سرتیپ دوم خلبان احمد مهرنیا، در گفت‌وگو با صبح‌توس، پیرامون وجوه قابل بررسی عملیات مرصاد اظهار کرد: عملیات مرصاد از چند بعد مورد توجه است و یکی از این ابعاد، بخش هوایی و در ارتباط با نیروی هوایی است.

وی افزود: در نیروی هوایی شرایط طوری بود که با رسیدن منافقین به اسلام‌آباد غرب، از کرمانشاه به پایگاه هوایی دزفول در حال برگشت از مرخصی بودم، در مسیر چیزی که توجهم را در مسیر کرمانشاه و سه راهی اسلام‌آباد جلب کرد این بود که جاده فوق‌العاده شلوغ بود و خودروها به سمت کرمانشاه حرکت می‌کردند و جاده طرف رفت بسیار خلوت بود.

معاون پشتیبانی پایگاه شکاری دزفول در زمان عملیات مرصاد گفت: این موضوع تعجب‌آور بود و تراکتورهای پر از اسباب منازل، در مسیر مشاهد می‌شدند.

جاده اسلام‌آباد به سمت پلدختر یک ساعته اشغال شد

وی افزود: از سه راهی اسلام‌آباد به سمت پلدختر، باند فرودگاه اضطراری دارد که پس از گذشت ما از این جاده یک ساعت بعد این محل اشغال شده بود.

این فرمانده نیروی هوایی عملیات مرصاد تصریح کرد: به پایگاه که رسیدیم، خلبانان برای پرواز به سمت مناطق حضور منافقان آماده می‌شدند.

خلبانان در شرایط بحرانی باید عملیات اجرا می‌کردند

وی با اشاره به اینکه خلبانان در شرایط بحرانی باید عملیاتی اجرا می‌کردند افزود: فضایی ایجاد شده بود که تقریبا پس از قطعنامه 598 جبهه‌ها به سرعت از رزمنده خالی می‌شد.

امیر مهرنیا خاطرنشان کرد: نیروها به دلیل پذیرش قطع‌نامه و هجوم شیمیایی دشمن پشت جبهه‌ها اعزام می‌شدند و احساس شده بود که جنگ تمام است.

وی افزود: باتوجه به این نوع مسائل و فنون رسانه ای دشمن جبهه‌ها از نیرو تخلیه شده بود و به اندیمشک که رسیدیم بیش از هزار نفر از رزمندگان اسلحه به دست، بدون مدیریت واحد حضور داشتند.

خلبانان صدمه جبران‌ناپذیری را به نیروهای منافقین وارد کردند

این فرمانده نیروی هوایی عملیات مرصاد، با اشاره به اینکه سرلشکر حبیب بقایی، مشاور فرماندهی کل قوا به اتفاق خلبانان تصمیم گرفتند بمباران مواضع دشمن را انجام دهند گفت: خلبانان صدمه جبران‌ناپذیری را طی چندین پرواز به نیروهای منافقین در سطح جاده وارد کردند.

وی افزود: پیامد بعدی کار نیرو هوایی نزدیک به شش هزار نفر نیروی تازه نفس از فرودگاه‌های جنوب به فرودگاه کرمانشاه منتقل شدند که جمعا ده هزار نفر نیرو در اختیار داشتیم.

حضور به موقع و قدرتمند هوانیروز و شهید صیاد شیرازی

امیر مهرنیا اظهار کرد: رزمندگان توانستند از زمین در برابر پیشروی دشمن مقابله کنند و هوانیروز و شهید صیاد شیرازی به موقع در محل حضور با قدرتی داشتند لذا نیروهای در هم کوبیده شده منافقین در روی جاده تحت بمباران سنگین هوایی بسیار زمین‌گیر شده بودند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه برخورد جدی با منافقین موجب شد دشمن در هم بشکنند افزود: نکته قابل توجه این است که پرونده مرصاد روز پنجم مرداد ماه روی زمین بسته شده ولی نیروی هوایی همچنان به دلیل پاکسازی کامل تا دهم مرداد بمباران‌ها را ادامه داد و پس از آن نیز تا سال 75 هر چند ماه منافقین را در اردوگاه‌‎های اشرف و جلولا، حتی در زمانی که آمریکایی‌ها در عراق حضور داشتند مورد بمباران سنگین قرار می‌دادیم.

تا سال 75 بمباران مواضع منافقین ادامه داشت

معاون پشتیبانی پایگاه شکاری دزفول در زمان عملیات مرصاد تصریح کرد: خلبانان معمولا با پروازهای 16 و 8 فروندی، در زمان بازسازی منافقین برای عملیاتی مانند فروغ جاویدان ضربه های سنگین را وارد می کردند.

وی افزود: همیشه وقتی که پرواز در جبهه ها صورت می‌گرفت خدا پشتیبان نیروها بود و آرامش درونی داشتند و وقتی که در راه وطن و خدا مأموریت انجام می‌شد و با کمال میل و بدون هیچ چشم‌داشت مالی مأموریت‌هایی انجام می‌شد.

لحظه به لحظه جنگ، باید به عنوان تجربه در اختیار نسل‌ آینده گذاشته شود

امیر مهرنیا خاطرنشان کرد: لحظه به لحظه جنگ، باید به عنوان تجربه در اختیار نسل‌های آینده گذاشته شود تا مطالعه شود و موجب خودباوری و واکسینه‌شدن نسل آینده شود و بازدارندگی جدی را ایجاد کنند و هویت ایرانی ناشی از این پیروزی‌ها و غرورآفرینی‌ها بررسی شود.

وی افزود: لازم است تمام وجوه جنگ به هر میزان سرمایه‌گذاری و قطعات پازل جنگ جمع‌آوری شود تا تصویری کامل از دفاع مقدس ارائه شود.

این خلبان عملیات مرصاد گفت: در سال جاری دهمین خلبان دوران دفاع مقدس نیز درگذشته است و جای تأسف است که این گنجینه‌ها بدون روایت از دست رفته باشند و بهره‌برداری نشود.

انتهای پیام/