به گزارش صبح توس؛ يك‌ سوم مدرسه‌هاي ايران ناايمن هستند و يك ميليون و پانصد هزار دانش‌آموز در مدرسه‌هايي درس مي‌خوانند كه بايد تخريب و از نو ساخته شوند. در صورتي كه فعاليت آموزشي و پرورشي مدرسه‌ها بايستي در فضاهاي مناسب و داراي ابعاد استاندارد و بر پايه نيازهاي دانش آموزان انجام پذيرد تا معلم در تدريس و شاگرد در يادگيري احساس رغبت و انگيزه كند و از فعاليت هاي خود لذت ببرند.

از آنجا كه بيشتر نقاطِ ايران زمين‌لرزه‌خيز است مدرسه‌هاي فرسوده، در اين ميان، مي‌توانند معضل‌آفرين باشند. بودن دانش‌آموزان در مدارسي كه با يك تكان مي‌تواند منجر به فاجعه‌هايي بزرگ شود بسيار خطرناك است. درد مشخص است و چاره نيز مشخص. بايد تا دير نشده آستينها را بالا زد و اعتبارات لازم را براي بازسازي و نوسازي مدارس فرسوده تخصيص داد تا بار ديگر شاهد پرپر شدن كودكان بيگناه كشور كه پدر و مادرانشان با هزاران آرزو آنان را روانه‌ مدارس كرده‌اند نباشيم.

شهرهای کوچک که مرکزیت کمتری نسبت به دیگر شهرها در استان‌ها دارند، بیشتر با این معضل دست به گریبان هستند و بعضاً از این ناحیه دچار آسیب می‌شوند که نمونه‌های آن را در بروز آتش‌سوزی‌ها و اتفاقات ناگوار برای دانش‌آموزان دیده‌ایم.

 ۴۰ درصد مدارس تربت‌جام فرسوده است

حجت الاسلام یدالله دامن پاک مدیر آموزش و پرورش تربت‌جام در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه ۴۰ درصد مدارس تربت‌جام فرسوده است اظهار داشت: متاسفانه در برخی مدارس شهرستان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و از طرفی ۴۰ درصد مدارس فرسوده است و به‌ سمت تخریبی شدن پیش می‌رود و ۱۵ مدرسه تخریبی است که خود تهدیدی برای دانش‌آموزان است که اجازه ورود دانش آموزان را به این چنین کلاس‌ها نداده‌ایم.

وی تصریح کرد: در ساخت و ساز فضای آموزشی، خیرین و همه کمک و یاری کنند تا فضای آموزشی ایمن برای فرزندان مان بسازیم، تلاش ما برای فراهم شدن محیطی امیدآفرین همراه با شور و شوق تعلیمی و تربیتی است تا آسیب‌ها و چالش‌ها برطرف شود و دانش آموزان با آرامش خاطر در کلاس‌های درس حاضر شوند و ادامه تحصیل دهند.

مدیر آموزش و پرورش تربت‌جام در پایان بیان داشت: یک‌ سوم مدارس شهرستان تربت جام با بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز فرسوده بوده، ایمن نیستند و دانش‌آموز در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند، برخی دیگر نیاز به مقاوم سازی دارد و مهم‌ترین چالش در نوسازی و مقاوم سازی این مدارس، نبود بودجه است.

فرسودگی مدارس تهدیدی برای دانش‌آموزان تربت‌جام

حسین رضایی مدیر دبستان پیروزی تربت جام نیز به قدمت ساخت این مدرسه اشاره می‌کند و می‌گوید: مدرسه پیروزی تربت جام نیز علی‌رغم واقع شدن در منطقه برخوردار این شهرستان، از نظر قدمت ساخت و ساز جزو فرسوده‌ترین مدارس تربت جام محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بنای این مدرسه به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، در آن زمان این مدرسه و واحد آموزشی به‌عنوان یک واحد آموزشی به نام دبیرستان سینا فعال بود که به علت کمبود مدارس در تربت جام، در سال ۷۸ قسمتی از آن واحد آموزشی به مساحت حدود دو هزار متر مربع از سوی آموزش و پرورش شهرستان تربت جام مجزا و به نام مدرسه پیروزی نام‌گذاری شد.

وی به ناکافی بودن فضای آموزشی در این مدرسه اشاره کرد و اظهار داشت: علی‌رغم اینکه سازه این واحد آموزشی بتن است، ولی دیواره‌های آن کاه‌گلی است و اگر با دقت به دیوارهای کلاس‌ها نگاه کنید مشاهده خواهید کرد به علت وجود موریانه، مجبور شدیم گچ‌ها را تراشیده و مجدداً گچ کنیم.

رضایی مدیر مجموعه آموزشی با اشاره به موانع پیش‌روی نوسازی و توسعه مدارس فرسوده، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فضایی به سازه فعلی اضافه کنیم، اداره کل نوسازی استان مجوزی نخواهد داد زیرا مدرسه پیروزی یک مدرسه فرسوده و تخریبی محسوب می‌شود ضمن این‌که چاه‌های حفر شده در این مدرسه در موقعیت مکانی مناسبی نیست و اگر دهانه چاه‌ها مقاوم‌سازی نمی‌شد، ممکن بود برای دانش‌آموزان مشکل‌آفرین باشد.

وی در پایان بیان داشت: کلاس‌های درس نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، این مدرسه یک واحد آموزشی کاملاً فرسوده و تخریبی است، از آنجا که به لحاظ بودجه و اعتبار نیز امکان تخریب و بازسازی این مدرسه وجود ندارد، به ناچار با برخی مرمت‌های جزئی، در این شرایط ادامه فعالیت می‌دهیم.

حضور دانش‌آموزان در مدارسی که با یک لرزه می‌تواند منجر به فاجعه‌هایی بزرگ شود بسیار خطرناک است، درد مشخص است و درمان نیز مشخص، باید پیش از وقوع حوادثی که خانواده‌ها را داغدار فرزندانشان کند، فکری برای بازسازی و نوسازی مدارس کرد.

انتهای پیام/