اکبر صابری فر، شهردار اسبق مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، پیرامون ویژگی‌های شهردار آینده مشهد و چالش‌های پیش روی او اظهار کرد: مشهد از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که با هیچ یک از شهرهای ایران قابل مقایسه نیست لذا فردی که می‌خواهد این شهردار این شهر شود باید این ویژگی‌ها را به درستی بشناسد و بداند در چه راهی قدم می‌گذارد.

ویژگی‌های عمومی شهردار

وی افزود: یک سری ویژگی مانند اخلاق مدار بودن، جامعه شناس بودن، بشاش بودن، پرتوان بودن، نو دوست بودن و محبوب بودن، ویژگی‌های کلی است که تمام شهرداران باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند در غیر این صورت نمی‌تواند در سمت شهردار یک شهر به فعالیت خود ادامه دهد.

صابری فر با تأکید بر اینکه شهردار آینده مشهد باید دارای تیم و معاونین متخصص باشد، گفت: شهردار در واقع یک سمت نمادین و نماد مردمی یک شهر است و در دنیا شهردارها زیاد وارد کارهای اجرایی نمی‌شوند و در اصل معاونین و تیم همراه شهردار اقدامات اجرایی شهر را انجام می‌دهند.

شهردار مشهد باید مردمی باشد

شهردار اسبق مشهد یادآور شد: اگر از قدیمی‌های مشهد بپرسید، اکثر آن‌ها مهندس شهرستانی را که از شهرداران با اخلاق و موفق مشهد بود، به نیکی یاد می‌کنند زیرا خصلت بارز ایشان مردمی و در بتن جامعه بودن ایشان بود و پس از گذشت سالیان سال هنوز نام مهندس شهرستانی به نیکی یاد می‌شود، لذا شهردار مشهد باید مردمی باشد و مردم آن را دوست داشته باشند.

وی عنوان کرد: مردم مشکلات 8 سال دفاع مقدس را به خاطر خصوصیات اخلاقی امام(ره) تحمل کردند لذا اگر شهردار نیز مردمی باشد و مردم آن را دوست داشته باشند، به راحتی عوارض را پرداخت می‌کنند و مشکلات را نیز تحمل می‌کنند.

ترافیک بزرگ‌ترین مشکل کلان‌شهر مشهد

صابری فر با اشاره به سفر 30 میلیون مسافر به مشهد از اقصا نقاط ایران و جهان، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای سفر به مشهد و جمعیت 3 و نیم میلیون نفری آن امروز مشکل ترافیک به بزرگ‌ترین مشکل کلان‌شهر مشهد تبدیل شده است و لذا شهردار آینده باید بیشترین تمرکز خود را برایی حل این مشکل اختصاص دهد.

شهردار اسبق مشهد یادآور شد: طی سفری که به یکی از شهرهای اروپایی داشتم از شهردار آن شهر تعداد خودروهای آن شهر را پرسیدم و برایم سؤال بود که چطور این شهر با این جمعیت دارای ترافیک روان و منظمی است، شهردار آن شهر اروپایی اظهار کرد که شماره‌گذاری خودرو در آن کشور منوط به از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده است لذا آن‌ها توانستند با این سیاست حجم خودروها و ترافیک را کنترل کنند.

سالیانه 40 هزار خودرو بدون برنامه‌ریزی وارد خیابان‌های مشهد می‌شوند

وی بیان کرد: سال 70 خودروهایی که در خیابان‌های مشهد تردد می‌کردند چیزی بالغ بر 100 هزار خودرو بود اما پس از گذشت 30 سال این عدد به بیش از یک میلیون خودرو رسیده است این بدان معنی است که هر سال چیزی بالغ بر 40 هزار خودرو بدون برنامه و پیش‌بینی‌های لازم وارد خیابان‌های مشهد می‌شوند.

صابری فر یادآور شد: زمانی که تعداد خودروهای یک شهر یک عدد ثابت باشد، شهردار آن شهر می‌تواند ترافیک آن شهر، میزان تعریض خیابان‌ها، میزان پارکینگ مورد نیاز و مواردی از این قبیل را حساب و برای آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بدون هیچ ضابطه و قانونی تعداد خودروها هر روز در حال افزایش است و اگر با این روند پیش برود، روزی خواهد رسید که خیابان‌های کلان‌شهرها دیگر گنجایش خودرو نخواهد داشت.

حمل‌ونقل عمومی بزرگ‌ترین نیاز مشهد است/ مشهد به بیش از 20 خط قطار شهری نیاز دارد

شهردار اسبق مشهد با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی بزرگ‌ترین نیاز مشهد است، گفت: بر اساس تحقیق کارشناسان، شهری که جمعیت آن از یک میلیون نفر بگذرد، برای حل مشکل حمل‌ونقل باید حمل‌ونقل زیر سطحی طراحی و اجرا شود اما متأسفانه در مشهد پس از 30 سال از شروع پروژه قطار شهری امروز ما در مشهد فقط یک و نیم‌خط قطار شهری داریم این در حالی است که شهری مثل مشهد به بیش از 20 خط قطار شهری نیاز دارد.

وی خاطر نشان شد: در کشورهای پیشرفته اکثر مردم خودروی شخصی دارند اما با این وجود به دلیل ارزان بودن و دسترسی آسان، مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی و یا دوچرخه استفاده می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما اکثر خودروها تک سرنشین هستند لذا برای ایجاد فرهنگ استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی ابتدا شهرداری باید زیرساخت‌های آن را گسترش دهد تا مردم تمایل بیشتری برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.

ضرورت کمک دولت برای گسترش سیستم حمل و نقل عمومی

صابری فر با بیان اینکه مشهد یادآور شد: با عوارضی که مردم مشهد پرداخت می‌کنند نمی‌توان انتظار رشد چشمگیر سیستم حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری را داشت از طرف دیگر همان‌طور که در سراسر دنیا مرسوم است، دولت باید به رشد و توسعه سیستم حمل‌ونقل شهرها کمک کند و در مشهد بدون کمک دولت این امر محقق نخواهد شد.

مشهد نیازمند بودجه جداگانه‌ است

شهردار اسبق مشهد تصریح کرد: امیدواریم با آمدن آیت‌الله رئیسی، مشکلات مشهد برطرف شود زیرا مشهد دارای ویژگی‌های خاصی است و با توجه به سفر 30 میلیون زائر به مشهد، این شهر نیازمند بودجه جداگانه‌ای است تا بتواند علاوه بر تأمین نیازهای شهری 3 و نیم میلیون ساکن خود، نیازهای 30 میلیون زائر را نیز برطرف سازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 25 کارخانه خودروسازی در کشور حضور دارند که محصولات آن‌ها تماماً در داخل کشور استفاده می‌شوند که این موضوع باعث شده تا هر روز بر تعداد خودروها در شهرها افزوده شود از این رو شرکت‌های خودروسازی باید محصولات خود را به گونه‌ای بسازند که با محصولات خارجی رقابت کند که علاوه بر افزایش امنیت و کاهش آلایندگی، بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.

لازم نیست شهردار آینده فردی سیاسی باشد

صابری فر ضمن ابراز علاقه‌مندی جهت در اختیار قرار دادن تجربیاتش به اعضای شورای شهر جدید مشهد، گفت: توصیه من به اعضای شورای شهر جدید این است که دقت فراوانی در انتخاب شهردار به خرج دهند و لازم نیست شهردار آینده فردی سیاسی یا از جناح سیاسی آن‌ها باشد و تنها شهردار آینده باید فردی باشد که توانایی برطرف کردن تمام نیازهای شهری مشهد را داشته باشد.

از سگ‌کشی و مرده‌شوری تا بالاترین اقدامات فرهنگی

شهردار اسبق مشهد عنوان کرد: از سگ‌کشی و مرده‌شوری تا بالاترین اقدامات فرهنگی، تماماً نیازهای یک شهر است که شهردار باید به آن توجه کند و در جهت برطرف کردن آن تلاش کند لذا شهردار آینده باید فردی با اخلاق، متخصص و کار بلد باشد تا ما شاهد رشد و بالنگی مشهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مشهد وابسته به مسافر و زائر است، گفت: حدود 60 درصد هتل‌های کشور در مشهد حضور دارند از این رو شهردار آینده باید با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مشهد باید اقداماتی انجام دهد که میزان ماندگاری مسافر در مشهد افزایش یابد زیرا جمعیت قابل‌توجهی از مردم مشهد از حضور مسافر در این شهر ارتزاق می‌کنند.

آیین‌نامه هیئت‌وزیران با واقعیت فاصله دارد

شهردار اسبق مشهد بیان کرد: شرایطی که برای انتخاب شهردار در آیین‌نامه هیئت‌وزیران به آن اشاره شده است، یک سری شرایط ایده‌آل است که با واقعیت فاصله دارد.

وی افزود: باید در کشور دانشگاه شهرداری احداث شود بدین معنی که هر فردی که بخواهد کوچک‌ترین کاری در مدیریت شهری انجام دهد باید در این دانشگاه تحصیل کرده باشد و این دانشگاه باید رشته‌های مورد نیاز شهرداری را به صورت علمی و آکادمیک آموزش دهد.

صابری فر ضمن انتقاد از آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار که توسط وزارت کشور و هیئت‌وزیران ابلاغ شده است، گفت: ۹ سال سابقه مدیریت ارشد در نظام تصمیم‌سازی زمان کمی نیست و در واقع با اعمال این تبصره جلوی ورود نیروهای متخصص و شایسته جوان گرفته می‌شود.

شهردار اسبق مشهد تصریح کرد: امکان دارد با شرایطی که وزارت کشور و هیئت‌وزیران تعیین کرده‌اند فردی برای تصدی سمت شهردار پیدا شود اما دیگر خصوصیات شهردار اصلح که شامل اخلاق خوب و روحیه جهادی است را نداشته باشد.

شهردار فعلی مشهد نیز با آیین‌نامه جدید تائید صلاحیت نمی‌شود

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه شهردار فعلی مشهد نیز با آیین‌نامه جدید تائید صلاحیت نمی‌شود، گفت: لذا از هیئت وزرا و وزارت کشور درخواست داریم تا در این آیین‌نامه تجدیدنظر کنند زیرا شاید فردی باشد که دارای دو سال سابقه مدیریت ارشد باشد اما کارایی آن از افرادی که دارای 9 سال سابقه مدیریت ارشد هستند بیشتر باشد.

 انتهای پیام/