به گزارش صبح توس؛ از اواسط دهه 1990 هنگامی که اینترنت راه‌اندازی شد درباره تأثیرات اینترنت (وب1) بر مبارزات انتخاباتی بحث‌های زیادی مطرح شده اما اخیراً این توجه از سوی محافل علمی بیشتر به اثرات رسانه‌های اجتماعی (وب2) منتقل شده است.

استفاده و اهمیت رسانه‌های دیجیتال در مبارزات انتخاباتی به طور پیوسته در طول زمان رشد کرده و امروز هیچ نامزد یا حزبی نمی‌تواند بدون نیاز به حضور آنلاین، در یک چرخه انتخاباتی وارد شود. اینترنت فرصت‌های متعدد و متنوعی برای تعاملات سیاسی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شرکت در نظرسنجی آنلاین، بحث و گفت‌وگو، وبلاگ‌نویسی یا شبکه‌های اجتماعی.

دوم اینکه، فناوری‌های آنلاین به طور قابل توجهی موجب کاهش هزینه‌های مشارکت برای شهروندان، هم از نظر زمانی و هم از نظر میزان تلاش آنها می‌شود. علاوه بر این، اینترنت حجم زیادی اطلاعات در مورد سیاست و زندگی مدنی ارائه می‌دهد که به طور بالقوه برای کمک به آگاهی رأی‌دهندگان مؤثر است.

در نهایت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد رسانه‌های آنلاین، تعاملی بودن آنهاست که اجازه می‌دهد مستقیماً (البته با واسطه رسانه) و با بازخورد فوری با سیاست‌مداران و مقرهای انتخاباتی آنها ارتباط برقرار کنند.

از مدت‌ها پیش یکی از موضوعات جنجالی که بابت آن کمپانی‌های سازنده شبکه‌های اجتماعی زیر فشار بودند، انتشار اخبار غلط و نادرست انتخاباتی در پلتفرم‌های آن‌ها بود. حالا آنطور که برخی از این شرکت‌ها گفته‌اند در انتخابات سوم نوامبر دست به پیاده‌سازی تدابیری بدین منظور زده‌اند.

برای نمونه شرکت فیبسوک گفته از مدت‌ها محتواهایی از نظر سیستم‌های آن‌ها اطلاعات کذب بوده‌اند از که فیسبوک و اینستاگرام پایین کشیده یا توزیع ویدیوهای لایو مرتبط با انتخابات را محدود کرده است. 

حذف کردن صفحات احتمالا خطرناک مرتبط با انتخابات، محدود کردن هشتگ‌های جنجالی مثل تقلب و قراردادن نوتیفیکیشن به بالای فیدهای فیسبوک و اینستاگرام درباره برنده انتخابات نیز از دیگر راه‌حل‌های فیسبوک است.

شبکه اجتماعی توییتر نیز از برچسپ هشدار انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و حذف پست‌های نادرست استفاده کرد. برای نمونه بر روی 11 پست دونالد ترامپ از چهارم نوامبر به بعد از این برچسپ‌ها استفاده کرد. 

هشدار راجع به تاخیر در شمارش آرا نیز جمله دیگر تدابیر توییتر است. به این صورت که اطلاعیه‌ای در بالای فیدهای کاربران قرار گرفته که به آن‌ها می‌گوید امسال روند شمارش آرا اندکی زمان خواهد برد.

شرکت گوگل نیز در مواردی هرچند محدود در برابر انتشار محتواهای ویدئویی حاوی اطلاعات نادرست یا ترویج دهنده خشونت در یوتیوب، اقدام به حذف ویدئوها کرده است. در برخی ویدئوهای یوتیوب مرتبط با انتخابات نیز پی‌نوشتی مقابل چشم کاربران قرار می‌گیرد که در آن آمده: «نتایج انتخابات ممکن است نهایی نباشد. آخرین اخبار را از گوگل دنبال کنید.»

علیرضا باقری، پژوهشگر سیاسی

انتهای پیام/