درباره نویسنده
به بهانه بازسازی فلکههای شهر سرخس بررسی شد؛
طراحی «فضاهایشهری» مولفه خدمت یا آسیب و خطر!

فلکههای شهری بهعنوان گرههای ترافیکی شهر تنها باید در هدایت وسائل نقلیه مورد استفاده قرار گیرند و طراحی هرگونه عرصه فعالیت اجتماعی در این فلکهها نهتنها درست نبوده بلکه اشتباهی محض و غیرقابل جبران است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در برنامهریزی و طراحی محیطهای شهری اعم از فضاها و عرصههای اجتماعی و یا پیشنیازهای ترافیکی، ضوابط و معیارها و استانداردهای مشخصی وجود دارد که طراحان در کمترین تخصص و کمترین تجربه باید این موارد را سرلوحه قرار داده و بر اساس آن نقشه و الگوهای فضایی و طراحی را پیشنهاد کنند.
مدتی است، شاهد تخریب و طراحی مجدد فلکههایی در چند نقطه شهر سرخس هستیم که علیرغم خوشحالی و خوشنودی و قدردانی از شهرداری، با شروع فعالیت و مشاهده بستر اجرا شده، بدون در نظر گرفتن استانداردها و ضوابط اجتماعی و ترافیکی، در آینده نهچندان دور شاهد فجایع و تصادفات و مخاطرات جانی برای شهروندان عزیز بهویژه کودکان خود خواهیم بود.
فیروز وثوقی، مهندس شهرساز در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار کرد: فلکههای شهری بهعنوان گرههای ترافیکی شهر تنها باید در هدایت وسائل نقلیه مورد استفاده قرار گیرند و بهعنوان نیاز ترافیکی و جزو ترافیک بهحساب میآیند.
وی افزود: طراحی هرگونه عرصه فعالیت اجتماعی اعم از کفپوش، نیمکت، ترغیب به ورود با ابعاد اجتماعی و ایجاد عرصه و دهنه، نهتنها درست نبوده بلکه اشتباهی محض و غیرقابل جبران است، حال بگذریم از المانهای مورد استفاده که مفهوم زیباشناسی و بعد روانی مورد نیاز را دارند یا نه که از آن باب هم حرف برای بیان زیاد است.
این مهندس شهرساز تصریح کرد: مثال گویای در حال ساخت این گرههای ترافیکی، فلکه بسیج در مجاورت پارک ترافیک شهر سرخس قابل مشاهده است.
وثوقی بیان کرد: از سه وجه دهنه و عرصه ایجاد شده ترغیب به ورود عابران از محور خیابان و پارک و ترغیب به کوتاه کردن مسیر عابر پیاده، استفاده از کفپوش عابر پیاده و نیز المانسازی بر اساس الگوی سوار بر پلکان که خود نیز ترغیبکننده روانی و اجتماعی بهویژه برای کودکان در مجاورت پارک و مدرسه کنار آن است.
وی ادامه داد: طراحی فضای یاد شده شاید در مرحله انجام بوده و در ادامه تکامل یابد، اما آنچه از طرح اجرا شده و جانماییها و فضاسازی آن در همین مرحله، نشان از عدم توجه به موارد مطرح شده را دارد که سبب رفت و آمد عابران و کودکان در خطرناکترین عرصه ترافیکی شهری یعنی فلکهها، آن هم در مجاورت پارک و محل بازی کودکان میشود.
این مهندس شهرساز عنوان کرد: این طرح موجود بر اساس کارکردهای ترافیکی و توجه به استانداردها و ضوابط طرح باید اجرایی و شهرداری نسبت به اصلاح آن تلاش کند.
وثوقی در پایان گفت: قبل اجرای این طرحها، باید خروجی کار در محل انجام بهوسیله بنر نصب شود تا ضمن مشاهده طرح آینده و زحمات شهرداری، شهروندان در ایجاد مولفههای اجتماعی مورد نیاز مشارکت کنند و اگر موردی وجود دارد تا حد امکان توسط شهروندان تذکر که نه ولی پیشنهاد شود، چرا که حتما و قطعا اینگونه طرحها توسط متخصصان فنی و گروههای تخصصی مورد طراحی و اجرا قرار میگیرد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- وصیتنامه شهید ناصرالدین باغانی
- خواندن نماز لیله الدفن برای شهدای خدمت
- یوم السجاد قوچان، اثبات ارادت به یادگار کربلا
- دستگیری سلطان عینک خاورمیانه در طرقبه شاندیز
- مقاومت ایران و زوال ابهت دروغین رژیم صهیونیستی
- پارک بانوان نیشابور؛ گامی در ارتقای زندگی بانوان
- برگزاری قرعهکشی مسکن ملی کاشمر در دهه فجر
- استخر دانشآموزی قوچان افتتاح میشود
- وصیتنامه شهید محمود کاوه
- «ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
آخرین اخبار
- مدیران کشور مراقب محدود کردن گذرگاههای کشور باشند
- ارتباط با مدیران باید آسان باشد
- «اربعین» بنای تمدن نوین اسلامی است
- پیام اربعین و محرم؛ ایستادگی در برابر زورگویان
- وحدت ملی سد محکمی برابر توطئه دشمن است
- مقاومت و جهاد تبیین در برابر دشمنان اسلام
- مساجد از کارکرد اصلی خود فاصله گرفتهاند
- شکست آمریکا در تمام فتنهها و توطئههای ضدایرانی
- مراسم آئینی جاماندگان اربعین حسینی در کاشمر
- غواصی تا افق ایثار
- مشاهده بیشتر