به گزارش صبح توس؛ کارکنان فوریت های پزشکی از جمله افرادی هستند که به طور مستقیم با تمامی اقشار یک اجتماع در ارتباطند و از منظری دیگر مشکلات مردم را لمس می کنند. این ارتباط تنگاتنگ مسئولیت بزرگ آنها را در قبال سلامت و زندگی انسان ها دوچندان می کند.

این نیروهای خدوم در شرایط کرونایی که امروز عموم مردم را مورد حمله قرار داده است با ارائه اولین خدمات درمانی، سعی در نجات جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا می کنند و در حوادث و سوانح نیز در شرایط غیر مساعد اولین قدم ها را برای نجات جان بیماران برمیدارند.

دکتر رضا وفایی نژاد، مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت سالروز گرامیداشت خدمات کارکنان فوریت های پزشکی با اشاره به اینکه به منظور خدمت رسانی به عموم مردم و به ویژه بیماران کرونایی ، خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی افزایش داشته است، عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا حجم تماس های تلفنی و ماموریت اورژانس 115 افزایش قابل چشمگیری یافته است و نیروی خدوم در فوریت های پزشکی خدمات خوبی را به بیماران و خانواده ها ارائه می کنند.

مدیر حوادث وفوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این نیروهای خدوم در فرآیند خدمت رسانی به بیماران کرونایی مبتلا به بیماری می شوند ، گفت: به منظور افزایش سطح کیفی ارائه خدمات تعداد کارشناسان پاسخگو 115، 30 درصد افزایش یافته است؛ علاوه براین با راه اندازی سامانه 190 مردم پاسخ سوالات خود را از این سامانه نیز دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن اتوبوس آمبولانس هایی برای انتقال بیماران بین دو مرکز بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی از دیگر اقداماتی بود که در ایام کرونایی صورت پذیرفت ، اظهار کرد: همچنین تعمیر و بهسازی آمبولانس های فرسوده با اتکا به تخصص داخلی و استفاده از آنها در ناوگان امداد رسانی کشور از دیگر خدماتی بود که توسط فوریت های پزشکی انجام شد.

افزایش قابل توجه تماس ها با 115 به دنبال شیوع ویروس کرونا

دکتر وفایی نژاد بااشاره به اینکه پس از همه گیری بیماری کرونا تماسها و ماموریت های فوریت های پزشکی به طرز قابل توجهی افزایش یافت، عنوان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی یکی از خطوط مقدم ارائه خدمت به بیماران است چراکه اگر به موقع خدمات درمانی خوبی به بیماران ارائه نشود آنها طی مسیر از دست می روند و یا خدمات بیمارستانی تاثیرکافی را بر روند درمان آنها نخواهد داشت زیرا در شرایط اورژانسی مانند سکته های قلبی ومغزی، بیماران کرونایی بدحال و سوانح و حوادث رانندگی این تکنسین های اورژانس هستند که خدمات اولیه و اساسی درمانی را به بیماران ارائه می کنند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي، يكي از مديريتهاي معاونت درمان دانشگاه است كه از بهمن ماه سال ١٣٨٤ با ادغام ستاد حوادث غيرمترقبه، ستاد هدايت درمان و اطلاع رساني بيماران اورژانسي و دبيرخانه كارگروه بهداشت و درمان و اداره اورژانس ١١٥ استان تشكيل گرديده است، گفت:  در حال حاضر در اين مديريت اداره اورژانس ١١٥ و پايگاههاي زیر پوشش آن، مركز ارتباطات و فرماندهي عمليات ١١٥ مشهد، ستاد هدايت درمان و اطلاع رساني بيماران اورژانسي، واحد آموزش، واحد نظارت، واحد حوادث، واحد امور قراردادها و پرسنلي، واحد امور آمبولانسها و مراكز آمبولانس خصوصي، واحد طرح گسترش اعتبارات و امور عمراني واحد ارتباطات راديوئي و تجهيزات فعاليت دارند.

وی ادامه داد: مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي مشهد از سال ١٣٨٦ به عنوان هماهنگ كننده قطب نهم (شمال شرق) كشور در بحرانها و حوادث ايفاي نقش می کند. در اين قطب دانشگاههاي علوم پزشكي مشهد، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، گناباد، سبزوار، تربت حيدريه، تربت جام، اسفراين و نيشابور قرار دارند.

افزایش 75 درصدی ماموریت های اورژانس 115

دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه تعداد تماسهاي منجر به ماموريت اورژانس ١١٥ از سال ٩٢ تا ٩٨ بيش از ٧٥ درصد افزايش داشته است، ابراز کرد: ماموريتهاي اورژانس ١١٥ در سالهاي اخير رشد چشم گيري داشته است به طوري كه تعداد كل موارد اعزام در ماموريتهاي تصادفي از سال ٩٢ تا ٩٨ افزايش ٢١ درصدي و در ماموريتهاي غير تصادفي افزايش ٨٧ درصدي داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ماموریت های بالگرد امداد هوایی از سال 93 تا 98 افزایش یافته است، عنوان کرد: در سال 93 ، 7 ماموریت بالگرد هوایی برای انتقال 16 مصدوم انجام شده است در حالی که در سال 98، 45 ماموریت الگرد هوایی برای انتقال 83 مصدوم انجام شده است.

افزایش 39 درصدی پایگاه های فعال اورژانس در بازه زمانی 5 ساله

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طي سالهاي ٩٢ تا انتهاي ٩٨ ،تعداد ٤٢ پايگاه راه اندازي گرديد، گفت: علاوه براین بهره برداري از مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي با مساحت ٢٧٠٠متر مربع و سوله بحران با مساحت ٣٦٠٠ متر مربع در سال ١٣٩٦ از دیگر اقداماتی بود که منجر به بهبود کیفی ارائه خدمت به بیماران شده است.

ارتقاءشبکه رادیویی از آنالوگ به دیجیتال

دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه ارتقاء شبکه رادیویی از آنالوگ به دیجیتال در اورژانس 115، نصب 20 دستگاه تله کاردیولوژی در آمبولانس ، تامین 30 دستگاه الکتروشوک اتوماتیک، کالیبراسیون کلیه تجهیزات پزشکی پایگاه اورژانس، در راستای تجهیز امور رادیویی فوریت های پزشکی انجام شده است، بیان کرد: راه اندازی و بهره برداری شبکه رادیویی دیجیتال برای اولین بار در کشور ، تامین و تجهیز دستگاه ونتیلاتور در آمبولانس های اورژانس دانشگاه، تامین و تجهیز و بهره برداری از 5 دستگاه کانکس به منظور راه اندازی 2 دکل خودایستا ، راه اندازی مرکز ارتباطات و سامانه دیسپچر در ساختمان جدید مدیریت ، تجهیز 42 پایگاه اورژانس و راه اندازی 8 سایت رادیویی دیجیتال در سطح دانشگاه از جمله اقدامات برای توسعه فناورانه ارائه خدمت به بیماران است.

وی به خدمات حوزه فناوری اطلاعات و آمار مرکز اورژانس 115 اشاره کرد و گفت: اجراي اتوماسيون يكپارچه اورژانس ١١٥ در سطح مشهد و ١١ شهرستان زير مجموعه دانشگاه و حذف فرم هاي كاغذي، برقراری تماس تصويري میان تمامی پرسنل و آمبولانس ها استان،  راه اندازي سرور كنفرانس هاي صوتي و تصويري، راه اندازي فنس هاي الكترونيك جهت ثبت زمان ها بر اساس GPS به صورت اتوماتيك ، طراحي و تجهيز كليه پايگاههاي اورژانس ١١٥ مشهد به سيستم هاي كامپيوتري و اينترنت وتلفن Voip  از جمله خدمات مدیریت فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی است.

انتهای پیام/