به گزارش صبح توس؛ از خرداد ماه سال جاری، تنها دفتر ارائه خدمات کارت هوشمند درگز که در اداره پست این شهرستان واقع شده بود تعطیل شد و مردم قریب به 5 ماه است که مجبور هستند برای ارائه درخواست کارت ملی هوشمند به روستای شیلگان واقع در بخش لطف آباد درگز مراجعه کنند.

این مساله علاوه بر مسیر بیش از 30 کیلومتری و هزینه هایی که برای رفت و آمد در بر دارد، خطر حوادث و سوانح جاده ای را افزایش داده و در شرایط کرونایی فعلی که به کاهش رفت و آمدها و جلوگیری از ترددها آن هم با وسایل نقلیه عمومی سفارش شده، با پروتکل های بهداشتی سازگاری آنچنانی ندارد

مجتبی صالحی رئیس اداره ثبت احوال درگز در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ در توضیح علت این مشکل عنوان کرد: ریشه اصلی این مساله به سال 96 بازمی گردد؛ زمانی که به تمامی دفاتر پیشخوان شهرستان فراخوان زده شد که متقاضیان ارائه خدمات کارت هوشمند ملی، برای اخذ مجوز از سازمان ثبت احوال اقدام کنند.

وی افزود: در آن زمان با توجه به جمعیت کم شهرستان و ارائه این خدمت از سوی اداره پست درگز و از طرفی هزینه بالای تهیه سخت افزاری که این خدمت نیاز داشت، کسی متقاضی اخذ مجوز نشد و فقط دفتر پیشخوان روستای شیلگان و اداره پست درگز این خدمت را ارائه می کردند.

رئیس اداره ثبت احوال درگز گفت: در خرداد سال جاری با توجه به اینکه تفاهم نامه سراسری بین سازمان ثبت احوال و شرکت ملی پست منقضی شد و به تمدید نرسید، ایستگاه کارت هوشمند اداره پست که تنها شعبه ارائه خدمت در سطح شهر درگز بود جمع آوری شد.

صالحی تشریح کرد: در حال حاضر دو دفتر پیشخوان درگز درخواست خود را برای اخذ مجوز فرستاده اند که اقدامات حراستی آنها انجام شده و منتظر پاسخ یک سری استعلامات هویتی هستیم؛ البته بحث آموزش و معرفی کاربر هم باید از طرف خود دفاتر پیگیری شود.

وی تصریح کرد: با صادر شدن مجوزها نیاز است که صاحبان پیشخوان دفاتر خود را تجهیز کنند؛ سنگینی هزینه های تجهیز دفاتر سبب شده یکی از پیشخوان های متقاضی به نحوی انصراف خود را از این قضیه اعلام کند؛ اما فرایندهای اداری دفتر پیشخوان دوم در حال انجام است و امیدواریم تا دو ماه آینده بتوانند ارائه خدمت کارت ملی هوشمند را آغاز کنند.

رئیس اداره ثبت احوال درگز در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر انتقال دفتر روستای شیلگان به درگز خاطرنشان کرد: پیگیری های زیادی در این خصوص انجام شده ولی از لحاظ فنی امکان چنین کاری وجود ندارد؛ چرا که هر دفتری آی پی مخصوص به خود را داشته و کانون دفاتر تهران اجازه تغییر آی پی را نمی دهد؛ در این قضیه اداره شهرستان و اداره کل استان به صورت مستقل نمی توانند اعلام نظر کنند و تنها باید منتظر باشیم دفاتر سطح شهرستان راه اندازی شود.

انتهای پیام/