رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/07/08 Sunday - 2024 29 September الأحد ، 26 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-08 09:27 شماره خبر : 8821 https://sobhtoos.ir/short/4Pb2R 0
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت:

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی منجر به پایان سوداگری در بازار مسکن می‌شود، لذا برای حدود ۲۵ هزار نفر مالک که خانه‌های آنان خالی‌ شناخته شده پیامک ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ وحید داعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان و چگونگی معافیت از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی به بیان وضعیت قوانین وضع شده با محوریت خانه‌های خالی پرداخت و اظهار کرد: براساس قانونی که در سال ۱۴۰۰ در ارتباط با خانه‌های خالی مصوب شد، تمام افراد موظفند تا محل سکونتگاه خود را در سامانه املاک و اسکان تکمیل کنند که این املاک شامل تمام املاکی است که سند آن به نام مالک در سازمان ثبت و اسناد صادر شده است و دارای مالکیت نامیده می‌شود.   

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: خانه آن دسته از افرادی که در سامانه، اطلاعات ملک‌شان را ثبت نکنند، به‌عنوان خانه خالی محسوب می‌شود و براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال اول ۶ برابر، در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم ۱۸ برابر مالیاتی که به املاک تعلق می‌گیرد، مشمول جرائم می‌شوند. لذا به افرادی که می‌خواهند از معافیت مالیاتی استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.    

وی با اشاره به قوانین خراسان رضوی افزود: افراد می‌توانند به‌غیر از واحدی که در آن ساکن هستند، واحدهای دیگری نیز داشته باشند و آن را اجاره دهند.  

داعی گفت: واحدها تا ۲۰۰ متر در خراسان رضوی برای تمام افراد معاف از مالیات است و صرفا بالاتر از این متراژ شامل مالیات می‌شود.   

معافیت مالیاتی برای مالکان 

وی درباره معافیت مالیاتی واحدها عنوان کرد: صاحب‌خانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های داری سه فرزند، اقشار سه دهک پایین جامعه، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اجاره دهند، مشمول معافیت مالیات بر درآمد اجاره قرار می‌گیرند.    

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: مالکانی که قرارداد اجاره‌شان را دو ساله با مستاجر ببندند، شامل ۷۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند. اگر قرارداد اجاره‌نامه سه ساله باشد از ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

وی گفت: مالکان اگر اجاره خود را با ۱۵ درصد پایین‌تر از مبلغی که در سامانه کشف قیمت اجاره بهای استان اعلام شده است، تعیین کنند از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.   

داعی گفت: تمام این موارد مذکور مشروط بر این است که مالکان در سامانه املاک و اسکان، املاک محل سکونت و یا ملکی که در اختیارشان است را ثبت کنند.    

ارسال پیامک برای ۲۵ هزار مالک دارای خانه خالی در خراسان رضوی
 
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی نزدیک به ۴۰ روز قبل برای حدود ۲۵ هزار نفر از افرادی که خانه‌های آنان خالی‌ شناخته شده پیامک ارسال شده، اظهار کرد: این افراد به مدت هفت روز فرصت دارند تا در سامانه املاک و اسکان اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانند از معافیت مالیاتی برخوردار بشوند.

داعی بیان کرد: دیدگاه دولت برای مالیات خانه‌های خالی این است تا این املاک در اختیار مردم قرار گیرد و کمبود مسکن برطرف شود تا افراد به دنبال سوداگری و افزایش سرمایه خود از طریق فشار بر بازارهای مسکن‌ نباشند و مستاجرین از وضعیت حباب کمبود خانه خارج شوند.  

وی گفت: وظیفه شهرداری در خصوص خانه‌های خالی این است که خانه‌های خالی را شناسایی و معرفی کنند؛ زیرا مالیاتی که این افراد پرداخت می‌کنند به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد تا صرفا در بافت‌های فرسوده که نیاز به اعتبار دارند، هزینه کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار