به گزارش صبح توس؛ طی ماه های اخیر فعالیت های جهادی و مومنانه ای را در راستای مبارزه با کرونا شاهد بودیم که این اتفاقات منجر به ایجاد فضای همدلی و رزمایش منحصر به فرد حتی در سطح جهانی شد.

رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نوعی احیای سنت الهی در قالب تفکر خیرخواهانه مردم کشورمان بود اما نکته مهم این است که رزمایش مومنانه می تواند و این ظرفیت را دارد که در اقلام و غذایی و ارزاق محدود نشده و در حوزه های دیگر نیز ادامه پیدا کند تا مشکلات مختلفی که بر اثر شیوع این ویروس وحود دارد برطرف شود.

یکی از حوزه های مهم، آموزش و پرورش است که واقعا نیازمند نوعی رزمایش همدلی برای افزایش سطح علمی و رشد فکری دانش آموزان و نسل های آینده‌ساز کشور است.

در بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان به سرفصل خودسازی و افزایش معرفت دینی اشاره و تأکید شد لذا این موضوعات اگر از دوران دبستان و دورانی که خمیرمایه ذهنی فرد در حال شکل‌گیری است آغاز نشود در سنین بالاتر تغییر این ذهنیات امری دشوار خواهد بود.

بر همین اساس حوزه آموزش و رورش به صورت جدی نیازمند توجه است تا ما در زرمایش همدلی که در آن اقلام خوراکی برای نیازمندان تهیه شده بایستی به فکر ایجاد خودسازی و رشد معنوی و افزایش سطح آگاهی نسل‌های آینده باشیم.

از طرف دیگر همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بر پیوند دو مقوله خودسازی و رشد معنوی تأکید داشتند لازم و ضروری است این امور دنبال شود.

از موضوعاتی که می توان به عنوان راهکار بیان شود این است که چقدر خوب می شد در راستای تحکیم پیوند حوزه و دانشگاه با آموزش و پرورش نیز اقدامی رقم بخورد و از ظرفیت های علما و طلاب حوزه های علمیه بیشتر در این راستا بهره‌برداری شود.

راهکار دیگر این است خود آموزش و پرورش شروع کننده گام های بلند پرورشی باشد و به مسائل اقتصادی جمعیت کثیر معلمان، دانش اموزان و خانواده آنان توجه داشته باشد.

در همین راستا در چند روز اخیر شاهد دریافت مبلغی به منظور تهیه کتب درسی از دانش آموزان بودیم و این درحالیست که مبلغی که تا خرداد ماه برای کتب دانش آموزان دریافت می شود در مهرماه این کتب به دانش آموز تحویل داده خوهد شد.

نکته قابل ذکر اینجا است که امسال با توجه به تشدید مشکلات اقتصادی خانواده ها بر اثر شیوع این ویروس منحوس، بهتر است آموزش و پرورش نیز پیشگام باشد و رزمایش همدلی را درون خانواده آموزشی رقم بزند و این چرخه معیوب را اصلاح کند و فرهنگ انفاق و کمک مومنانه را در ساختار آموزش و پرورش رشد دهد.

می شد کتب درسی مانند سال های گذشته تحویل مراکز خرید دهند و دانش آموز در زمان مقتضی انها را تهیه کند و نیاز به جمع آوری نقدی هم نبود چراکه شرایط برای بسیاری از مردم و خانواده دانش آموزان برای پرداخت چنین مبالغی نیز مهیا نیست.

در همین راستا با چندین مدیر مدرسه صحبت کردیم متوجه شدیم برخی معلمان در نقاط محروم از هزینه شخصی برای دانش آموزان کتب درسی تهیه و پیش خرید می کنند لذا انتظار می رود وزارت آموزش و پرورش با این نگاه کمک مومنانه به عنوان فعالیت و امر فرهنگی مطلوب در خانواده بزرگ آموزش و پرورش کشور موضوع را دنباال کند.

رضا چاوشان

انتهای پیام/