به گزارش صبح توس؛ یکی از مطالبات شهروندان تربت‌حیدریه، بهبود وضعیت نامطلوب آسفالت خیابان‌ ها و معابر کوچه هاست که نارضایتی مردم را طی چندسال گذشته در پی داشته است.

 بر اساس مشاهدات خبرنگار ما و صحبت های شهروندان، متاسفانه چاله‌ های ایجاد شده از سال های گذشته در شهر و نبود آسفالت مناسب، خسارت های زیادی به جلوبندی وسایل نقلیه وارد می‌کند.

عده ای از شهروندان در گفتوگو با خبرنگار ما از وضعیت آسفالت برخی خیابان های اصلی گلایه مند هستند.

سعید اکبریان، شهردار تربت حیدریه با اشاره به وقفه شش ساله اجرای آسفالت شهر گفت: اگر بخواهیم، این وقفه جبران شود، خیلی هم که تعجیل کنیم در نهایت دو سال زمان می‌برد.

وی اظهار کرد: وقتی طبق بودجه درآمدهای شهرداری تربت حیدریه نصف شده و قیمت قیر افزایش سه برابری داشته، مفهومش این است که ظرفیت های ما شش برابر کاهش یافته است.

ما آسفالت می خواهیم نه شن با قیر

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: خودتان نگاهی به شهر بیندازید، چرا ما در خیابان‌ های کوچک و با عرض کم مثل خیابان شورا، باید شاهد گذاشتن چند بلوک وسط خیابان باشیم؟

شهروند دیگری با گلایه از بی کیفیت بودن اجرای آسفالت در یکی از خیابان های اصلی شهر تربت حیدریه اظهار کرد: شهر ما از داشتن یک روکش آسفالت استاندارد محروم است، ما که نیازی به ریختن شن و قیر نداریم، لکن آسفالت مناسب می خواهیم.

گلایه از کنده کاری ها

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به کنده کاری های مربوط به آب و فاضلاب گفت: این مسئله یک اتفاق طبیعی است و می توانید به راحتی کنده کاری های رها شده را در خیابان اصلی شهر یعنی بولوار آیت الله بهشتی ببینید.

وی افزود: در زمان بارندگی آب های سطحی در معابر رها می شود و وضعیت اسفباری را در کوچه های شهر برای رفت و آمد مردم به وجود می آورد.

اغلب مناطق حفاری شده آبفا، آسفالت است

سعید اکبریان، شهردار تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه اطلاع رسانی ما ضعیف است و خبرنگاران معمولا به دنبال نقاط ضعف هستند و گرنه اغلب مناطقی که توسط شرکت آب و فاضلاب حفاری شده، اکنون ترمیم شده و البته وظیفه ترمیم این بخش ها برعهده آبفاست.

وی افزود:  البته پیمانکار کوتاهی هایی داشته و از خاک مرده یا نخاله برای پر کردن گودها استفاده کرده است که پس از آسفالت دچار نشست می شود و در نهایت با تذکر ما و نظارت آبفا مسئله رفع شده است.

اکبریان بیان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی نمی توان آسفالت ریزی کرد و البته آبفا قول داده که در اسرع وقت برای آسفالت خیابان ها اقدام کند.

وضعیت موجود، وضعیت مطلوبی نیست

وی درباره نارضایتی مردم از شرایط نامناسب آسفالت موجود گفت: ما شرمنده مردم هستیم، وضعیت موجود وضعیت مطلوبی نیست، ما هم به این شرایط راضی نیستیم.

اکبریان با اشاره به این که باید به این موضوع به‌ صورت تحلیلی پرداخته شود، افزود:: تربت حیدریه شهری بوده که طی دوران، از ادغام شدن روستاها در داخل محدوده شهری و همچنین از رشد مکان‌هایی که به صورت خودرو در محدوده شهری ایجاد شده، به وجود آمده که چون فاقد ضوابط ساخت‌ و ساز بوده و از ابتدا طرح آماده‌ سازی برایش تهیه نشده، طبیعتاً هم معابر خاکی است و هم شیب بندی مناسبی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: سکونت گاه‌هایی هم که به صورت غیرمجاز ساخته‌اند، وضعیت مشابهی دارند، چرا که بر مبنای ضابطه و طرح نبوده است.

معابر فاقد استاندارد هدایت آب های سطحی

وی درباره مشکل روان شدن آب های سطحی در معابر به مشکلات زیر ساختی آن اشاره می کند و می گوید: معابر شهر به علت ریشه های زمینه ای از استانداردهای لازم برای هدایت آب های سطحی برخوردار نیست و در نتیجه شیب های نامناسب و پستی و بلندی های معابر، باعث تجمع آب های سطحی شده و ایجاد مشکل می کند.

شهردار تربت حیدریه تصریح می کند: در بعضی از مناطق اگر بخواهیم شیوه استاندارد اجرا شود، خانه‌ های مردم پایین‌تر از خیابان قرار می‌گیرد و آب به داخل منازل هدایت می شود، لذا برای حل این مشکل، از مشاور آب‌ های سطحی استفاده می کنیم تا با همین وضع موجود نقشه‌ برداری کنیم و به صورت اصولی برای همیشه این مسئله را حل کنیم.

آسفالت کیفیت صد درصدی را ندارد

شهردار تربت حیدریه با اشاره به وضعیت نامطلوب آسفالت معابر، یکی از علت های این وضع را کیفیت نامناسب آسفالت خواند و گفت: آسفالت ما از کیفیت صد درصدی برخوردار نیست، یعنی به لحاظ نوع دانه بندی و نوع مصالح بومی که در اطراف وجود دارد، این کیفیت متأسفانه مطلوبمان نیست و هم اکنون درحال رایزنی برای استفاده از مصالحی هستیم تا عمر آسفالت افزایش پیدا کند.

اکبریان افزود: اجرای طرح فاضلاب در شرایط کنونی هم وضعیت نامناسب معابر را تشدید کرده، چرا که اجرای طرح، معابر شهری را زخمی و با حفاری‌ های طولی، آسفالت را نه تنها جمع می کند بلکه چاله‌های خطی در شهر به وجود می آورد و به دلیل این که زیرسازی مناسبی هم انجام نشده، بعد از پر کردن بسیار خطرخیز است و با یک بارندگی نشست‌ های عمیقی ایجاد می شود.

وی در ادامه گفت: در بعضی از مکان ها، تا 2 متر نشست داشتیم و ماشین و موتور و حتی عابران پیاده ممکن است در این کانال‌ ها سقوط کنند.

اکبریان اصلاح این وضع را وظیفه شرکت پیمانکار فاضلاب خواند و افزود: پیمانکار باید برای رفع خطر اقدام کند و زیرسازی مناسبی انجام  و با خاک مناسبی پر کند، نه با خاک مرده و برابر با مجوزی که به آن‌ها داده‌ایم، خودشان آسفالت کنند.

۲ سال زمان برای جبران وقفه ۶ ساله

شهردار تربت حیدریه در ادامه گفت: آسفالت، یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی شهر تربت حیدریه است، ما تقریباً یک وقفه 6 ساله در اجرای آسفالت داریم و اگر بخواهیم، این وقفه جبران شود، خیلی هم که تعجیل کنیم در نهایت دو سال زمان می‌برد.

وی تصریح کردد: با افزایش هزینه‌های قیر هم مواجه هستیم، یعنی یک تن قیر را که در ابتدای سال دو میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بوده، باید با قیمت هشت میلیون تومان، یعنی بیش از سه برابر تهیه کنیم. وقتی طبق بودجه درآمدهای ما نصف شده و قیر سه برابر، مفهومش این است که ظرفیت های ما شش برابر کاهش پیدا کرده است.

بهره برداری محورهای اصلی و محله های مشارکتی تا پایان سال

شهردار تربت حیدریه در پاسخ به این سوال که آیا نویدی در خصوص بهتر شدن اوضاع برای شهروندان دارید، گفت: این‌گونه نیست که ما از حالا امیدواری بدهیم که همه محلات آسفالت و مشکلات حل می‌شود، اما طبق برنامه‌ریزی و تلاش ما، محورهای اصلی و مکان هایی که مردم در تامین آن مشارکت کرده اند تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکبریان از مردم خواست تا از هرگونه ساخت‌ و ساز غیرمجاز، بدون ضابطه و بدون استعلام از شهرداری پرهیز کنند تا این مشکلات عدیده در بلند مدت برای خودشان و مردم به وجود نیاید.

انتهای پیام/