حجت الاسلام امیر علی حسنلو کارشناس مسائل مذهبی و مدیرگروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار صبح توس، گفت: آنچه در شرع ثابت شود مغایر عقل نیست وعقل سلیم تابع شرع ودین است ومنافاتی بین احکام شرع وعقل نبوده است ؛ چون اساس دین واحکام دین ویکی از منابع استخراج احکام شرعی عقل است و یکی از پایه های دستورات دین ، دست آورد های عقلی است.

يكي از سنّت‌هاي مهم در عزاداري ائمه اطهار، شهادت امام حسين عليه السلام است

وی در رابطه با پیشینه عزاداری و گریه کردن، گفت: گريستن بر درگذشتگان و عزاداري براي آن امري برخاسته از احساسات وعواطف انسانی است که در نهاد هر انسانی وجود دارد، این شیوه در سیره و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام نیز دیده می‌شود.

حجت الاسلام حسنلو در همین رابطه،  اظهار داشت: گریه پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله سال‌ها بعد از وفات مادرش آمنه و در کنار مزار او شاهد خوبی برای این بحث می‌باشد، بنابر نقل منابع شیعی و اهل سنت رسول خدا صلي الله عليه و آله سال‌ها بعد از بعثت و همراه اصحاب خود به زیارت قبر مادر عزيز خود آمنه در ابواء رفت و در كنار قبر مادرش بسیار گريست، به گونه‌ای که همراهان حضرت نیز از شدت گریه پیامبر صلی الله علیه و آله به گریه افتادند.

همچنین در ادامه روایتی دیگر افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از درگذشت حضرت ابوطالب، عموي با ايمان و حامي بزرگ خود که پدر امیرمومنان علی علیه السلام بود بسیار متاثر و عزادار شد و به این خاطر بسیار گریست. در همین سال یعنی دهم بعثت علاوه بر حضرت ابوطالب، همسر پیامبر یعنی حضرت خدیجه نيز از دنیا رفت که این دو مصیبت بر آن حضرت بسيار سنگین بود و آن سال را سال غم و اندوه (عام الحزن) نامید،  به بیان امروزی آن حضرت آن سال را سال عزا و مصیبت دانست.

این کارشناس مسائل مذهبی، اذعان داشت: وقتی یکی از نوه‌های پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله در خردسالی از دنیا رفت، رسول خدا صلي الله عليه و آله به همراه سعد بن عباده، معاذ بن جبل، ابي بن كعب، زيد بن ثابت و جمعي از ياران به منزل دختر عزادار وغم دیده  خويش رفت، پيامبر صلي الله عليه و آله كودك را در بغل گرفت و به شدت گريست. به گونه‌ای که اشك از چشمان مبارك حضرت سرازير گشت؛ سعد با مشاهده گريه پيامبر صلي الله عليه و آله با تعجب پرسيد: چرا گريه مي‌كنيد؟ رسول خدا صلي الله عليه و آله در پاسخ فرمود: «ترحم بر اين كودك است كه خداوند در دل بندگان خود رحمت قرار مي‌دهد، و خداوند بندگان رحيم خود را مورد رحمت قرار مي‌دهد».

وی همچنین با اشاره به اینکه در سیره ائمه اطهار علیهم السلام هم گریه و عزاداری دیده می‌شود، گفت:  امیرمومنان على علیه السلام پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و در هنگام غسل دادن آن حضرت اشک می‌ریخت و عزا و اندوه خود را جاودانه می‌دانست. در هنگام دفن پیامبر صلی الله علیه و آله نیز امیرم0ومنان در سوگ آن حضرت عزادار بود و فرمود: همانا شکیبایى نیکوست جز در غم از دست دادن تو، و بى تابى مکروه است، جز در اندوه مرگ تو، مصیبت تو بزرگ است و مصیبت‏هاى پیش و پس از تو ناچیزند.

حجت السلام حسنلو در ادامه، گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها نیز پس از رحلت پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله عزادار شده و مى‏‌گریست و مى‏‌گفت: اى پدر، تو به پروردگارت نزدیک شدى و دعوتش را اجابت نمودى. پدر جان اینک، بهشت فردوس مأواى تو است.

وی افزود: بي ترديد، يكي از سنّت‌هاي مهم در عزاداري ائمه اطهار را باید برای شهادت امام حسين عليه السلام دانست، حتی براساس نقل منابع پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله پیش از واقعه کربلا برای مصائب و چگونگی شهادت فرزندش امام حسین علیه السلام در مناسبت‌هاى گوناگون گریه کرده است.
 

یکی از دلایل و حکمتهاتی عزاداری  فرمانبرداری از سخن وفرمایشات پیامبر واهل بیت حتی قرآن کریم است
 

وی در رابطه با آثار، نتایج و فواید عزاداری برای امام حسین (ع) گفت: در طول تاریخ وفرهنگ وتمدن اسلامی عملا ثابت شده است که چند عامل سبب تقویت دین اسلام و حفظ مکتب اهل بیت شده است که یکی از مهمترین عوامل عزاداری امام حسین (ع) بوده است ؛ این موضوع برای همه از جمله دشمنان مکتب اهل بیت واسلام روشن شده است ؛ لذا برای مخدوش کردن وتحریف این برنامه وطرحها چیده وانواع توطئه ها ساخته اند اما هیچ یک کار ساز نبوده است ؛ علت اصلی این مقاومت وپایداری مردمی بودن عزاداری برای امام حسین (ع) وعجین شدن این فرهنگ در بنیانهای اجتماعی درطول تاریخ بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اطاعت از توصیه وسیره  اهل بیت (ع) گفت: یکی از دلایل و حکمتهاتی عزاداری  فرمانبرداری از سخن وفرمایشات پیامبر واهل بیت حتی قرآن کریم است که به نحو تلویحی به عزاداری وگریه ترغیب نموده است، در احاديث معصومين ( عليهم السلام ) که در کتب روايي جمع آوري شده اند به عزاداري و اشک ريختن براي سرور و سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ اهميت بسيار بالايي داده شده است و ثواب بسيار زيادي را بر آن مترتب داشته اند، البته بايد دقت شود يکي از مصاديق عزاداري اشک ريختن است، منظور از عزاداري هر عملي است که ياد و خاطره حضرت را زنده نگه دارد حال روضه خواندن باشد، سينه زني باشد، سخنراني و... .

گريه ها و عزاداري ها حرکت به سمت کمال  و عاملی برای هدايت  به سوي معبود است

وی در رابطبه با اهمیت زنده داشت یاد امام حسین واهداف وعلل قیام یشان گفت: در ضمن عزاداری وگریه که خود ذاتا ارزش است تمام پیامها وشعارها به نسلهای دیگر منتقل واین ارزشها مورد توجه قرار می گیرد ، لذا زنده نگه داشتن نام و ياد حضرت، زنده نگه داشتن درس ها و ايده هاست، اين است معناي جمله زيباي پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ که فرمودند: «همانا حسين کشتي نجات و چراغ فروزنده هدايت است».

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه بهترين راه زنده نگه داشتن قیام و حرکت امام حسین(ع) هم همين گريه کردن ها و عزاداري هاست، افزود: ما در هر زمان نيازمند امام حسين ـ عليه السلام ـ هستيم، نيازمند الگوگيري و پيروي راه او هستيم، تا اگر شرايط مشابه زمان حضرت به وجود آمد به راحتي بتوانيم قيام کنيم و از جان و مال خود بگذريم، چنانکه در زمان هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرديم که جوانان ايران اسلامی با اهداء خون خود باعث حفظ نظام و حفظ ارزش هاي اسلامي شدند.


اشکي که ما را عوض کند و مطيع امام شويم، دارای ارزش بسیار است

وی با اشاره به اینکه اشک ریختن برای امام حسین(ع)در روايات ارزش دارد و به آن توصيه شده است، افزود: اشکي که ما را عوض کند و مطيع امام شويم، دارای ارزش بسیار است، نه اينکه ما هر روز از امام دورتر شده و با اشک بخواهيم گناهانمان ريخته شود.

مدیرگروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه یادآور شد: نتيجه هدف از اين گريه ها و عزاداري ها زنده نگه داشتن ياد و خاطره حضرت است که به سبب آن به سمت کمال حرکت کنيم و با نور حضرت هدايت شويم و به سوي معبود خود حرکت کنيم.

وی با اشاره به فواید حسن ذاتي گريه برای امام حسین(ع) گفت: عده‌اي با توجه به آثار مثبت جسماني و رواني گريه و تأثير آن در پالايش روح و روان انسان مدعي شدند يكي از اسرار تأكيد ائمه ـ عليهم السّلام ـ نسبت به بر پايي مجالس عزا به خاطر حُسن ذاتي گريه است، زيرا «اظهار تأثر» به وسيله گريه از نشانه‌هاي طبيعي و تعادل عاطفي آدمي است. اشخاصي كه كمتر گريه مي‌كنند و نمي‌توانند بدين وسيله غم‌ها و افسردگي‌هاي خويش را تخليه كنند و عقده‌هاي دروني خويش را بگشايند، از روان متعادل و سلامت جسمي و روحي خوبي برخوردار نيستند. به عقيده اينان به خاطر همين حسن ذاتي گريه بود كه يعقوب ـ عليه السّلام ـ  براي دوري از فرزندش سالها اشك ريخت و رسول خدا در مرگ فرزندش ـ ابراهيم ـ به سختي گريست وموارد زیادی از این گزارشهات هست.

 مجالس عزاي امام حسين(ع) عامل فوق العاده نيرومندي براي بيداري مردم است

وی در رابطه با حفظ مكتب اهل بيت (عليهم السّلام) مجالس عزاي امام حسين ـ عليه السّلام  گفت:  مجالس عزاي امام حسين(ع) عامل فوق العاده نيرومندي براي بيداري مردم است و راه و رسمي است كه آن حضرت آن را به پيروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقاي اسلام باشد و باعث انسجام شيعيان گردد تا به صورت قدرتي چشمگير در صحنه جامعه اسلامي ظاهر شده و باقي بمانند. به همين دليل، بر پايي اين مجالس در روايات به عنوان «احياي امر اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ» تعبير شده است.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطبه با خودسازي و تربيت ديني (الگوپذيري) در ایام محرم، گفت: مجالس عزاي امام حسين ـ عليه السّلام ـ  مجالس تحول روحي و مركز تربيت و تزكيه نفس است. در اين مجالس مردمي كه با گريه بر مظلوميت امام حسين ـ عليه السّلام ـ  آن حضرت را الگو قرار مي‌دهند، در واقع زمينه تطبيق اعمال و كردار خويش و همرنگي خود را با سيره عملي آن حضرت فراهم مي‌سازند.

حجت الاسلام حسنلو افزود: تأثير عميق اين مجالس به قدري است كه افراد زيادي در اين مجالس، دگرگوني عميق يافته و تصميم بر ترك گناه و معصيت مي‌گيرند. اضافه بر اين، در طول تاريخ اين جلسات به مثابه كلاس‌هاي درس براي توده‌هاي مردم بوده است و آنان را با معارف و حقايق ديني تاريخ، احكام و موضوعات گوناگون ديگر آشنا مي‌كرده است.
 

عزاداري از عوامل مهم تحريك احساسات، معرفت عيني و  رمز بقاء اسلام است

وی با تاکید بر اینکه عزاداري از عوامل مهم تحريك احساسات مي‌باشد، طوري كه معرفت عيني به انسان مي‌بخشد. و همين عزاداري‌ها، رمز بقاء اسلام مي‌باشند، گفت: شناخت و معرفت، هنگامي حركت آفرين و مؤثر است كه انگيزه‌ها و عواطف و احساسات در ما ايجاد شود چون بدون برانگيختن احساسات انساني، تأثير لازم و مستقيمي نخواهد داشت و نقش اساسي در هر چيز، از آن عواطف و احساسات مي‌باشد.

هر خانه ما یک حسینیه باشد

این کارشناس مسائل مذهبی با توجه به شرایط کنونی بیماری منحوس کرونا در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امسال با توجه به شرایط بیماری باید هر خانه ما یک حسینیه باشد، چراکه دشمن در تلاش برای سوء استفاده از شرایط موجود با تعطیلی کشاندن و کم رنگ کردن عزاداری ها است، باید فرهنگ عزاداری همیشه در تاریخ ماندگار باشد.

انتهای پیام/