به گزارش صبح توس؛ شهدا مشعل دار و معلمان واقعی مسیر حق و حقیقت هستند که تا امروز در این مسیر با الگو قرار دادن ائمه(ع) حرکت کردند.

رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مناسبت روز معلم به کلیدواژه هایی از جمله تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت  اشاره کردند که قابل تأمل و بررسی است.

عبارت تزکیه دارای بار معنایی مهمی است و به نوعی پایه و اساس ساختار آموزشی کشور را نمایندگی می‌کند و به عبارتی تمام این ساختار آموزشی کشور روی همین پایه بنا می شود.

معلمان خودساخته و افرادی که با خودسازی سروکار دارند و افرادی که تزکیه باید امری مستمر برای آنها باشد می‌توانند جامعه و نسلی را تربیت کنند که جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه را رقم بزند.

هدف تربیت جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه هدف والایی در نظام آموزشی کشور محسوب می شود.

قطعا این جامعه با قیام به قسط برپا می شود و برای ایجاد قیام قسط به عواملی از جمله تزکیه، تعلیم، کتاب و حکمت نیازمندیم.

برای ایجاد بستر تزکیه لازم و ضروری است که نهادی به عنوان تربیت معلم داشته باشیم که تربیت معلمان را به نوعی انجام دهد که به اهداف در تراز انقلاب اسلامی نزدیک شویم.

تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی به معنای فضای رو به پیشرفت و حرکت در مسیر تحقق اهداف اسلامی است که ضعف هایی وحود دارد و تربیت معلمان که با نسل ها و تربیت و پرورش افراد سروکار دارند دچار خلأهای جدی است.

سؤال اینجاست که به چه دلیل در تربیت معلم رویکردی مانند حوزه علمیه نداشته باشیم و دبیران از سنین پایین تر تربیت شوند؟ قطعا ساخت نیروی انسانی زبده برای آموزش و پرورش از اوجب واجبات است.

در شهادت استاد مطهری مشخص است که دشمن با انسانی خودساخته و با عزم و اراده قوی روبرو است و  تحمل این وحود نورانی را ندارد لذا اگر او به شهادت نرسیده بود می توانست به عنوان فردی ارزشمند در امر پیشرفت و تئوریزه کردن امر تربیت شناخته شود.

برای اینکه تزکیه به عنوان امر مستمر محقق شود باید اهتمام ویژه به تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم و به همین دلیل است که در تدوین کتب درسی باید با دو هدف نیروهای جهادی و دارای روحیه رشادت طلبی توجه شده باشد.

اگر فراگیران صرفا محدود به دانستن کتب درسی شوند و به تبدیل آن به عمل در جامعه توجه نشود خلأ اساسی ایجاد می شود و فراگیران به درب های بسته نبود دانش برای بازار کار و فعالیت برمی خورند و لذا تلاش برای پیشرفت رقم نمی خورد.

توجه به ابزار عملیاتی شدن دانش و ساختار آموزشی یکی از ابعاد مهم علم آموزی است که یکی از آنها فضای مجازی است و استفاده از نرم افزار ها و ابزارهای جدید در ساختار آموزشی کشور باید با دقت بیشتری پیگیری شود و جایگزین ولنگاری فرهنگی باید از فضای مجازی خروجی مثبت گرفته شود.

ضرورت تحول آموزشی نوید این را می دهد که لازمه رسیدن به جامعه دینی عادلانه آرمانخواه توسط افراد خودساخته طوری رقم می خورد که علم نافع را در اختیار نسل جدید قرار دهد و علم نافع برای رسیدن به پیشرفت کشور لازم است چراکه امیدبخش و روحیه بخش به افراد است.

از گام های انقلاب اسلامی در دهه های مختلف می توان به عنوان چراغ راه پیشرفت بهره‌برداری شود و برای قدم برداشتن در راستای رشد اجتماعی اقدام استفاده شود؛ یکی از این الگوها و شخصیت های الگوساز تربیتی شهید سلیمانی است که قطعا بیش از این محل تحقیق، بررسی و توسعه خواهد بود.

رضا چاوشان

انتهای پیام/