به گزارش صبح توس؛ امروز طبق آمار جمعیتی قریب به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مشهد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. حتی نمی‌توان گفت که حاشیه شهر مشهد  فقط در یک نقطه متمرکز شده است، بلکه شاهدیم در ۸ پهنه شهری، مشهد دارای سکونتگاه‌های غیررسمی و به اصطلاح عامیانه حاشیه‌نشینی است.

متاسفانه آنچه که شکل گرفته و به‌نام‌های متعدد کمیسیون‌ها، مجامع و ستادها به نام حاشیه شهر مشهد شناخته می‌شود، نهادهایی  هستند که خروجی مطلوب را نداشته‌اند. یقیناً عدم نگاه تخصصی شهرداری به توسعه شهر و عدم مدیریت توسعه سکونتگاه‌های غیر رسمی و جلوگیری از رشد بی‌رویه سکونت در کلانشهرها یکی از دلایل مهم وضعیت آشفته شهر مشهد است.

فعالیت های شهری را می توان به بخش کالبدی، زیرساختی و خدماتی تقسیم‌‌بندی کرد؛ بعد از دوره چهارم شورای شهر مشهد شعار حمایت و رسیدگی به حاشیه شهر داده شد که بایستی شیب خدمات به این مناطق متمایل می شد.

سید علی حسینی، کارشناس مدیریت شهری پیرامون عملکرد یک ساله شهردار مشهد اظهار کرد: در پی تصمیم‎گیری ادوار گذشته و شورای پنجم پروژه‌هایی مانند پل‌سازی، جاده‌سازی و پارک‌سازی در این مناطق ایجاد شد و انتخاب شهردار جوان از دوره گذشته مدیریت شهری نشان داده شد که با اعتماد به جوانان می‌توان کارهای بزرگ را رقم زد و در دوره گذشته مدیریت شهری در این حوزه تحولاتی صورت گرفت.

وی افزود: شورای فعلی با کسب اکثریت آرا از مناطق حاشیه شهر مشهد و مشارکت 80 درصدی مردم این مناطق در انتخابات شورای شهر، دست به انتخاب شهرداری جوان برای مشهدالرضا(ع) زدند.

کثرت پروژه های عمرانی مشهد و کمبود بودجه

این مدرس دانشگاه گفت: در ابتدای کار شهردار جوان با پروژه های عمرانی کثیری که در مناطق مختلف در حال انجام بود مواجه شد که رسیدگی به این پروژه ها احتیاج به بودجه های زیادی داشت که در دوره گذشته مدیریت شهری با صدور پروانه های شناور تأمین شده بود.

وی با بیان اینکه ارجاعی، شهردار مشهد علاوه بر بدهی از دوره گذشته، با تیم کاری که مورد انتخاب وی نبود مواجه بود لذا تغییراتی در سطح معاونین خدمات شهری و عمرانی شهردار آغاز شد افزود: در این مدت به دلایل تغییرات مدیریتی و ساختاری برهه زمانی مهمی برای رسیدگی به مأموریت‌های شهرداری هدر رفت.

حسینی ادامه داد: به دلایل مشکلات بودجه و درآمدی برخی پروژه های ایجاد شده مشهد تغییر یافت و اعلام شد به غیر از پروژه های حاشیه شهر مشهد و اولویت بالا بقیه با فوریت پیگیری نخواهد شد.

اختلال در میزبانی از زائران نوروزی مشهدالرضا

وی افزود: اقدامات برجسته و چشم‌گیری در عرصه فرهنگی صورت نگرفت که در این حوزه می توان به اختلال در میزبانی از زائران نوروزی مشهدالرضا اشاره داشت و در کل برای آموزش خانواده ها و شهروندی و زیرساخت های این عرصه برنامه ای شاهد نیستیم  و پس از گذشت شش ماه هنوز شورای اجتماعی محلات در انتظار دستورالعمل برگزاری انتخابات هستند.

عضو شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد تصریح کرد: در راستای پیگیری طرح مسجدمحوری در حوزه فرهنگی نیز اقدام خاصی صورت نگرفت لذا می‌توان با انتخاب معاونین قوی و دارای تجربه مرتبط به برنامه‌ها و دورنمای فعالیت‌های شهردار جامه عمل پوشاند.

عدم پیشرفت در توسعه متوازن مشهد و جولان مافیا

وی افزود: برخی شعارها از جمله توسعه مشهد به مناطق شمال و شرق ارائه شد که در یک سال گذشته پیشرفت مشهودی در این زمینه شاهد نبودیم البته باید سایر دستگاه‌های متولی از جمله آستان قدس، راه و شهرسازی و ... نیز همکاری داشته باشند.

کارشناس مدیریت شهری خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین معضل در حاشیه شهر مشهد ساخت و ساز غیرمجاز و غیراصولی است که زمینه ایجاد فاجعه و خسارت های بزرگ در صورت حادثه را فراهم کرده که علیرغم پیگیری ها هنوز اقدام شایسته نشده و خروجی ملموس نداشته است و متأسفانه مافیای حاضر از عدم برنامه ریزی و مجوزها سود می برد.

بلاتکلیفی پروژه های زودبازده حاشیه شهر

وی افزود: شورای شهر در مصوبه ای 800 میلیارد تومان به عنوان تحقق پروژه های زودبازده حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شد که قرار بود طی سال گذشته انجام شود ولی تا الان اعلام شده تا آبان ماه سال جاری این اقدام انجام می شود و این در حالیست که بر اساس روند موجود تأیید اجرایی طرح‌ها تا پایان سال نیز پروژه ها به اتمام نمی رسند.

این مدرس دانشگاه گفت: بازگشایی خیابان ها با انتقال پادگان ارتش اقدامی بزرگ در مشهد بود که نمونه این معابر که نیاز به بازگشایی دارند در حاشیه شهر هنوز وجود دارد که می‌تواند گره‌های ترافیکی و شهری را رفع کند.

وی افزود: چندین هزار هکتار زمین در حاشیه شهر مربوط به آستان قدس می شود که باید شهردار پیگیر ارائه سهم 50 درصدی سرانه ورود به محدوده به عنوان سهم مردم از آستان قدس باشد

حسینی اظهار کرد: انتخاب شهرداران جوان برای مناطق حاشیه شهر مشهد عملکرد مطلوب بودکه می تواند با تلاش و برنامه ریزی موجب تسریع در حل مشکلات باشد اما می توان در انتخاب شهردار این مناطق مهم از جوانان متخصص و متعهدی از جنس خود حاشیه شهر استفاده کرد که بومی هستند و در این مناطق زندگی می‌کنند.

در پایان ضمن تأکید بر اینکه پس از گذشت یک سال باید برنامه زمان‌بندی فعالیت‌ها و تحقق اهداف برای مردم شفاف اعلام شود چراکه امروز از متروی خطوط مختلف و گسترش آن تا مناطق حاشیه خبری نیست و مردم از عمل نشدن وعده‌های شهرداری در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه مند هستند لذا باتوجه به تنوع و گستردگی شبکه مسائل در مناطق مختلف کلانشهری مانند مشهد می‌توان با بکارگیری جوانان و فعالیت در کارگروه‌های مختلف مأموریت‌های متنوعی را در سیستم های مدیریت شهری مطالبه کرد.

انتهای پیام/