به گزارش صبح توس؛پروژه راه‌آهن سبزوار قطاری است که بیش از دو دهه است سرگردان بر روی ریلی می‌رود که هیچ‌گاه خط پایان نداشته هرچند که این پروژه مسیری برای رسیدن برخی افراد به مقاصد سیاسی خود شده است و از شعار دادن در خصوص اتمام این پروژه کم نگذاشته‌اند.

فارغ از طرح موضوع راه‌آهن از سال 72 و توجیه لزوم ایجاد و اجرای این پروژه، تقریباً از سال 83 وارد فاز عملیاتی شده است و در سال 85 با حضور رئیس‌جمهور در منطقه تأمین  50 درصد از هزینه‌های طرح را قبول کرده و مابقی هزینه‌ها با مشارکت مردم و بخش خصوصی به سرانجام برسد.

قرار گرفتن این پروژه در ردیف بودجه ملی و اعتبار گرفتن تا سال 89 به تعویق افتاد و عملاً تا این سال هیچ‌گونه اعتبار دولتی به آن تخصیص نیافت.

از سال 89 تا سال 98 نیز اعتبارهای لازم به این پروژه تخصیص پیدا نکرد و اعتبارهای اختصاص‌یافته کفاف تکمیل پروژه را نداد.

در سال 98 با حضور رئیس‌جمهور وقت اعلام شد که این پروژه به‌زودی به اتمام خواهد رسید اما این وعده هم مانند سایر وعده‌ها به باد فراموشی سپرده شد تا آرزوی راه‌آهن برای مردم سبزوار همچنان دست نایافتنی باشد.

امید مردم به دولت سیزدهم برای پایان پروژه

علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی چندی پیش  در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه راه‌آهن سبزوار گفت :هم‌اکنون مشغول رایزنی بر ای جذب تسهیلات هستیم رایزنی با وزارت راه و شهرسازی و وصول ۳۰۰ میلیارد تومان، از محل وزارت خانه می‌توان پیش‌بینی می‌کنیم با تخصیص این مبلغ، ظرف یک سال و نیم  آینده، ۴۸ کیلومتر اولیه‌ی راه‌آهن غرب خراسان، احداث شود.

غلامرضا مقیسه امام‌جمعه سبزوار در خصوص این پروژه و مطالبه برای اتمام راه‌آهن گفت: با توجه به امیدی که مردم به دولت سیزدهم در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت‌های گذشته دارند انتظار دارند نگاه ویژه‌ای به راه‌آهن در سبزوار داشته باشند.

وی بابیان اینکه  در تملک زمین‌ها و پیشرفت زیرسازی،‌ راه‌آهن به ۹۵ درصد رسیده است و ساخت ایستگاه نیز، ۳۰ درصد پیشرفت دارد ادامه داد: متأسفانه پیمانکار پس‌ازآن، پروژه را تعطیل و رها کرده که موجب نارضایتی مردم منطقه، شده است.

راه آهن زمینه توسعه تجارت در سبزوار

پروژه‌ای که می‌تواند برای سبزوار به‌عنوان قطب تولیدات کشاورزی زمینه توسعه تجارت را فراهم کند متأسفانه درگذر زمان تبدیل به رویایی شده که با بیش از دو دهه است درگیر کمبود اعتبارات است و هرسال نیز بر هزینه تمام‌شده افزوده خواهد شد.

قطاری که تاکنون افرادی را به مقاصد سیاسی و اقتصادی رسانده و برای مردم سبزوار تنها مقصد رؤیا را در نظر گرفته است.

انتهای پیام/