به گزارش صبح توس؛ سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از بازی ایرانی «قاسم 120»  ضمن اشاره به ابعاد متنوع فضای مجازی اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر جلسات فضای مجازی در قالب یک کمیسیون مشترک شکل می گیرد اما با توجه به گستردگی این فضا، تلاش داریم در مجلس شورای اسلامی، فضای مجازی را در قالب یک کمیسیون تخصصی تعریف کنیم.

وی عنوان کرد: امروز جنگ قدرتهای جهان مثل جنگ آمریکا و چین. اتحادیه اروپا و روسیه و ... در عرصه فضای مجازی است؛ جنگهایی که به لحاظ حکمرانی صورت می گیرد در عرصه نحوه ورود و کنترلی است که در موضوعات مختلف و متناسب با فضای مجازی است.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: از این رو ما نیازمند اقدامات مشترک زیادی در حوزه رسانه و تولید محتوا بوده و باید به این فضا توجه ویژه ای کنیم؛ امسال مصرف ترافیک اینترنت در کشور ما نسبت به 4 سال قبل تقریبا 21 برابر شده است؛ اگرچه مباحثی همچون کرونا و سامانه شاد و سایر سامانه ها ورود مردم را تشدید کرده اند اما در حالت عادی هم استفاده مردم از فضای مجازی بیشتر شده است.

قاضی زاده با اشاره به سهم 27 درصدی دولت از حق کاربری ناشی از فروش ترافیک اینترنت تصریح کرد: درامد دولت در سال جاری از بحث فروش اینترنت چیزی در حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است؛ ما باید این مساله را از انحصار موضوعی وزارت ارتباطات خارج کنیم و بخشی از آن را در حوزه تولید و نظارت محتوا صرف کنیم؛ بنا داریم از این عدد مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را بین حداقل 20 دستگاه متنوع فرهنگی حوزه تولید محتوا توزیع کنیم.

وی تاکید کرد: باید در حوزه فضای مجازی به گونه ای عمل شود که بتوانیم نیروهای میانی را شناسایی و فعالسازی کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم؛ عرصه فضای مجازی را نمی توان با صحنه رسانه های رسمی تعریف کرد؛ اگر اینگونه تعریف کنیم عرصه را باخته ایم.

 نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار و ارقام درامد برخی سایت های شرط بندی تصریح کرد: یکی از این به اصطلاح تک شاخ های عرصه فضای مجازی، روزی 3.5 میلیارد تومان از حوزه شرط بندی در ایران درامد دارد؛ متاسفانه چیزی در حدود 170 سلبریتی، ارتزاقی از کنار نوکری و تبلیغات این کار انجام می‌دهند.

قاضی زاده گفت: تاسف بالاتر آنکه حتی در تعطیلات مذهبی ما مثل تاسوعا و عاشورای حسینی، درامد اینها بیشتر می شود؛ یعنی جوری فضا سازی کرده اند که در ایام مذهبی میزان نقش آفرینی و بازاریابی و تجارت آنها نه تنها کاهش بلکه افزایش پیدا می کند.

وی تشریح کرد: ما باید سیاست گذاری و حکمرانی در فضای رسانه ای کشور را بیشتر کنیم؛ خراسان رضوی فضای رسانه ای فعالی دارد اما نیازمند سیاست فعالانه تر است؛ متولی خاصی هم در این قضیه وجود ندارد لذا یک کار قرارگاهی، حضور میدانی و پشتیبانی و هم افزایی نیاز است.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولین و متولیان امر باید هوشمندانه سیاست های اسقاطی و ایجابی را اجرا کرده و قوی تر و محکم تر از فعالان عرصه رسانه برای حضور در میدان کار و تلاش پشتیبانی کنند.

انتهای پیام/