو با توجه به نرخ بالای مهاجرت به مشهد، هرچقدر آموزش‌وپرورش و خیرین در مناطق حاشیه شهر مدرسه و کلاس درس بسازند، باز هم از نرخ مهاجرت عقب‌تر خواهند بود و جوابگوی دانش‌آموزان نیست.

وی عنوان کرد: میانگین سرانه فضای آموزشی 8 مترمربع است اما این سرانه در خراسان رضوی چیزی حدود ۴.۵ مترمربع است و در مناطق حاشیه‌ای مشهد سرانه فضای آموزشی حدود ۱.۸ مترمربع است لذا باید فکری اساسی برای فضای آموزشی در سطح استان و مخصوصاً در مناطق حاشیه شهر مشهد اندیشیده شود و در کنار توسعه مدارس و کلاس‌های درس باید نرخ مهاجرت نیز کنترل شود.

مجیدی فرد گفت: در ابتدای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی 1400- 1401 آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بالغ‌بر 20 هزار معلم در سطح استان کمبود دارد که بخش قابل توجهی از این کمبودها مربوط به مشهد و مناطق تبادکان مشهد می‌شود، ازاین‌رو با اقدامات خوبی مانند به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس، معلمانی که از طریق ماده 28 استخدام شدند، استمرار کاری همکاران بازنشسته و استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی بخشی از این کمبود جبران شده است.

سخنگوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: تمام تلاش ما در آموزش و پروش و همکاران من این بوده که حتی یک کلاس درس بدون معلم باقی نماند و امیدواریم با اقدامات انجام شده به این هدف برسیم و طی این هفته دیگر کلاس خالی برای دانش‌آموزان وجود نداشته باشد و همه کلاس‌هایمان دارای معلم باشد.

وی تأکید کرد: مدارس غیردولتی بار بزرگی را از دوش آموزش‌وپرورش برداشته‌اند اما به دلیل محروم بودن مناطق حاشیه‌ای مدارس غیردولتی نیز تمایل چندانی برای احداث مدارس در این مناطق ندارد اما از طرف دیگر مدارس حمایتی بیشتر در مناطق کم برخوردار حضور دارند که این امر باعث شده تا خدمات بهتری به دانش‌آموزان در مناطقی که با چالش کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، ارائه شود و گام مؤثری در تحقق عدالت آموزشی برداشته شود.

مجیدی فرد افزود: هدف ما این است که حتی یک دانش‌آموز نیز بدون معلم باقی نماند ازاین‌رو با توجه به جمعیت پایین دانش‌آموزان در مناطق روستایی و عشایری ما مجبور به برگزاری کلاس‌های چندپایه و مختلط هستیم زیرا توجیهی وجود ندارد که برای یک یا دو دانش‌آموز یک معلم به آن منطقه اعزام شود لذا بر اساس یک قاعده از پیش تعیین شده بر اساس تعداد دانش‌آموزان معلم به آن مناطق اعزام می‌شود.

سخنگوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر کلاس‌های آموزشی برای معلم‌های کلاس‌های چندپایه برگزار می‌شود تا نواقص احتمالی برای برگزاری چند کلاس هم‌زمان برطرف شود اما با این وجود این آمادگی را داریم که در صورت فراهم شدن شرایط کلاس‌های تک پایه، این کلاس‌ها را برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون به دلیل اینکه هنوز سامانه ثبت نام مدارس و جابه‌جایی دانش‌آموزان باز است نمی‌توان گفت چه تعداد دانش‌آموزش از تحصیل باز مانده‌اند و این آمار معمولاً تا اواخر آبان ماه مشخص می‌شود.

مجیدی فرد یادآور شد: آموزش‌وپرورش همواره به دنبال بالا بردن عدالت آموزشی در تمام نقاط استان بوده است که در این راستا می‌توان به اعزام معلم با تجربه و دارای رتبه علمی بالا به مناطق حاشیه شهر و محروم به همراه توسعه امکانات آموزشی اشاره کرد همچنین امسال تعداد مدارس عشایری ما به 24 عدد رسید.

انتهای پیام/5001