رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/04/13 Wednesday - 2024 03 July الأربعاء ، 27 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-04-11 10:37 شماره خبر : 7724 https://sobhtoos.ir/short/4ZP1k 0
راهی برای ورود به بازارهای جهانی؛

افزایش کیفیت محصولات لبنی قوچان و رعایت استانداردهای جهانی موجب شده برخی تولیدات این حوزه به کشورهای دیگر صادر شود که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهرستان در‌ زمینه صادرات محصولات لبنی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، قوچان به‌عنوان یک شهر مرزی دارای ظرفیت‌های گوناگونی است که اتصال آن و نزدیکی به عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان می‌تواند زمینه اتصال صادرات محصولات تولیدی مختلف را به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه فراهم سازد.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان که توانسته است جایگاه مناسبی را در سطح استان خراسان رضوی به خود اختصاص دهد به حوزه دامداری و دامپروری اختصاص دارد و می‌تواند با تولید محصولات مختلف همچون گوشت قرمز و انواع محصولات لبنی حرفی برای گفتن داشته باشد.

شیر و محصولات فرآوری آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد‌ غذایی مردم به حساب می‌آیند و کیفیت محصولات دامی از جمله شیر در قوچان زمینه‌ساز فعالیت صنایع فرآوری آن را فراهم کرده است. 

وجود ۶ کارخانه‌ مرتبط با حوزه لبنیات و فرآوری شیر در میان صنایع قوچان نشان‌دهنده وجود این ظرفیت در شهرستان است و بازار رقابتی و رساندن خود به سطح استانداردهای بین‌المللی زمینه‌ رشد صادرات را فراهم کرده است. 

عمده صادرات لبنی قوچان به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، روسیه و کانادا است

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 12 مرکز فرآوری شیر بوده که 6 واحد آن به‌عنوان کارخانه‌های بزرگ شناخته می‌شوند، گفت: روزانه 525 تن شیر در این واحدها برای تولید محصولات مختلف مصرف می‌شود.

حبیب‌الله مقتدر با تأکید بر این موضوع که تنها در اردیبهشت سال جاری بیش از 50 درصد پنیر پیتزا تولیدی در خراسان مربوط به کارخانه‌های قوچان بوده است، افزود: عمده صادرات محصولات لبنی به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، روسیه، کانادا، عراق، افغانستان و پاکستان است.

وی بیان کرد: یکی از واحدهای تولیدی این شهرستان هم توانایی تولید شیرخشک را دارد که ظرفیت آن حدود یک‌هزار و 800 تن در سال است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: اغلب شیر مصرفی کارخانه‌های این شهرستان علاوه بر قوچان از شهرهای هم‌جوار همچون فاروج و نیشابور و همچنین آستان قدس رضوی و استان گلستان تهیه می‌شود.

مقتدر تصریح کرد: کل ظرفیت محصولات تولیدی این شهرستان همچون انواع پنیر پیتزا، کره، روغن کره، ماست، دوغ، انواع پنیر و خامه  حدود 136 هزار تن در سال است.

زمینه ورود محصولات لبنی قوچان به بازارهای جهانی فراهم است

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان هم با اشاره به اینکه در صادرات فرآورده‌های لبنی علاوه بر الزام‌های داخلی، استانداردهای خارجی و بین‌المللی هم باید در تولید محصول مدنظر قرار بگیرد، گفت: طی دو سال گذشته حدود ۱۱ تن از انواع محصولات لبنی تولیدشده در شهرستان قوچان شامل دوغ بدون گاز، دوغ گازدار، خامه و پنیر گوسفندی به کشور کانادا صادر شده که نقطه عطفی برای ورود این محصولات به بازارهای جهانی و فراقاره‌ای است.

حامد شمس قوچان را یکی از شهرستان‌های قطب در تولید شیر خام دانست و خاطرنشان کرد: شیر تولیدی با توجه به اینکه دارای ویژگی‌ها و استاندار‌های بهداشتی مدنظر بوده، قابلیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه شیر خام به‌عنوان یکی از فراورده‌های خام دامی حساس و فسادپذیر، از جمله مواد پروتئینی است که همچون گوشت قرمز وسفید از لحاظ تأییدیه سلامت در حوزه وظایف و اختیارات دامپزشکی، محسوب می‌شود، تصریح کرد: طی یک ماه گذشته حدود ۲۰ تن شیر پاستوریزه با کسب مجوز بهداشتی و دامپزشکی به کشور ترکمنستان، صادر شد که خود زمینه رشد و شکوفایی دامداری‌های صنعتی شهرستان، در حوزه دام سنگین خواهد بود.

امروزه تولید محصول سالم و باکیفیت موردنظر و انتظار همه قرار دارد اما محصولی که بتواند استانداردهای لازم را از نظر کیفی و کمی به خود اختصاص دهد به یک محصول کم‌نظیر تبدیل خواهد شد و علاوه بر متقاضیان داخلی، بسیاری از کشورهای خارجی نیز خواهان استفاده و مصرف آن محصول می‌شوند.

آنچه از افزایش کیفیت محصولات لبنی قوچان و حضور اخیر نشان‌های این شهرستان در بازارهای جهانی همچون روسیه، کانادا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به چشم می‌خورد وجود ظرفیت برای حوزه شیر و لبنیات در قوچان است و نگاه مثبت مسئولان چه شهرستانی و چه استانی و کشوری به این ظرفیت خدادادی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد قطب لبنی در شهرستان قوچان را فراهم آورد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار