به گزارش صبح توس؛ هر روز یک نوزاد رها می شود، کاهش 43 درصدی اعتبارات استان، پذیرش 184 طرح اشتغال، بوم گردی و صنایع دستی، جام لاکچری رمضان، پروژه پیر مشهد باز هم بودجه گرفت، ضرب‌الاجل ٢ هفته‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی، بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌های خبری رسانه‌های امروز استان است که در بسته خبری پیش رو نیم نگاهی به مهم‌ترین قسمت‌های آنان شده است.

 

خراسان رضوی؛

هر روز یک نوزاد رها می شود

 

«روزانه یک نوزاد در مشهد رها می شود» این خبر تلخی است که معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اعلام می کند و از اوضاع وخیم آمار کودکان رها شده در مشهد می گوید. آمارها نشان می دهد که به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات مالی، رها کردن فرزندان یا حتی فروختن آن ها در مشهد گسترش یافته است؛ موضوع کودکان سرراهی حکایتی تلخ است که در همه دوره ها وجود داشته، گاه کم شده و گاهی نیز افزایش پیدا کرده، اما هیچ وقت از بین نرفته است. آن طور که معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان می گوید «در شهر مشهد روزانه یک کودک در خیابان ها و اماکنی مثل حرم مطهر رضوی به حال خود رها می شوند.»
مشهد بالاتر از میانگین کشوری در زمینه کودکان رها شده
غلامحسین حقدادی در گفت و گو با «خراسان رضوی» به آمار تکان دهنده رها کردن کودکان و نوزادان در مشهد اشاره می کند و می گوید: این آمار نشان می دهد که تعداد کودکان رها شده در مشهد از میانگین کشوری بالاتر است.
وی به مراکز نگهداری کودکان رها شده در مشهد اشاره می کند و می افزاید: در مراکز نگهداری (شیرخوارگاه) کودکان رها شده علاوه بر آن ها کودکانی هم به عنوان بد سرپرست نگهداری می شوند که صلاحیت نداشتن خانواده برای نگهداری آن ها از طرف مراجع قضایی محرز شده است، ضمن این که سال گذشته بیش از 580 کودک به شیرخوارگاه وارد شدند که یا رها شده بودند یا بد سرپرست بودند.
وی تصریح می کند: کودکانی که رها می شوند به طور طبیعی به عنوان فرد بدون سرپرست به بهزیستی تحویل داده می شوند و بهزیستی با توجه به مدارک و مستنداتی که به دست می آورد کودک را به خانواده اش تحویل می دهد، در این فرایند ممکن است بعد از پیدا کردن کودک، خانواده اش صلاحیت نگهداری از او را نداشته باشد یا بد سرپرست باشد که در این صورت در بهزیستی نگهداری می شود یا به عنوان تامین موقت به خانواده ها تحویل داده خواهد شد.
وی یادآور می شود: اگر خانواده نوزاد رهاشده پیدا نشود برای آن ها حکم نگهداری از طرف مراجع قضایی صادر می شود و به عنوان فرزند خواندگی به افراد واجد شرایط تحویل داده خواهد شد.
بیشتر کودکان رها شده نوزاد و زیر یک سال هستند
معاون اداره کل بهزیستی استان با بیان این که بیشتر کودکانی که رها می شوند نوزاد و زیر یک سال هستند، تاکید می کند: یک گروه، کودکان مجهول الوالد هستند یعنی فرزندانی که پدر مشخصی ندارند و نگهداری آنان توسط مادر کاری غیرممکن یا دشوار است که این گونه کودکان در دوران نوزادی و شاید بلافاصله بعد از تولد در کوچه و خیابان رها می شوند. وی می افزاید: کودکانی هم هستند که دچار معلولیت و نقص عضو کامل یا زیاد هستند که نگهداری آنان برای خانواده غیرممکن است و به دلیل هزینه های جانبی، خانواده، آن ها را در اماکن زیارتی و میادین شلوغ رها می کند.
حمایت مالی از خانواده هایی که به دلیل فقر کودکانشان را رها کرده اند
حقدادی در پاسخ به این سوال که بهزیستی چه اقداماتی برای کاهش آمار کودکان رها شده در مشهد انجام داده است، می گوید: ما به عنوان یک عامل پذیرنده هستیم؛ نه شرایط اقتصادی دست ماست و نه مسائل پیشگیری از این آسیب اجتماعی.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بهزیستی از خانواده هایی که به دلیل مشکلات مالی کودکانشان را رها می کنند، حمایت مالی می کند؟ می گوید: خانواده هایی هستند که به دلیل مشکلات مالی یا ناتوانی در تامین هزینه های دارو کودکان خود را رها می کنند، در این صورت اگر برای بهزیستی مشخص شود که کودک به دلیل فقر مالی خانواده رها شده، خانواده او را تحت پوشش حمایت خود قرار می دهد. وی با بیان این که بیش از دو هزار خانواده امداد بگیر تحت حمایت بهزیستی هستند، یادآور می شود: در میان این تعداد خانواده امداد بگیر، خانواده هایی هستند که به دلیل فقر مالی کودکانشان را رها کرده اند و بعد از مشخص شدن مشکلات مالی از طرف واحد مددکاری تحت حمایت قرار گرفته اند.
رها کردن کودک از مصادیق کودک آزاری است
وی همچنین درباره برخورد قانونی با خانواده هایی که کودکان خود را رها می کنند می گوید: واقعیت این است که ما به بسیاری از خانواده هایی که کودکانشان را رها می کنند دسترسی نداریم، ولی اگر قرار باشد برخوردی با این خانواده ها صورت بگیرد از طرف مراجع قضایی است، ضمن این که این موضوع یکی از مصادیق کودک آزاری است و قطعا مجازات های سنگینی دارد. حقدادی با بیان این که آماری از میزان برخورد با این خانواده ها از طرف مراجع قضایی نداریم، می افزاید: ما هم اگر خانواده ای کودک خود را رها کرده باشد یا اقدام به فروش غیر قانونی او کند، آن ها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم.
وی همچنین فرهنگ سازی حمایت از کودکان به ویژه جلوگیری از آسیب اجتماعی «رها کردن کودکان» را از مهم ترین برنامه های بهزیستی بیان می کند و می افزاید: ما با اطلاع رسانی در رسانه ها سعی می کنیم اقدامات آموزشی برای حمایت از کودکان را انجام دهیم، علاوه بر این در 260 موسسه تحت پوشش بهزیستی کلاس های آموزشی برگزار می کنیم. حقدادی تصریح می کند: موضوع کودکان رها شده موضوعی است که باید با آن برخورد شود و فرهنگ سازی برای آن به صورت کارشناسانه صورت بگیرد، ولی اگر بخواهیم در سطح شهر این آسیب اجتماعی را برای مردم نمایش دهیم قبح این مسئله از بین می رود، لذا ترجیح می دهیم فرهنگ سازی بیشتر در قالب موسسات انجام شود.

 

کاهش 43 درصدی اعتبارات استان  

شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان روز گذشته با محوریت توزیع دستگاهی و شهرستانی اعتبارات هزینه‌ای بودجه 97 درحالی برگزار شد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از کاهش 43 درصدی اعتبارات استان در سال 97 خبرداد و در خلال جلسه با ارائه جزئیات دیگر از بودجه گفت : اعتبارات نفت و گاز و اعتبارات توسعه‌ای 43درصد،اعتبارات عمرانی 19 درصد،اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی51 درصد و اعتبار شاخص‌های توسعه اقتصادی 67 درصد کاهش داشته است؛البته  وی اذعان کرد اعداد و ارقام بودجه نسبت به سال 96 واقعی تر شده است.
به گزارش خراسان رضوی، رضا جمشیدی با بیان این که مجموع اعتبارات سال گذشته استان دربخش‌های نفت و گاز و اعتبارات توسعه‌ای حدود 687 میلیارد تومان بوده که امسال این اعتبارات به 416 میلیارد تومان کاهش پیداکرده است، خاطرنشان کرد: 25 میلیارد تومان از این اعتبارات به‌عنوان کمک‌های فنی اعتباری کنار گذاشته‌شده و 391 میلیارد تومان نیز توزیع می شود که سهم دستگاه‌ها و شهرستان‌ها به تفکیک مشخص‌شده است.
 جمشیدی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت درآمدهای استان در بودجه 96 اظهار کرد:  سال گذشته فقط  85درصد درآمدهای استان محقق شد که 92درصد آن از طریق اخذ مالیات بوده درحالی که از سهم مالیات در درآمدهای استان نیز حدود 15 درصد محقق نشده است .وی افزود:امسال سهم درآمد مالیاتی استان در مجموع سبد درآمدی استان به 88 درصد کاهش پیداکرده است اما میزان آن نسبت به مصوب سال گذشته 5.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد .در بخش درآمدهای غیر مالیاتی نیز شاهد رشد 46 درصدی درآمد مصوب استان در قانون بودجه 97 هستیم.
وی درباره اعتبارات هزینه‌ای استان  نیز اظهار کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای استان در سال جاری 602 میلیارد تومان است.
کاهش 19 درصدی اعتبارات عمرانی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره اعتبارات عمرانی استان نیز اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمرانی استان در سال جاری 1794 میلیارد تومان است که این عدد در سال گذشته حدود 2215 میلیارد تومان بوده که حدود 19 درصد کاهش پیداکرده است؛ البته این میانگین کاهش برای استان‌های کشور حدود 24 درصد بوده است.
وی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی نیز 152 میلیارد تومان است که 51 درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد. اعتبار شاخص‌های توسعه اقتصادی 43 میلیارد تومان است که 67 درصد در این بخش کاهش داریم.
وی با اشاره به نحوه توزیع متوازن اعتبارات و استفاده متوازن از امکانات کشور بیان کرد: سال گذشته از این محل 359 و 33 میلیارد تومان در دو ردیف اعتبار داشتیم که امسال این میزان به 421 میلیارد تومان رسیده است. تغییر اساسی در اعلام شاخص‌های برخورداری استان در کشور صورت گرفته است که این شاخص‌ها کاملاً به هنگام شده و برای هر شاخص، شاخص همه شهرستان‌ها نیز اخذشده است. بنابراین باید شاخص میانگین کشور و هر شهرستان را در میزان برخورداری بررسی کنیم. بر این اساس شهرستان‌هایی را که زیر میانگین کشور هستند برای افزایش و ارتقای 10 درصد عقب‌ماندگی بررسی کرده‌ایم. سهم هر بخش مشخص‌ و از این وضعیت سهم هر شهرستان نیز مشخص‌شده است.
 وی درباره توزیع اعتبارات 0.27 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در استان اظهار کرد: در سال 97 این عدد 38 میلیارد تومان است. 20 درصد از این اعتبارات به جوانان و تندرستی و 80 درصد به حوزه ورزش اختصاص می‌یابد که از این 80 درصد، 85 درصد به ورزش همگانی اختصاص می‌یابد. جمشیدی به الزامات قانون بودجه 97 اشاره کرد و گفت: در این قانون به شورای برنامه‌ریزی استان اختیار داده‌شده است که یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی تجمیع   و توسط این شورا برای آن تصمیم‌گیری شود. همچنین از اختیارات دستگاه‌های اجرایی برای جذب نیرو کاسته شده است. حدود 20 میلیارد تومان اعتبار فوق‌العاده نیز برای پرداخت به سازمان زندان‌ها در اختیار قوه قضاییه در استان قرار خواهد گرفت و 5.4 میلیارد تومان اعتبار خاص برای پرداخت به بازرسان فعال در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تخصیص‌یافته است.
اعتراض دستگاه ها به سهم خود از اعتبارات
در ادامه جلسه موضوع سهمیه دستگاه‌ها و شهرستان‌ها از مجموع اعتبارات استانی موردنقد و بررسی اعضای شورای برنامه‌ریزی و فرمانداران استان قرار گرفت که برخی از دستگاه‌ها به سهم خود از اعتبارات معترض بودند که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این باره گفت:مجموع اعتبارات استان 43 درصد کاهش یافته است و اعتبارات دستگاه های اجرایی مانند راه و ترابری استان، آب و فاضلاب استان  و همچنین اعتبارات شهرستان بینالود نسبت به این شاخص کاهش کمتری داشته‌ که نشان‌دهنده توجه به این دستگاه‌ها و شهرستان‌های معترض بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره تخصیص اعتبارات استانی در سه‌ماهه ابتدایی سال 97 اظهار کرد: اعتبارات هزینه‌ای 22.4 درصد تخصیص داشته است. اعتبارات عمرانی استان تا امروز 1079 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 432 میلیارد تومان آن یعنی 40 درصد آن در سه‌ماهه تخصیص پیداکرده است. اعتبارات استانی و 117 میلیارد تومان تبصره 18 قانون بودجه در سه ماه 65 درصد تخصیص یافته و 3 درصد سهم نفت و گاز استان 81 درصد و سایر اعتبارات استانی 55 درصد و اعتبارات ارتقای شاخص‌های اقتصادی 54 درصد و سهم 27 صدم درصد مالیات بر ارزش‌افزوده 67 درصد و سهم استفاده متوازن از امکانات کشور نیز 13.6 در صد به استان تخصیص‌یافته است.
تخصیص ها 100 درصد هم باشد
برای توسعه کفایت نمی کند
استاندار نیز در واکنش به این اعتراضات اظهار کرد: ما موظف هستیم در چارچوب اعداد و ارقام حرکت کنیم و اگر بخواهیم به دستگاهی اعتباری اضافه کنیم، باید از جای دیگری کم کنیم و اعتبارات به‌صورت کلی کاهش پیداکرده است.
رشیدیان بابیان این که سال گذشته از 100درصد بودجه تملک دارایی استان فقط 40 درصد تخصیص یافته است، افزود: امیدواریم امسال این تخصیص‌ها 100درصد باشد. البته همین 100درصد هم برای توسعه استان کفایت نمی‌کند.وی در ادامه تأکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید توجه داشته باشند طرح‌ها و پروژه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و این موضوع از بحث توصیه خارج‌ و امروز به یک تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی تبدیل‌شده است که باید آن را اجرایی کنند.
فقط 43درصد سهم استان از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی جذب شده است
در ادامه جلسه مقدوری معاون عمرانی استاندار بابیان این که متأسفانه دستگاه‌های استان در پیگیری جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی و متمرکز غفلت کرده اند، به جذب اعتبارات اسناد خزانه اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا ابتدای خردادماه امسال میزان جذب این اسناد در استان فقط 43 درصد بوده و حدود 320 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی سهم استان هنوز جذب نشده و مهلت جذب این اسناد تا پایان خردادماه است و مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌صورت روزانه پیگیری شخصی کنند تا این اسناد جذب شود.

 

پذیرش 184 طرح اشتغال، بوم گردی و صنایع دستی

معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، از پذیرش 184 طرح متقاضی تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری و طرح فراگیر با اولویت در رسته های بوم گردی، طبیعت گردی و صنایع دستی خبرداد. به گزارش روابط عمومی این اداره کل، حسن زمانی افزود: تاکنون 546 طرح مرتبط با این اداره کل برای دریافت یک میلیارد و 838 میلیون و 802 هزار ریال با ظرفیت ایجاد سه هزار و 564 نفر اشتغال ثبت نام کرده اند. وی افزود: از این تعداد 184 طرح برای دریافت 474 میلیون و 779 هزار ریال تسهیلات پذیرفته شده اند. زمانی تصریح کرد: طرح های پذیرفته شده به میزان هزار و 62 نفر اشتغال ایجاد می کند. وی گفت: همچنین 121 طرح برای دریافت 898 میلیون و 431 هزار ریال با ظرفیت اشتغال 1221 نفر در نوبت رسیدگی قرار دارد.

 

آغاز طرح «آمایش ۱۳»  مهاجران افغانستانی از اواخر خرداد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی روزگذشته در نشستی با خبرنگاران از آغاز طرح «آمایش 13» خبر داد و اظهار  کرد: امسال طرح آمایش را زودتر آغاز کرده‌ایم لذا این طرح از اواخر خرداد ماه کلید می‌خورد. به گزارش تسنیم «محمد عجمی» در این نشست افزود: تمام دارندگان مدارک آمایش و هویت (آمایش 12 و هویت 11) دارای اعتبار تا 31 خرداد ماه 97 لازم است امور اداری مربوط به هر گونه تغییرات در اعضای خانواده (شامل فوت، ازدواج، طلاق، ولادت، خروج از کشور یا پرونده‌های قضایی) را در اسرع وقت با مراجعه به این اداره کل پیگیری کنند. اعمال این تغییرات صرفا تا پیش از شروع طرح آمایش 13 امکان پذیر است و مسئولیت ناشی از مراجعه نکردن بر عهده خود فرد خواهد بود. عجمی یادآور شد: موضوع مهم دیگر این است که دارندگان مدارک آمایش 11 و هویت 10 دارای اعتبار تا 31 خرداد 96 و دارندگان برگه‌های اصلاحات و تغییرات صادر شده در سال 96 که به دلایلی موجه موفق به شرکت در آمایش 12 نشدند، لازم است حداکثر تا 20 خرداد ماه امسال برای به روزرسانی مدارک آمایش به اداره‌کل اتباع مراجعه کنند. هزینه‌ها مشابه با دوره قبل است و افزایشی ندارد که البته هزینه‌ها را به تفکیک متعاقبا اعلام می‌کنیم. وی همچنین به جزئیات اجرای طرح تمدید گذرنامه های خانواری اشاره کرد و یادآور شد: طرح تمدید گذرنامه های خانواری تا 31 خرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت لذا مهاجران مشمول این طرح برای طی مراحل اداری اقدام فوری کنند. وی همچنین گفت: آن دسته از دانش‌آموزان فاقد مدرک معتبر اقامتی که سال گذشته موفق به اخذ برگه حمایت تحصیلی از دفاتر کفالت شدند، امسال نیز برای ثبت نام رایگان آن‌ها در مدارس دولتی ممانعتی وجود ندارد. عجمی تاکید کرد: طرح اعطای گواهی نامه به دارندگان کارت آمایش و بازگشت به افغانستان بدون ابطال کارت همچنان با وجود تصویب طرح در مراحل تعریف سازوکارهای اجرایی قرار دارد اما هنوز این دو طرح اجرایی نشده است.

 

جام لاکچری رمضان

ساعاتی از افطار سپری شده که در یکی از سالن های شهر، نظاره گر یکی از رقابت های ورزشی ریز ودرشتی هستم که با عنوان"جام رمض+ان"در حال برگزاری است.صرف نظر از نقایصی که در برگزاری مسابقه وجود دارد( نبود رختکن مناسب،کمبودکادر پزشکی،اطلاع رسانی وتدارکات نامناسب وضعیف و...)رقابت زیبا ودیدنی جوانان با تکنیکی که عرصه ای برای نمایش توانمندی هایشان در چارچوب این مسابقات به دست آورده اند، واقعا تماشایی است.گرچه در جای جای این رقابت ورزشی ، گاه حرکات ناپخته و ناشیانه همین بازیکنان نیز تلاش های تیم را برای رسیدن به هدف شان به هدر می دهد اما شور و رونق رشته های مختلف ورزشی در غیاب چشمان تیزبین استعدادیاب ها و از آن مهم تر، نبود سیستم و ساختاری که بتواند علاوه برشناسایی،راهکاری برای پرورش این استعدادهای ناب داشته باشد،مشکلی است که سالیان متوالی است در رهگذر این مسابقات به چشم می خورد...
فرمول مشترک درآمدزایی
فرقی نمی کند کجا باشد؛در زمین والیبال،در مستطیل سبز فوتبال،در زمین آسفالت یکی از بوستان ها یا در حداقل فضایی که چند جوان یا میان سال فرصتی به دست بیاورند،بساط ورزش پهن می شود. اگر در شب های ماه مبارک رمضان،سراغی از سالن های ورزشی بگیرید، شاهد رونق کمی حرفه ای تر ورزش نیز خواهید بود. از مدت ها قبل،پرده یا بنری در کوچه ها وخیابان های اصلی نصب شده که خبر از برگزاری مسابقاتی با عنوان "جام رمضان"می دهد. برگزار کنندگان مسابقات عموما نهادهای رسمی(ادارات و...)یا غیر رسمی(کانون های مساجد و محلات ،شهرداری ها و...)هستند که فرمولی مشابه را برای برگزاری این رقابت های ورزشی اجرا  می کنند؛ ثبت نام اولیه و جمع آوری پول با عنوان "ورودیه مسابقات" (از مبلغ 10 تا 70هزار تومان برای هر بازیکن)  و سپس تقسیم بودجه جمع آوری شده با اولویت جایزه نقدی(و گاه غیر نقدی) سه تیم برتر، در مواردی جام اخلاق و جایزه فنی ترین بازیکن و.... طبیعی است که دستمزد عوامل اجرایی،داوران و دیگر دست اندرکاران نیز از همین محل پرداخت می شود،اما شاید مهم ترین مسئله پرداخت اجاره بهای مکان برگزاری مسابقات(سالن،چمن مصنوعی یا طبیعی و...) باشد که آن هم باید پرداخت شود.اگر در این میان، دست اندرکاران بتوانند پای یک "حامی مالی"را نیز به مسابقات شان بازکنند، دیگر ضیافت ورزشی تکمیل است. تماشاگران هم که با حداقل تبلیغات و البته حداقل امکانات رفاهی پای ثابت میادین ورزشی هستند؛پس همه چیز مهیای یک رقابت ورزشی است.(برای مثال در جام بزرگ رمضان محلات امسال مشهد جایزه تیم قهرمان 60 میلیون تومان اعلام شده است که باتوجه به ثبت نام 224 تیم  گویای درآمد بالای آن برای برگزار کنندگان است.)
درد مشترک
بازهم تفاوتی نمی کند در یک رشته رزمی باشد یا در یک مسابقه غیررزمی،توپی باشد یا غیرتوپی و...آن چه در این میدان رقابت ورزشی مشکل اصلی محسوب می شود، نبود وکمبود شکارچیان مبرز استعدادهای ورزشی در نقاط دور و نزدیک استان(از مرکز استان تا دورافتاده ترین روستاها) است.منظور ما از این گروه، الزاما کسانی هستند که با دانش ویژه کشف استعداد و در چارچوب یک برنامه مدون و مشخص، مسئولیت مهم استعدادیابی در رشته های مختلف ورزشی را برعهده دارند.همان استعدادیابانی که در ورزش امروز دنیا،نقش اساسی را در پشت پرده ایفا می کنند و البته در یک چرخه اقتصادی سودآور،شریان حیاتی معرفی استعدادهای ورزشی هستند.این کاشفان کم نام و نشان، همان افرادی هستند که سکوی پرتاب بزرگان ورزش امروز و دیروز دنیا(از پله ومارادونا تا محمد صلاح و کریستیانو رونالدو و...)به عرصه میادین حرفه ای بوده اند. با این تفاسیر،اکنون چند هیئت ورزشی یا باشگاه ورزشی با این ویژگی ها در ورزش استان می شناسید که با این رویکرد(نه رویکردی شعارزده و گزارش کار محور) به سراغ مسابقات جام رمضان رفته و با این نگاه برتر در پی کشف مرواریدهای درخشان ورزش استان باشند؟
معادن خاموش
اکنون،بی مناسبت نیست که با این تحلیل،مسابقات ورزشی جام رمضان(از محدودترین وکوچک ترین تا بزرگ ترین و پرتماشاگرترین جام)معادن خاموش ورزش استان نامیده شوند.معادنی که باوجود هزاران در و گوهر کمیاب،کاشفی ندارند تا آن ها را به سطح اول ورزش استان و کشور برساند و چه تلخ و گزنده است که در گفت وگو با نخبگان ورزش استان،نقش اتفاق یا حادثه در بروز استعدادهای شان، بسیار پررنگ است.ناگفته پیداست که به هر میزان نقش کاشفان این معادن خودجوش در ورزش استان جدی تر شود،از میزان معادن خاموش کاسته و در یک چشم انداز برتر،آینده ورزش خراسان رضوی نیز با فعال شدن این معادن غیر فعال،تضمین و ترسیم می شود.
استعدادیابی در بحران
با وجود این که  تقریبا همه هیئت های ورزشی استان ملزم به تشکیل کمیته ای به نام کمیته استعدادیابی هستند و چنین کمیته ای نیز در ساختار اجرایی اغلب هیئت ها وجود دارد، نحوه کارکرد این کمیته بسته به بودجه بندی ونوع ن گاه روسای هیئت متفاوت است.در معدودی از هیئت ها،مسئول این کمیته بینش و تخصص مربوط را دارد،اما به دلیل ضعف منابع مالی هیئت قادر به اجرای برنامه های گسترده استعدادیابی نیست.در برخی دیگر از  هیئت ها نیز فعالیت کمیته استعدادیابی به برگزاری چند م سابقه در رده سنی پایه محدود می شود و در واقع، جریان کشف استعداد در سطحی ترین شکل ممکن انجام می شود تا موضوع استعدادیابی،به بحرانی برای ورزش استان تبدیل شود . در این میان نبود پیوند عمیق میان هیئت های ورزشی استان با آموزش و پرورش نیز مشکل دیگری است که خلاء آن حتی در همین مسابقات "جام رمضان" نیز قابل رصد است...

 

شهرآرا؛

پروژه پیر مشهد باز هم بودجه گرفت

شاید سال ١٣٧۴ که کلنگ کتابخانه مرکزی مشهد در میدان هفت تیر به زمین خورد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد پروژه‌ای که انتظار می‌رفت ظرف مدت دو تا سه سال به بهره‌برداری برسد، بعد از گذشت ٢٣ سال همچنان اندر خم یک کوچه باقی مانده باشد؛ اگرچه در طول این ٢٣ سال مدیران مختلف آمده‌اند و رفته‌اند و هر یک برای اتمام این پروژه وعده‌های مختلفی داده‌اند اما مردم مشهد هنوز که هنوز است، رنگ و روی این کتابخانه‌ای را که ندیده‌اند. با این حال اسفند سال گذشته که مدیرکل دهه شصتی کتابخانه‌های عمومی استان معارفه شد، در همان آیین معارفه‌اش وعده داد این پروژه پیر استان تا نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد و حالا حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان روز گذشته در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان از پیش‌بینی اعتبارات از محل ماده ١٨٠‌مربوط به کتابخانه‌های عمومی خبر داد، اعتباری که همان روز گذشته در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، برای کتابخانه‌های عمومی استان و کتابخانه مرکزی مشهد به تصویب رسید. این اعتبار سه میلیارد تومانی اختصاص یافته به کتابخانه مرکزی مشهد، نویدبخش سرعت‌گرفتن اجرای پروژه ‌٢٣ساله شهر است.
وی در این باره با اشاره به پیش‌بینی اعتبار ٩‌میلیارد تومانی برای کتابخانه‌های عمومی و اعتبار ٣‌میلیارد تومانی برای کتابخانه مرکزی مشهد، از محل اعتبارات ماده ١٨٠ (قانون استفاده متوازن از امکانات کشور) گفت: امسال دو کتابخانه سیار نیز از محل این ماده قانون برای مشهد پیش‌بینی شده
است.
سبزیان با بیان اینکه امسال در بیشتر شهرستان‌های استان یک پروژه کتابخانه عمومی خواهیم داشت، افزود: در این راستا اعتبار کتابخانه مرکزی نیشابور به طور‌کامل در سال ٩٧‌پیش‌بینی شده و برای آغاز پروژه سبزوار نیز اعتباری تخصیص یافته است.
در این جلسه بر نقش سمن‌ها در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تأکید شد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نیز بر شناسایی افرادی که در این زمینه می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند و فعالیت بیشتر پنج سمن موجود در استان، تأکید کرد.
سید‌جواد‌ حسینی با اشاره به بودجه ٢٠‌میلیارد و ۵٢٩‌میلیون تومانی سال ٩٧‌نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: ١١‌میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و حدود ٩‌میلیارد و ۴٠٠‌میلیون تومان نیز مربوط به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، تعمیرات و تجهیزات 
است.
﷯ جذب ٣٠‌درصدی دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها
حسینی با اشاره به ١١٧‌کتابخانه نهادی و بیش از ٢٠٠‌کتابخانه مشارکتی در استان، افزود: اگر کتابخانه‌های عمومی همکاری کنند، مشارکت دانش‌آموزان به سرعت بالا خواهد رفت و امیدواریم تا شهریور امسال، مشارکت ٣٠‌درصدی دانش‌آموزان محقق شود.وی با بیان اینکه برای تجهیز و ساخت کتابخانه‌های عمومی و ٢٨‌کتابخانه سیار، نیازمند اعتبار هستیم، به تصویب اعتبار ٩‌میلیارد تومانی از محل ماده ١٨٠‌برای کتابخانه‌های عمومی استان و اختصاص بخشی از این مبلغ به این حوزه اشاره
کرد.

 

روزگار تلخ سپری شده

هرقدر هم بینی‌ات را محکم بگیری، باز هم فایده ندارد. منطقه پر از گاوداری است و بوی نامطبوع پِهِن، ناخواسته تا انتهای ریه‌ها می‌رود و برمی‌گردد. دست‌انداز کوچه‌های منتهی به مرکز نیز به کمک می‌آید تا خواب‌آلودگی یکی از صبح‌های آرام ماه رمضان از خاطرت برود و برای بازدید از مرکز ترک اعتیاد اجباری خُلق‌آباد آماده شوی. اینجا یکی از ١١‌مرکز مشهد است که معتادان متجاهر یا در اصطلاح عموم، معتادان کارتن‌خواب‌ را با حکم قضایی، بین یک تا سه ماه در خود جای می‌دهد. برای بازدیدهای ازپیش‌تعیین‌شده، انتظار دیدن چیزی جز نیمه پر لیوان را نمی‌شود داشت. با‌این‌حال، مدیر تازه منصوب‌شده مرکز، وعده ادامه‌یافتن بازدیدها را می‌دهد. «حسن اعتمادی» صادقانه می‌گوید که ادعای بهترین بودن را ندارد، درِ مرکز به روی خبرنگاران باز است و هماهنگی لازم برای تسهیل در بازدیدهای سرزده، انجام خواهد شد.

﷯ ایستگاه اول: آزمایش و نظافت
١۴‌سال و ١١‌ماه و ٣‌روز پیش، از زندان اعتیاد آزاد شد. بعد‌از آن، ادامه تحصیل داد و حالا با پشتوانه نظری و عملی‌ای که از اعتیاد دارد، برای خودش کارشناسی خبره به شمار می‌آید. اسمش را گذاشته‌ایم «رابط». او همراه ما شده است تا بدانیم از بدو ورود معتاد متجاهر تا ترخیصش چه اتفاقاتی در این کمپ رخ می‌دهد.
وسط حیاط گل‌کاری‌شده کمپ را نشان می‌دهد و می‌گوید: اتوبوس اینجا توقف می‌کند و معتادها را پیاده می‌کنند. هر‌چند در شرایطی نیستند که بفهمند دیگران با آن‌ها مودبانه برخورد می‌کنند یا نه، این از وظیفه ما برای داشتن نگاه انسانی به آن‌ها کم نمی‌کند. در بدو ورود از معتادان چند آزمایش مثل ایدز و هپاتیت گرفته می‌شود. آزمایشگاه، همین‌جا داخل مرکز قرار دارد.
رابط با انگشت، اتاقکی در گوشه حیاط را نشان می‌دهد. اتاق کوچکی که روی تخته آویخته از دیوارش، روبه‌روی تعداد پرونده‌های مرکز، عدد‌١٣٩ نوشته شده است. از این تعداد ١٢٠‌نفر متادون دریافت می‌کنند. حسین ابراهیمی، مسئول ایستگاه پرستاری، توضیح می‌دهد: هر روز مهمان داریم. گاهی در حد یکی‌دو نفر، بعضی روزها هم که نیروی انتظامی طرح جمع‌آوری معتادان را اجرا می‌کند، به‌صورت اتوبوسی. اگر تست بیماری مثبت بود، طبق پروتکل با بیمار برخورد می‌شود. در برخی بیماری‌ها لازم است فرد از آن مطلع شود و نکاتی را رعایت کند، گاهی هم نیاز نیست بداند.
تا اینجای کار، فرد علاوه‌بر آزمایش، به حمام فرستاده شده، آرایشگاه رفته و لباس نو دریافت کرده است.

﷯ بری برنگردی!
معتاد، تا از سالن شماره یک به بخش بعدی منتقل شود، باید درد ترک جسمی اعتیاد را به جان بخرد؛ مثلا سید‌محمود بیست‌و‌یک‌ساله که روی صندلی نشسته است و زیاد حال و حوصله حرف زدن ندارد، سه روز است که در این سالن به سر می‌برد. سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید هر‌چه دستش آمده، مصرف کرده است؛ تریاک، شیشه، کریستال و... . دوستانش تعریف می‌کنند او دیشب آن‌قدر استخوان‌درد داشته که تا صبح، پاهایش را روی تخت می‌کوبیده و نگذاشته بقیه درست بخوابند. یکی از بچه‌ها با لبخند می‌گوید: خب درد دارد دیگر؛ کوکاکولا که نخورده، مواد مصرف کرده.
سالن حدود ٣٠‌تخت چند‌طبقه دارد. اهالی‌ پر‌سر‌و‌صدایش، متادون صبحشان را دریافت کرده‌اند و با‌توجه‌به گذشت چند روز از ورودشان به مرکز، قبراق به نظر می‌رسند. بلوز و شلوارهای ورزشی مشکی به تن دارند و این لباس‌های یکدست و سرهای ماشین‌شده، چهره‌های غالبا کم‌سن‌و‌سالشان را شبیه هم کرده است. روی جیب بلوز هرکدام، کارتی نصب و روی آن، اسامی‌شان درج شده است.
ملحفه‌های آبی یکدست، تلویزیون روشن، کتابخانه گوشه اتاق و شوخی‌هایشان با هم، می‌گوید به‌جز درد ترک اعتیاد، به قاعده نمی‌باید ناراحتی خاصی را اینجا تجربه کنند. باوجوداین، پاکی، بهترین آرزویی است که بچه‌های مرکز برای هم دارند و با خنده به هم می‌گویند: 
بری برنگردی!

﷯ کجای کار می‌لنگد؟
از کنار واحد مددکاری و دندان‌پزشکی می‌گذریم. رابط می‌گوید: دندان‌درد، مشکل شایع معتادان متجاهر است و خدمات دندان‌پزشکی برای آن‌ها ضروری است. چند نفری زیر سایه درخت نشسته‌اند و تعدادی، در محوطه قدم می‌زنند. محمود، مسئول نظافت محوطه است و حسن، از بچه‌های واحد انتظامات. قوانینی که آن‌ها باید بر آن نظارت داشته باشند از این قبیل است؛ کشیدن سیگار در حیاط آزاد، داخل سالن‌ها ممنوع. ساعت٢ تا ۴عصر خاموشی است و همه باید استراحت کنند. حضور در کلاس‌های مددکاری نیز اجباری است.
-اینجا همیشه این‌قدر تمیز است؟

 

ضرب‌الاجل ٢ هفته‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی

تغییراتی که سال‌های گذشته، با داغ‌شدن بازار تاکسی‌های اینترنتی در حمل و نقل عمومی مشهد ایجاد شد، واکنش‌های مختلفی را در زمینه نبود نظارت و مجوز به دنبال داشت. همین موضوع باعث شد چهارمین دوره شورای شهر مشهد در تاریخ نهم خرداد ٩۶‌برای ساماندهی این تاکسی‌ها مصوبه‌ای داشته باشد اما بندهای مختلف این مصوبه با اعتراض شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی مواجه شد. شورای پنجم از زمان روی‌کار‌آمدن، جلساتی را برای رفع نواقص این مصوبه با مدیران این شرکت‌ها برگزار کرد و در نهایت اعضای شورای پنجم در آذر سال ٩۶‌به اصلاحیه مصوبه شورای چهارم رأی مثبت دادند که بر‌اساس آن شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم به اخذ پروانه برای شرکت از سازمان تاکسی‌رانی شهرداری شدند. حالا مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری از مهلت دو هفته‌ای به شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی خبر داد و گفت: پس از پایان مهلت تعیین شده، از فعالیت دفاتر و ناوگان شرکت‌های حمل و نقل بدون مجوز جلوگیری می‌شود.سیدمهدی علوی‌مقدم در گفت‌وگو با شهرآرا، با بیان اینکه پیرو مصوبه ساماندهی ناوگان تاکسی‌های اینترنتی شورای اسلامی شهر مشهد در‌باره تاکسی‌های اینترنتی، در دو مرحله فراخوان عمومی منتشر و به این شرکت‌ها اخطارهای لازم اعلام شده است، اظهار کرد: طبق این مصوبه، شرکت‌های اینترنتی تا ٢٠‌خرداد امسال برای دریافت مجوز از شهرداری مهلت دارند.وی افزود: پس از پایان مهلت مقرر، براساس ضوابط و آیین‌نامه انضباطی و آیین‌نامه نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر از طریق پلیس راهور و اداره اماکن، از فعالیت دفاتر و ناوگان شرکت‌هایی که نسبت به مجوز اقدام نکرده باشند، جلوگیری می‌شود.
﷯علوی‌مقدم درباره آخرین وضعیت شرکت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: از سه شرکت تاکسی اینترنتی فعال در مشهد، تنها یکی از آن‌ها، پروانه بهره‌برداری شرکت خود را دریافت کرده، اما برای دریافت مجوزهای لازم برای ناوگان این شرکت اقدامی صورت نگرفته است.علوی‌مقدم با بیان اینکه لایحه بهای خدمات تاکسی‌های عمومی ٣١‌اردیبهشت به شورای شهر ارسال شده است، گفت: لایحه نرخ کرایه تاکسی‌ها، پس از بررسی در کمیسیون‌های شورای شهر ابلاغ خواهد شد.مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری درباره نرخ تاکسی‌های اینترنتی اضافه کرد: با توجه به تأکید اعضای شورای شهر، بر رقابتی‌بودن کرایه تاکسی‌ها، تعیین قیمت کف در این زمینه معنا ندارد اینترنتی در نظر گرفته شود. و احتمال داردسقفی برای تاکسی‌های

انتهای پیام/