به گزارش صبح توس، همزمان با روزهای ابتدایی دفاع مقدس تعداد زیادی از رزمندگان در صحنه دفاع از مرزهای سرزمینی مان حضور یافتند. اولین تیپی که از خراسان شکل گرفت تیپ ۲۱ امام رضا (ع)بود و کم کم تیپ جوادالائمه (ع) ،تیپ امام صادق(ع) ولشکر ۵ نصر و یگان های تخصصی و در ادامه تیپ اطلاعات شکل گرفت.

خراسانی ها درتمام لحظات دفاع مقدس از شرق تا غرب کشور حضور یافتند و رشادت های زیادی از خود نشان دادند.یکی از این افراد یعقوبعلی نظری  فرمانده کنونی سپاه امام رضا (ع) است که پس از دفاع مقدس  نیز  در میدان های مختلف در زمینه جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و دیگرمیادین برای خدمت به مردم حضور یافت.

لطفا درباره نقش استان خراسان ورزمندگان آن در دوران دفاع مقدس صحبت کنید .

استان خراسان درزمان دفاع مقدس به عنوان یکی از استان های فعال در زمینه دفاع از مرزهای سرزمینی مان به شمار می آمد و از غرب تا جنوب کشور همه جا صحنه رشادت ها و بزرگ مردی های مردان  این پهنه از کشور بود. اگر بخواهیم نقش  خراسان را در دو جمله تبیین کنیم از نظر مکانی در طول جبهه مستقر بودند و از غربی ترین نقاط مرزهای کشور تا جنوبی‌ترین نقاط حضور داشتند و استان خراسان یکی از استان‌های بسیار تعیین کننده و موثر در دوران دفاع مقدس بود.اعتقاد ما این است که اهداف ،هر چقدر بزرگ تر و معنوی تر باشد معادلات و راهکارها هم در ارتباط و رسیدن به این اهداف با ظرفیت تر می شود.دفاع مقدس دفاع از ارزش ها بود وامام خمینی (ره) از ابتدا تا انتها هادی دفاع مقدس بودند . در لحظه لحظه هشت سال دفاع مقدس ، دفاع از ارزش ها موج می زد و وقتی اهداف بزرگ مد نظر باشد چه در زمان دفاع از مرزها و چه در زمینه های مدیریتی کشور تعداد زیادی از این اهداف محقق می شود.

مختصری درباره فعالیت های سپاه بعد از دفاع مقدس توضیح دهید .

حوزه دفاع از نظام مقدس اسلامی فقط در بخش نظامی منحصر و خلاصه نمی شود. ما معتقد هستیم هر جایی که دشمن حضور یابد و هدفش خدشه به نظام مقدس اسلامی، این کشور و مردمی که نظام مقدس اسلامی  راتشکیل می‌دهند باشد آن جا وظیفه دفاع صادق است و ما باید حضور یابیم چون ماموریت سپاه ،دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی به صورت عام است بنابراین در مقطع دفاع مقدس در عرصه نظامی این دفاع ضرورت یافت و بعد از دفاع مقدس در عرصه‌های ماموریتی و در زمینه مسائل امنیتی در استان خراسان در همان دوران گروگان های زیادی گرفتند. به عنوان مثال در یکی از موارد در تربت حیدریه 72 گروگان گرفتند و در نهبندان مشکلات امنیتی به وجود آمد و سپاه در این موارد ورود کرد . در ادامه عرصه‌های فرهنگی یکی از مواردی بود که سپاه احساس وظیفه و به آن ورود کرد که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی یاد کردند . در این مرحله نیز سپاه وظیفه خودش دانست  که متکی برمردم که همان بسیج باشد به این عرصه ها ورود کند . یکی از عرصه های دیگر که چندین سال است دشمن بر آن  متمرکزشده ، عرصه اقتصادی است. البته سپاه در عرصه سازندگی بعد از جنگ نیزبه اشکال مختلف ورود  کرد و به صورت متمرکز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سپاه شکل گرفت که از توانمندی ها و ابزار آلاتی که نتیجه رشد سپاه در دفاع مقدس و در اختیار سپاه بود برای سازندگی ویرانی ناشی از جنگ  استفاده کرد.

درباره میزان توجه سپاه به سازندگی روستاها پس از دفاع مقدس توضیح دهید .

بعد از مدتی به فرمان رهبر معظم انقلاب ،بسیج سازندگی تشکیل شد و با تشکیل بسیج سازندگی بسیجیان برای خدمت رسانی به روستاها رفتند و در ادامه گروه‌های جهادی تشکیل شد که ذیل مدیریت بسیج سازندگی به این روستاها اعزام می‌شدند . گروه های خدمت فعالیت هایی مثل گروه‌های پزشکی ،فرهنگی، عمرانی و خدمات اشتغال را در دستور کار قرار دادند که این نوع خدمت رسانی  به تشکیل  قرار گاه پیشرفت وآبادانی انجامید وعلاوه بر این ها بسیج مهندسین صنعت چند سالی است که ورود  کرده و در حوزه صنعت و خطوط تولید صنعت خدماتی را ارائه می دهد .بسیج مهندسین کشاورزی در زمینه مباحث کشاورزی فعالیت می کند و از طرفی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی انجام شده است و پژوهش‌هایی در حال انجام است و ثمره این تحقیقات به محصولات تبدیل می شود .در زمینه اشتغال های جدید نیز در فضای مجازی اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و به جرئت می توان گفت  سپاه حداقل در شش تشکیلات در حوزه اقتصادی با محوریت دستگاه های بخش اجرایی کشور مشغول خدمت است و مشکلات زیادی از حوزه صنعت و دیگر حوزه ها تا امروز حل شده است.

خدمات سپاه در حاشیه شهر ها در چه حوزه هایی بوده است ؟

حاشیه شهر مشهد که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است، جمعیت کلان و معضلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی زیادی داشته و دارد . سپاه درباره حاشیه شهر مشهد ماموریت یافت برای خدمت به این بخش از شهر قرارگاه شهید برونسی را تشکیل دهد . این قرارگاه اجتماعی امنیتی از سال ۹۴ در مشهد فعالیتش را شروع کرده و تا امروز اقدامات متعددی از جمله اقدامات عمرانی مانند ساخت سالن‌های ورزشی ، مرمت مساجد ،مرمت خانه های مردم ،اشتغال زایی و اقدامات معیشتی را در دستور کار قرار داده است .ولی نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مشکلات ایجاد شده در حاشیه شهر طی سال ها  به وجود آمده است و رفع آن ها نیاز به زمان دارد و ما در کناردستگاه های مربوط  مشکلات  اساسی را بررسی و با توکل بر خداوند حل می کنیم .سپاه در حاشیه شهرها  با برپایی کارگاه‌های کوچک و کلاس های آموزشی وهمچنین اعطای تسهیلات ، حمایت‌هایی را در دستور کار قرار داده و در ادامه با برگزاری نمایشگاه های موقت محصولات تولید شده توسط افراد را عرضه می کند.یکی از خدماتی که در حاشیه شهرها به صورت جدی در دستور کار ماست ارائه جهیزیه به جوانان در آستانه ازدواج است که فقط طی یک سال گذشته 6هزار جهیزیه تهیه شد. البته ما  بین  خیران و مردم نیازمند واسطه هستیم و این نوع اقدامات بر  کمک های مردمی و بسیج مردمی بنا شده است .

آیا سپاه فعالیت های اقتصادی نیز دارد؟

ما هیچ اقدامی که منتج به درآمدزایی باشد نداریم و تمام کارهای ما هزینه ای است زیرا کار درآمدی در سپاه ممنوع است .اما برخی افراد به فعالیت های عمرانی خاتم الانبیاء (که آن هم به صورت مرکزی در خارج از استان مدیریت می شود) اشاره داشته اند و این نوع فعالیت را از اقدامات اقتصادی قلمداد می کنند که درباره قرارگاه سازندگی مرکزی خاتم الانبیا باید گفت این قرارگاه ،قرارگاه اقتصادی نیست بلکه یک قرارگاه سازندگی است .این قرارگاه در مزایده ها و مناقصه ها شرکت می کند وچون قیمت پیشنهادی  پایین است  پس درآمد آن چنانی نخواهد داشت و به عبارتی قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه هایی وارد می شود که   به دلیل به صرفه نبودن اقتصادی، دیگر پیمانکاران آن را اجرا نمی‌کنند و باهدف سازندگی و بدون چشمداشت به درآمدهای مالی وارد این قراردادها می شود به عنوان مثال راه آهن مرزی و خط صلح جنوب شرق کشور که برای دیگران صرفه اقتصادی ندارد به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپرده می شود و در برخی از موارد ورود این قرارگاه دلایل دیگری دارد ، به عنوان مثال دربرخی موارد یک پروژه وجود دارد که شرکت های فعال در کشور توانمندی فنی اجرای آن را ندارند یا پروژه در منطقه ای قرار گرفته که به دلیل مسائل امنیتی شرکت های دیگر در آن محل برای فعالیت  دچار مشکل هستند . طبیعتاً این قرارگاه با  هدف سازندگی وارد این نوع پروژه ها می شود نه کسب درآمد.قرارگاه سازندگی سپاه  در هر جایی که پروژه اجرا می کند در کنارش یک قرارگاه محرومیت زدایی با نام قرارگاه محرومیت زدایی «کوثر» دارد که اگر  مبلغی از محل اجرای پروژه ها در قرارگاه خاتم الانبیا باقی مانده باشد  این مبالغ توسط قرارگاه کوثر در مسیر ساخت و ساز در زیر ساخت هایی  مانند پل ، جاده و دیگر موارد عمرانی هزینه می شود. ما هم در بسیج سازندگی در استان از این اقدامات انجام می دهیم.

یکی از الگوهای مدیریتی در دوران دفاع مقدس را که هنوز در سپاه مورد استفاده قرار می گیرد ، بیان کنید .

ما در سپاه هر اقدامی را که انجام می‌دهیم چه در زمینه خدمت به مردم و چه در زمینه خدمت به نظام جمهوری اسلامی جزو وظایف خود می دانیم اما اجرای این وظیفه مبتنی بر داشته ها نیست. یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد فرهنگ مدیریتی است ، ما در سپاه یک تجربه از دفاع مقدس به نام فرهنگ دفاع مقدس داریم که بخشی از آن به مدیریت و  فرماندهی می پردازد و اگر در زمان دفاع مقدس ما با  این دید که چه امکاناتی داریم و چه امکاناتی نداریم می خواستیم وارد میدان شویم نباید جلوی صدام می‌ایستادیم. ما در سپاه اکنون نیز با همین نگرش وارد عرصه خدمت رسانی می شویم  وتفاوت مدیران سپاه با مدیران دستگاه های اجرایی دیگر در همین نکته نهفته است. مدیران سپاهی به داشته ها و نداشته ها توجه نمی‌کنند و معطل امکانات و تجهیزات نمی مانند و با همین دیدگاه به  مسائل زیادی وارد و آن ها را حل می کنند به عبارتی ما به هیچ عنوان بن‌بستی نداریم و وقتی دیدگاه و فکر این بود شما موفق هستید ولی اگر دیدگاه این نبود همان اول متوقف می شوید. امروز ما مشکل برخی از مدیران را در تفکر و فرهنگ می‌بینیم که اگر تفکر و فرهنگ و اندیشه مبتنی بر نگاه انقلابی باشد به هیچ عنوان بن بست و توقف در کار نیست . وقتی ما در زمان دفاع مقدس وارد جنگ شدیم اگر می‌خواستیم صبر کنیم که به ما تانک یا تجهیزات نظامی بدهند جنگ را باخته بودیم . اکنون در عرصه اقتصادی نیز به همین شکل است .امکانات و نیروی انسانی خوبی وجود دارد و معتقد هستیم که مردم باید به عنوان نیروی انسانی موثر به میدان ورود  کنند و ضوابط مزاحم را از بین ببرند ولی اکنون دستگاه های مسئول نه تنها مشکل مردم را رفع نمی‌کنند بلکه وقتی به برخی از روستاها مراجعه می‌کنند مردم به آن ها می‌گویند ما نمی‌خواهیم شما چیزی به ما بدهید فقط دست و پای ما را نگیرید و چوب لای چرخ ما نگذارید.

اقدامات سپاه در زمان کرونا چه بوده است ؟

کرونا یک ویروس منحوس است که حدود هشت ماه است  با آن درگیر هستیم و طبیعی است که مواجهه ما با همه پدیده‌ها باید یک مواجهه فعال باشد نه مواجهه انفعالی . ما هم از همان روزهای ابتدایی اسفند ماه به میدان وارد شدیم و رویکرد ما این بود که علوم پزشکی استان را همراهی کنیم و کمک موثری داشته باشیم . با همین دیدگاه در دو بخش وارد میدان شدیم ؛ یکی در حوزه بسیج  جامعه پزشکی و یکی در زمینه معاونت بهداشت و درمان.در ادامه نیز مراکز قرنطینه ای در بیرون بیمارستان ها تشکیل شد و نیروی انسانی خدماتی و متخصص با ظرفیت‌های مردمی به علوم پزشکی معرفی شدند .ارائه خدمات به مردم در قالب بسیج جامعه پزشکی و حتی شست وشو و غسل میت به صورت گسترده از اقدامات دیگر سپاه و بسیج بود .همچنین  درباره بازگشایی حرم مطهر نیز در کنار آستان قدس خدمات اولیه را ارائه دادیم و تمام این اقدامات با همان نیت انجام شد که سپاهیان و رزمندگان با هدف دفاع از سلامت مردم در هشت سال دفاع مقدس انجام دادند.

و کلام پایانی ؟

وقتی اهداف و نیات مقدس شدند فعالیت هم با همان ملاحظات تقدس پیدا می‌کند. سپاه به دو دلیل وظیفه دارد در این عرصه‌ها حضور یابد و البته ظرفیت های لازم را نیز دارد؛ یکی به این دلیل  که این اهداف، اهداف معنوی و ارزشی است و  ضمانت پایداری این اهداف ارزشی و معنوی اتصال به ولایت است و ما  هدایت می شویم و مرتب تحت هدایت های ولایت هستیم و این موضوع قدرت معنوی تولید می کند ،  از طرف دیگر سپاه  به مردم  متصل است و عصاره مردمی هم بسیج است بنابراین  سپاه این توانمندی را پیدا می‌کند که با قدرت هایی که ذکر شد چه جبهه های مقاومت و چه در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی به کمک مردم بشتابد./روزنامه خراسان

انتهای پیام/