به گزارش صبح توس، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان غلبه بر تشنگی و گرسنگی این ماه دغدغه بسیاری از افراد می باشد. برای دریافت راهنمایی لازم دراین خصوص با دکتر سعیدی گفتگو کردیم.     فاطمه سعیدی، کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بهتر است، در وعده سحر غذاهای شور و پرچرب استفاده نکنیم، افزود: در وعده سحر، مصرف مایعات، غذاهای فیبر دار، سبزیجات و میوه ها را برای روزه داران عزیز توصیه می شود به علاوه از خوردن نوشابه، غذاهای شور و چرب که ایجاد عطش می کند در این وعده پرهیز شود.     این کارشناس در خصوص غذاهای فیبردار، گفت: بهتر است در وعده سحر و حتی افطار کمتر از غذا های خشک مثل انواع کباب ها استفاده کنیم و به جای آن می توان از انواع خورشت ها، مثل قورمه سبزی، قیمه و… استفاده شود .     وی ادامه داد: البته میوه ها نیز حاوی فیبر بالایی هستند و تاکید بر این است که مصرف میوه ها و سبزیجات در ماه رمضان فراموش نشود. دکتر سعیدی با توصیه به اینکه در ماه رمضان در حد تعادل غذا میل شود، گفت: زیاده روی در خوردن غذا ها و حتی مایعات سبب نفخ شدید و مشکلات گوارشی می شود که می تواند مانعی برای فعالیت های عادی و روزانه افراد باشد.     وی با تاکید مجدد در خصوص استفاده از کاهو برای رفع عطش، گفت: استفاده از کاهو و طالبی به واسطه فیبر بالا وخاصیت ملین آنها، که مانع ایجاد یبوست می شود، در وعده سحر وافطار توصیه می شود.     این کارشناس تغذیه با بیان اینکه روزه را باید با یک نوشیدنی گرم افطارکرد، افزود: لازم است، روزه با یک چای گرم کم رنگ ترجیاً با نبات و یا یک لیوان شیر گرم بازکنیم و درادامه خوردن سوپ جو رقیق که می تواند، مایعات بدن را تامین ورفع عطش کند در وعده افطار توصیه می شود.     سعیدی، خوردن شربت در وعده افطار را مجاز دانست و گفت: خوردن شربت آلبالو و خاکشیر آلو به واسطه تاثیری مثبتی که رفع عطش دارند در وعده افطارتوصیه می کنیم.     وی مصرف شیرینی جات را در ماه رمضان به مقدار کم لازم دانست و افزود: زولبیا و بامیه در ابتدای افطار اگر به مقدار کم استفاده شود هیچ اشکالی ندارد و می تواند قند خون که در طی روز افت شدیدی داشته به حد نرمال برگرداند.     انتهای پیام/