به گزارش صبح توس؛  محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد صبح امروز در نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: وزارت مسکن و شهرسازی ظرف ۱۰ سالی که تعیین شده بود، بافت فرسوده این محدوده را اصلاح نکرد و اکنون هم به جای پاسخگویی، با فرار به جلو دنبال خروج املاک و مستغلات خود از بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد است.

وی ادامه داد: اینک در مقطعی قرار داریم که سازمان بازآفرینی شهری به جای پاسخگویی نسبت به عملکردش درباره بافت پیرامون حرم رضوی، به دنبال فرافکنی است.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: سال ۱۳۷۱ در زمان تصدی مرحوم کازرونی در وزارت مسکن و شهرسازی وزارت مسکن وقت بخاطر اعلام وضع نابسامان اطراف حرم مطهر رضوی به استناد نامه‌های شورای تامین خراسان، به امر خطیر ساماندهی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گمارده شد.

وی گفت: پس از هفت سال از این تاریخ کار پیش نمی‌رود لذا "شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن" شکل گرفت. ۵۵ درصد سهام این مجموعه مربوط به همین شرکت، ۳۵ درصد متعلق به آستان قدس رضوی و ۱۰ درصد از آن شهرداری مشهد شد لذا بیشترین کرسی هیات مدیره نیز در اختیار خودشان بود.

حیدری افزود: با این تفاسیر ساماندهی بافت پیرامون حرم رضوی تکلیف وزارت مسکن و شهرسازی بوده و همین وزارتخانه باید پاسخگو باشد اما ظرف ۱۰ سالی که تعیین شده بود بافت فرسوده این محدوده را اصلاح نکرد و اکنون هم به جای پاسخگویی، با فرار به جلو دنبال خروج املاک و مستغلات خود از بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد است.

وی خطاب به مسئولان اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی هم گفت: چه کاری اولویتدارتر از فعالیت در مرکز حرم مطهر رضوی است؟ اگر قرار بود سازمان بازآفرینی طی این مدت در مشهد بنگاهداری کند، بهتر بود برود به خطه شمال کشور و در محدوده دریای خزر فعالیت کند.

رئیس شورای شهر مشهد بر تصمیم قاطع شورای شهر و مدیریت شهری مشهد برای پای کار ماندن دستگاه‌های متولی حوزه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکید و بیان کرد: همچنان تاکید داریم این منابع و املاک در بافت پیرامون حرم رضوی متعلق به شهر و بافت شهری مشهد است و نباید از این شهر خارج شود.

وی ادامه داد: متاسفانه طرح اصلاح بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) سالانه ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با چنین وضعیتی، تداوم اجرای طرح بطور عملی قفل خواهد شد اما مبانی و موضع شورای شهر مشهد کاملا در خصوص این بافت روشن است.

حیدری گفت: اعتقاد داریم باید مردم و ساکنان بافت پیرامونی در این منطقه باقی بمانند و از ارزش افزوده آن بهره ببرند. پنج دفتر تسهیلگری به همین منظور و برای کمک به مردم تاسیس شده تا نه تنها اصلاح بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) توسط مردم صورت گیرد بلکه آنها از ارزش افزوده این طرح نیز سود برند.

وی افزود: رویکرد دوم، ساخت و تقویت مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی و راسته‌های تاریخی و دارای هویت است، شورای شهر مشهد در این راستا اعتبار لازم را منظور کرده و اقدامی را نیز در خصوص ۱۵ راسته در دست اقدام دارد. این طرحها از منظر پدافند غیرعامل نیز قابل توجه هستند.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: اصلاح طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی باید توسط یک مشاور ذیصلاح انجام شود و طرح نیز در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار گیرد. البته تاکید می‌شود این طرح باید از جنس و در قالب طرحهای تفصیلی باشد و همین فرایند را طی کند.

وی گفت: اگر قرار است شورای شهر مشهد تغییری در طرحها ایجاد کند باید حقوق مردم، شهر و سرمایه‌گذاران را هم در نظر داشته باشد. افرادی که مدعی اجرای این تغییرات هستند باید منابع لازم را برای تامین حقوق مکتبسه مردم و کارآفرینان در نظر گیرند.

حیدری افزود: شورای شهر مشهد آمادگی لازم را برای تغییر تراکمها و تغییر کاربری دارد. باید توجه کرد مردم و سرمایه‌گذاران به نظام جمهوری اسلامی و سیاستهای ما اعتماد کرده‌اند لذا در تغییرات باید به این ذی‌نفعان توجه کرد.

وی ادامه داد: آنهایی که امروزه برای بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد دلسوزی کرده و مدعی وقوع فساد نظام‌مند در این مورد هستند، این اظهارات را با چه هدفی عنوان می‌کنند؟ برخی اقدامات در این راستا تنها به انسداد طرح خواهد انجامید.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: این افراد منتقدی که ظرف ۲۰ سال اخیر مسوول اجرایی و نماینده مجلس بوده‌اند اکنون پاسخ دهند چرا در این مدت به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

 

در ادامه این نشست لایحه دو فوریتی لغو بند " الف" ماده واحده مصوبه شماره ۴۶۸۸/۹۶/۴/ش مورخ ۲۹/۰۳/۹۶ و اصلاحات بعدی آن تصویب شد.

ماده واحده: بند‌های " الف" ماده واحده مصوبه شماره ۴۶۸۸/۹۶/۴/ش مورخ ۲۹/۰۳/۹۶ و " الف" مصوبه شماره ۸۹۹۴/۹۶/۴/ش مورخ ۳۱/۰۵/۹۶ و "۹" مصوبه شماره ۲۱۵۵۴/۹۸/۵/ش مورخ ۰۸/۱۱/۹۸ لغو شد.

۱- شهرداری مشهد مقدس مکلف است حداکثر درصد تعیین شده در تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها و قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری را از مالکین متقاضی استفاده از مزایای طرح‌های توسعه شهری، تفکیک یا افراز دریافت نماید.
تبصره۱- برای املاک دارای سند عادی که به تأیید کمیته فنی منطقه در بافت پر قرار داشته (منظور از بافت پر آن است که در هر بلوک شهری، حداقل ۷۰ درصد قطعات بلوک احداث شده باشد) و عرصه در تصرف آن‌ها ۵۰۰ مترمربع و یا کمتر باشد و نیز املاک دارای سند رسمی با همین متراژ، سهم شهرداری برای حوزه ۱ و۲ درآمدی برمبنای ۶۰ درصد و در حوزه ۳ و۴ و۵ درآمدی بر مبنای ۴۰ درصد محاسبات این بند برای عرصه در تصرف مدنظر محاسبه و دریافت می‌شود.

تبصره ۲- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود سهم فوق‌الذکر را در قالب زمین و یا در صورت درخواست مالک برای خرید سهم مذکور و موافقت شهرداری، معادل قیمت روز زمین (طبق نظر کارشناس رسمی منتخب شهرداری) دریافت نماید.

۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است لایحه پیشنهادی خود در خصوص نحوه دریافت سهم شهرداری از محل تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها و قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری را ظرف مدت ۳ ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال نماید.

تصویب لایحه کمک به احداث اردوگاه نگهداری معتادین متجاهر

لایحه کمک به احداث اردوگاه نگهداری معتادین متجاهر در صد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصویب شد.
طبق این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در راستای حمایت از مراکز خدمات اجتماعی ویژه معتادان، نسبت به مشارکت در احداث اردوگاه نگهداری و درمان معتادین متجاهر، از محل اعتبارات ردیف کمک به سایر سازمان‌ها و نهادها، با رعایت تبصره‌هااقدام کند.

انتهای پیام/