محسن شرکاء، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با صبح توس، ضمن اشاره به وضعیت نابسامان بازار خودرو در کشور، اظهار کرد: دلیل اصلی وضعیت نابسامان بازار خودرو، بنگاه‌داری دولت در مسائل گوناگون است زیرا اصلاً قرار نیست دولت بنگاه‌داری کند و متأسفانه اصل 44 قانون اساسی که تأکید دارد تا دولت بنگاه‌داری نکند، به درستی اجرا نشده است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد باید مردمی باشد، افزود: بنگاه‌داری باید در دست مردم باشد نه دولت ولی متأسفانه دولت از بنگاه‌داری دست بر نمی‌دارد و شاهد آن هستیم که هرروز چاق‌تر و چاق‌تر می‌شود و این امر برای اقتصاد بسیار مضر است.

شرکاء ادامه داد: بنگاه‌داری دولت باعث وضعیت نابسامان بازار خودرو شد لذا راه‌حل مشکلات اقتصادی و مشکلات بازار خودرو این است که دولت یک‌بار برای همیشه از بنگاه‌داری خارج شود از طرف دیگر بخش خصوص باید تقویت شود، از بخش خصوصی حمایت شود، نظام بانکی، نظام مالیاتی، قانون کار و از همه مهم‌تر باید نظام آموزشی اصلاح شود و شک نکنید اگر این اتفاقات بیفتد، اقتصاد کشور روی ریل توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به خود سهامداری شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو در بازار بورس، گفت: به اعتقاد بنده بازار بورس و مخصوصاً قسمتی که مختص به شرکت‌های بزرگ دولتی و بانکی است در حال مهندسی شدن است و دست‌های پشت پرده در حال تشدید حباب ایجادشده هستند زیرا اگر این رشد ناگهانی و بودن پشتوانه بورس، حباب نیست، پس چیست؟

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته است و مگر می‌شود که بر کل اقتصاد کشور یک رکود نسبی حاکم باشد اما در بخشی از اقتصاد کشور که بازار پول و سرمایه است به این عدد و رقم‌ها برسد و مردم بدانند قطعاً یک جای کار ایراد دارد و امیدوارم این حباب ایجادشده آرام‌آرام به حالت عادی بازگردد وگرنه این سهام‌داران خرده هستند که متضرر می‌شوند.

شرکاء با تأکید بر اینکه نقدینگی باید پیش‌ازاین به بورس و از بورس به تولید هدایت می‌شد، گفت: اینکه تولیدات ما بانک محور هستند اشتباه است و زیرا بخش عمده‌ای از سرمایه‌های بخش تولید ما از بانک‌ها تأمین‌شده لذا تولیدات ما باید به بازار پول و سرمایه وصل باشند و منابع موردنظرشان را از این بازار تأمین کنند.

انتهای پیام/