به گزارش صبح توس؛ بازار بحث احداث پروژه پارکینگ روباز جنب دارالشفای امام حسن عسگری(ع) در شهرطرقبه، درفضای مجازی و فضای واقعی شهر طرقبه چند وقتی است که بین مردم از سوژه های داغی است که گمانه زنی ها و دغدغه‌های بسیاری را رقم زده است. اما و اگرهای بسیار و همچنین پیشنهاداتی در جهت استفاده بهتر از ظرفیت این پروژه از سوی صاحب نظران وجود دارد.

ناصر باقری مقدم، سرپرست شهرداری طرقبه در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به پروژه احداث پارکینگ رو باز در زمین تملک شده جنب دارالشفای طرقبه، بیان کرد: در بحث تملک ها در محور محمدیه، یکی از مهم ترین کارهایی که انجام شده، بحث بازآفرینی این محور قدیمی بود که هم به لحاظ ترافیکی و هم به لحاظ عبور و مرور مردم دچار مشکل بود و این محور زیر ساخت های لازم را نداشت و با کمک شورای شهر و شهرداری طرقبه در این موضوع ورود پیدا کردیم وضع از حالت نابسامان قبلی بهبود داده شد و در ادامه گزینه های مطلوب و بهتری که به توان بخشی محور کمک کند مورد نظر قرار گرفت که یکی از این موارد تملک زمین بود.

وی تصریح کرد: با تملک این زمین یکی از مزیت های آن که اتصال به باغ تشتریان بود که این  احتمال وجود داشت این  باغ را تملک کنیم  و به سمت حرکت پیاده محور صاحب الزمان هدایت کنیم.

باقری مقدم، با اشاره به اینکه شهرداری تملک را انجام داد، اظهار کرد: بخشی از کار شهرداری و اصول شهرسازی اینست که نیازهای منطقه را بسنجیم و یکی از نیازهای اساسی منطقه ما تامین تقاضاهایی است که برای محور محمدیه وجود دارد که یکی از این موارد پارکینگ است.

وی با بیان اینکه در گروها و فضای مجازی شهر مطرح شده که این باغ به پارکینگ تبدیل شده، افزود: ما به هیچ وجه این باغ را تبدیل به پارکینگ نکردیم بلکه آمادگی جای پارک ایجاد کردیم، و به لحاظ تامین فضای سبزی که دغدغه بعضی از همشهریان است ما در احداث این پروژه بیشتر توسعه فضای سبز داشته ایم تا کاهش فضای سبز، همچنین  مسیر یک جوی آب قدیمی که آبیاری ثقلی انجام میشده و به مرور زمان کور شده بود بررسی  و دوباره احیا شد.

سرپرست شهرداری طرقبه افزود:سند این باغ در ۲ قسمت بوده و فضای پارک را در ۲ قسمت طراحی کردیم یعنی یک گیت ورودی در قسمت انتهای مسکونی قرار دادیم و تا موقعی که گیت و این فضا را ماشین ها پارک نکنند و پر نشوند اجازه ورود ماشین به قسمت دوم داده نمی شود.

باقری مقدم، با اشاره به اینکه پارک ها عملکرد محلی، منطقه ای و شهری  دارند، گفت: پارک تشتریان و این پارک جدید در حال احداث طرقبه ، عملکرد محله ای دارند نه عملکرد شهری، عملکرد محله ای یعنی نیازهای آن منطقه را جواب دهد که یکی از نیازهای این منطقه نیاز به پارک است که این نیاز پارک از محور صاحب الزمان به وجود آمده است و این تقاضاها، باتوجه به کاربری هایی که وجود دارد و  از قبل شکل گرفته از جمله ادارات، بانک ها، محل های اداری و شرکت برق است و این نیاز های اداری مراجعه مردم را به این محور زیاد کرده است و از کل شهر به این منطقه می آیند و احتیاجات روزمره و کارهای اداری را باهم انجام می دهند،  این محور هم تاحدی کشش دارد و محور صاحب الزمان نیز کشش و جای پارک مشخصی  و آن مقداری که اگر تامین نشود در محورهای هم جوار،  پشتیبان و موازی خودش این پارک انجام می شود بنابراین این وضعیت تغییر داده نمی شود تا وقتی که زیر ساخت ها به مکانی دیگر منتقل شود به عنوان مثال: باید تقاضا شود که ادارات و بانک ها از این مکان خارج شوند، البته باز هم  این پارک در جای خودش دایر است، اگر نیاز به پارک وجود داشت در داخل این پارک جای پارکایجاد شده و اگر نبود فضا فضای شهری می شود.

استفاده از ظرفیت پارک جهت اجرای همایش ها و جشنواره های محلی و  فرهنگی

وی با اشاره به عملکرد دیگری که برای این پارک پیش بینی شده است، اظهار کرد: در محور محمدیه و باتوجه به بازسازی و طراحی شهری دیوارها هم در حال انجام است و قصد بر اینست که بخشی از همایش ها و جشنواره های محلی را در این مکان راه اندازی کنیم، ما هرساله جشنواره هایی با نام "جشن بستنی و  گل ارغوان" داریم که در ارغوان دره برگزار می شود، طبق برنامه ریزی های انجام شده ما می توانیم جشنواره های مختلف فصلی مناسب با  محصولات باغات طرقبه را در این مکان اجرا کنیم و غرفه هایی  به صورت سازه موقت به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز در بین فضای کف فرش ، چمن و زیر سایبان درختان ایجاد کنیم و پارکینگ  به صورت موقت معلق می شود ورود به پارکینگ ممنوع و این فضا برای جشنواره های مختلف و یا همایش‌های محلی و منطقه ای استفاده می شود.

سرپرست شهرداری طرقبه  اظهار کرد: در پارک تشتریان نیز بعد از احداث رایزنی هایی انجام شد  با کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان فضایی در اختیار آنها قرار داده شد که کار فرهنگی و کار با کودک انجام  شود در یک فضای بسته و فضایی که در محله سر بند الستی در حال انجام است ، خیلی از بچه های ما به خاطر همین فاصله ای که هست تا آن قسمت بروند مشکل دارند برای رفت و آمد و اگر اتصال به این قسمت برقرار شود ما عملا محله مرکزی را به نوعی ترغیب می کنیم به حرکت پیاده به آن سمت و یکی از موارد مد نظر ماست  که خود تقاضای سفر از سر بند الستی به محور مرکزی معمولا به خاطر فاصله زیادی که به صورت طولی وجود دارد مردم رغبت به استفاده از اتومبیل دارند ولی با ایجاد مسیر فرعی پیاده،  ترغیب به گردشگر پیاده در این مکان شکل می گیرد، برآورد ما از  مسیر حرکت پیاده از محور محمدیه با قبل حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش گردشگر پیاده  دارد چون فضای امن و ایمن برای گردشگر یا فردی که بخواهد پیاده در این محور تردد کند ایجاد کردیم، در سربند الستی هم همین مورد تردد پیاده را ترغیب می کنیم که هم برای سلامت مردم موثر است و اینکه تردد پیاده خود به کاهش ترافیک در کل محور کمک می کند و جای پارک به نوعی کاهش پیدا می کند البته مزیت های زیادی در این طرح وجود دارد که ممکن است یکی از موارد که نقش پررنگ تری دارد به صورت متوسط دربیاید اما در نظر ما،  مجموعه ای از  عوامل و مولفه های اثر گذار را در  این مجموعه می بینیم که بخشی دچار نقصان می شود و بخشی نقطه قوت است و در مجموع کاری است که همه اینها را پوشش می دهد.

وی در ادامه افزود: شاید یک اتفاق باعث ایجاد حاشیه در این پرونده شده است و به نوعی اطلاع رسانی اول به طور کامل انجام نشد و قرار بر این نبود که ما کل جزئیات را قبل آمادگی اعلام کنیم، ما کل پروژه را آماده می کنیم و با توجه به اینکه پروژه در فضای بسته است و عملیات عمرانی هم سر و صدای زیادی دارد و در حین انجام چهره زیبایی ندارد قرار براین بود پروژه هایی که در مقیاس محلی انجام می شود و طول عمر آنها کوتاه و حداکثر ۲ ماهه است، بعد از آماده شدن به صورت یک اطلاع رسانی همزمان با افتتاحیه انجام شود که در این زمینه ۲ دیدگاه وجود دارد که یک دیدگاه اینست کلنگ زنی طرح انجام شود و کل اطلاعات در محل داده شود و دیدگاه دیگر اینست که ما پروژه را اجرا کنیم و در محل افتتاحیه کل اطلاعات مربوط در اختیار مردم قرار گیرد که البته این مورد شیرین تر است برای مردم که ورود پیدا می کنند به فضایی که زیر ساخت های آن آماده شده و دیده می شود،  در مورد این پروژه نیز به نوعی ورودش با نگاه مردمی و کنجکاوی مردمی به گونه ای شروع شد که در برابر عمل انجام شده قرار گرفته شد، البته قرار بود که مجموعه ساخته شود و به مردم در موقع افتتاحیه اطلاع رسانی عمومی انجام شود تا مردم طعم شیرین آن را بچشند و نظر ما اینست همشهریان، صاحب نظران و دغدغه مندان این اجازه را بدهند  تا کارها تکمیل شود مطمئنا زمانی که پروژه تکمیل شد دیدگاه و نوع قضاوت شان متفاوت از قبل خواهد بود.

باقری مقدم، با اشاره به اینکه حرف و حدیث در مورد این پروژه ورود پیدا کرده به شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: باتوجه به اینکه اگر شهرداری برای خرید زمین پروژه ورود پیدا نمی کرد، شهرداری ورود پیدا کرد و حالا ما این فضا را خریداری کردیم که کلا مستحدثات و هیچ گونه جرم گذاری نداریم و خط آسمان و چشم انداز بصری کاملا باز است و تمام درختان باغ هم محفوظ است.

سرپرست شهرداری طرقبه با اشاره به بخشی از  دغدغه های مطرح شده توسط تشکل های مردم نهاد، تصریح کرد: یکی از مواردی که بیان شد این بود که دارالشفای امام حسن عسگری(ع) در این مکان فعلی نباشد و چرا منتقل نمی شود به مکانی دیگر، این موارد در اختیارات شهرداری نیست و دارالشفا یک زمین وقفی است که هیئت امنا دارد و از محل دریافت کمک های خیرین متعدد ساخته شده است و تجهیزات در این مکان مستقر شده است و ضریب امکان انتقال آن به مکان دیگر شاید ۱۰ در صد باشد چون تنها مرجع کمک دهی درمانی مردم  شهر طرقبه است و یکی از  راهکارها در این مورد اینست که ما بتوانیم به وسیله رایزنی با شبکه بهداشت شهرستان و کمک این مجموعه ۳ یا ۴ مجوز مکان درمانی موازی با دارالشفا در قسمت های دیگر بگیریم تا حجم ورودی به دارالشفا کم شود البته که این مکان حذف نخواهد شد چون تنها مرجع درمانی داخل بافت مرکزی  شهر طرقبه است که نمی شود آن را حذف کرد و نیاز به مراجعه اضطراری در این مکان وجود دارد و اگر احتمالا برای فردی از همشهریان اتغاقی رخ دهد و در آن لحظه به علت ترافیکی که در این منطقه است نتوانند بیمار یا مصدوم را به مرکز درمانی برسانند ما به عنوان یک مدیر شهری موظف هستیم که زیر ساخت های لازم را آماده کنیم پس اینکه اینجا را پیش بینی کردیم به آن معنا نیست که آن را قبول کردیم  بلکه باتوجه به وضع موجود بهینه سازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه محور صاحب الزمان طرقبه را هم نمی شود حذف کرد، تصریح کرد: این محور شکل گرفته است البته درست است که کاربری آن اشتباه انجام شده و ما قبول داریم که خیلی از مقیاس ها و مجوزهای داده شده به ادارات مختلف مناسب با بافت منطقه ای نیست چون زیر ساخت لازم ندارد  ولی این موارد به راحتی قابل تغییر نیست و زمان بر خواهند بود، بنابراین ما یک طرح کوتاه مدت داریم و یک طرح بلند مدت، صرف اینکه این فضا، فضای پارک باشد  این مورد تثبیت شده است و پارک است،  اما ما از پارک یک استفاده دیگر در کنارش داریم که احتیاجات مردم منطقه را تا وقتی که اضطرار است فراهم کند و بعد تغییر کاربری شود و فضای سبز می شود.

باقری مقدم، با بیان اینکه  ما استقبال می کنیم از اینکه تشکل های مردم نهاد و انجمن ها کمک می کنند تا تعاملات ما با افراد مختلف بیشتر شود، خاطرنشان کرد: اگر دارالشفای امام حسن عسگری(ع) آمادگی داشته باشند که بخشی از فضای خود را در اختیار پارک قرار دهند و متقابلا پارک نیز فضایی در اختیار آنها قرار دهد ما موافقیم، اما این امکان در دارالشفا وجود ندارد و در قسمت پایین و زیر زمین  ساختمان دارالشفا پارکینگ هست اما از این پارکینگ  استقبال نمی شود.

باقری گفت: با توجه به اعلام آمادگی آنها مبنی بر اینکه دیوار مابین برداشته شود و این موارد را در قالب یک سری توافقات و تعاملات با شهرداری می توان توافق نامه نوشت و تعامل دوطرفه کرد، اما با همه این اوصاف، فضای پارک به نوعی به فضای درمانی متصل می شود که  یک سری دغدغه هایی نیز در این زمینه وجود دارد و ما فقط صرفا دارالشفا را در این مکان نمی بینیم و این پارکینگ فقط مربوط به دارلشفا نیست بلکه  به تمام شهر مرتبط است و بخشی از نیازهای صاحب الزمان تامین می کند.

وی در ادامه بیان کرد: شاید وجود دارالشفا، داروخانه و کمیته امداد و بافت تجاری که در محور صاحب الزمان وجود دارد این کشش را ایجاد کرده است و بر اساس بازه های  زمانی و بررسی آماری  ترافیکی انجام شده، اوج ترافیک و ساعات پارک از ساعت ۷ صبح شروع می شود تا ۱۵ بعد ازظهر که بیشتر علت آن مربوط به بافت اداری است که در این مکان وجود دارد، هنوز نهایی نشده ولی در حال بررسی است که پارک را در ۲ بازه زمانی صبح تا ظهر و بعد از ظهر تا آخر شب به صورت مدیریت شده الیت قرار دهیم که در یک بازه زمانی تحت الیت باشند که البته همان دریافت وجه باعث می شود کمی هدفمند تر پارک کنند.

سرپرست شهرداری طرقبه تصریح کرد: بعداز ظهرها پارکینگ ها را به داخل بخشی از پارک منتقل کنیم که این  محور گردشگری،  محوری باشد که اغتشاش بصری ایجاد نکند و عابر پیاده به ویژه در شب با آرامش بیشتری از این فضا استفاده کند البته گزینه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که در حال بررسی است و همه گزینه ها کارشناسی شده است و قطعا بهترین گزینه را در این مورد  استفاده می کنیم.

 

رضا چاوشان، نماینده تشکل های مردم نهاد در شورای حمایت و توسعه طرقبه شاندیز، در گفتگو با خبرنگار صبح توس گفت: مطالبه گری صحیح مردم از مسئولان و روحیه انتقادپذیری مسئولان باعث پیشرفت و کمک به وقوع اتفاقات خوب و سازنده در شهر می شود.

چاوشان،  با اشاره به اجرای پروژه جدید پارکینگ روباز در ملک خریداری شده توسط شهرداری طرقبه از ورثه باقری، بیان کرد: پس از انتقادات و مطالبه گری های مردمی در فضای مجازی در مورد این پروژه جدید، جلسه ای مشترک با حضور اعضای شورای شهر، معاون شهرداری طرقبه و نمایندگان تشکل های مردم نهاد در شورای حمایت و توسعه طرقبه شاندیز، برخی از اعضای سمن های مدافع حقوق محیط زیست و صاحب نظران، در محل ساختمان شورای شهر طرقبه برگزارشد.

وی با اشاره به ارائه گزارشی از عملکرد شورای شهر و اقدامات انجام شده توسط نایب رئیس شورای شهر طرقبه، تصریح کرد: اقدامات مختلف و زیادی توسط شورای شهر و مجموعه شهرداری پیگیری و اجرا شده که قابل تحسین و تقدیر است، اما باید توجه داشت که سازمان های مردم نهاد همراه مسئولان شهر بوده و هستند و انتقادات آنان در جهت افزایش روحیه مشارکت مردمی، کیفیت بخشی و کاهش مشکلات طرح های برنامه ریزی شده است و سعی در همکاری و کمک به اجرای بهتر برنامه ها در حوزه های مختلف اجتماعی و حفظ هویت شهرشان است.

چاوشان با بیان اینکه مطالبه گری صحیح مردم از مسئولان باعث پیشرفت و توسعه شهر می شود، تاکید کرد: داشتن روحیه انتقاد پذیری در مسئولان باعث می شود که از نظرات و انتقادات مردمی استقبال شود و با همراهی و همدلی این تبادل افکار و هم افزایی ها مفید و موثر واقع شده و مسائل و مشکلات شهری بهتر از گذشته شناسایی و رفع گردد.

وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط شهرداری و شورای شهر طرقبه در زمینه توسعه شهری، افزود: فعالیت های کارشناسی شده خوبی توسط شهرداری و شورای شهر برای ایجاد این پارکینگ روباز، انجام شده و مورد اختلاف نظر این سوال بود که آیا کل ملک خریداری شده قرار است پارکینگ شود یا قسمتی از آن؟

نماینده تشکل های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت شهرستان گفت: مقرر شده بود که فقط قسمتی از ملک یعنی محل ساختمان قدیمی آن و قدری از حیاط تبدیل به پارکینگ  شود ولی در طرح کنونی که ارائه شده، این اتفاق نیفتاده و کل فضای باغ برای پارکینگ در نظر گرفته شده است.

استفاده از ظرفیت همکاری دارالشفای طرقبه برای ارائه طرحی بهتر

وی با اشاره به اینکه دارالشفای طرقبه برای ایجاد طرح بهتری در این پروژه می تواند پای کار بیاید، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در این جلسه از سوی شهرداری و شورای شهر اعلام شد که آمادگی دارند تا طرح های مناسب دیگری را مورد بررسی و اجرا قرار دهند تا قسمت کمتری از ملک به مخاطره بیافتد، از اعضای هیئت امنای دارالشفای امام حسن عسگری(ع) طرقبه، در خواست داریم برای استفاده بهتر از قسمت جلوی ملک خریداری شده با محیط حیاط دارالشفا، و حذف دیوار حائل بین این دو ملک پای کار بیاید تا فضای مناسبی برای عبور و مرور خودروهای آمبولانس و افرادی که نیاز به مراجعه به دارالشفاء دارند، ایجاد شود.

چاوشان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه ۲ درب در این خیابان قرار دارد که یکی درب اصلی ورودی دارالشفا است و یک ورودی برای پارکینگ شهرداری در نظر گرفته، عملا اتفاق جدیدی برای تردد آمبولانس ها نخواهد افتاد و نهایتا یک پارکینگ عمومی ایجاد شده است و قطعا این موضوع هدف مورد نظر شهرداری و شورای شهر که بهسازی مبلمان شهری را در دستورکار خود قرار داده است، نیست.

وی افزود: محل باغ با عنوان کاربری لایتغیر پارک مصوب و حفظ شود و به پارک تشتریان که مجاور این باغ است اضافه شود و نهایتا اگر قرار است پارکینگی احداث شود با توجه به نیاز دارالشفای امام حسن عسگری(ع) و حفظ کاربری طرح های قبلی اجرا شده در محور محمدیه صورت گیرد و این مطالبه را مجددا از اعضای هیئت امنای دارالشفا داریم که این پروژه را فرصت مناسبی برای اجرای طرح های زیباتر و مفیدتر ببینند تا هم گره ترافیکی در این خیابان پیاده محور ایجاد نشود و هم پروژه کارایی بیشتری را از خود نشان دهد.

انتهای پیام/