به گزارش صبح توس؛ برخی دانشمندان و نظریه پردازان علوم اجتماعی قائل به سه نوع سرمایه هستند که عبارت است از سرمایه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی. از دید آنها سرمایه اجتماعی شکلی از سرمایه است که به ارتباطات و مشارکت اعضای یک مجموعه توجه دارد و این سه نوع سرمایه قابل تبدیل به یکدیگر هستند.

با همه گیر شدن ویروس کرونا در سطح جهان، سلبریتی های کشورهای مختلف مثل تمامی اتفاقات دیگر به این پدیده هم واکنش نشان می دهند، با این تفاوت که بعضی امید‌بخش و بعضی انتقاد صرف هستند، البته که نه انتظاری از سلبریتی هاست و نه در حیطه فعالیت‌های آنهاست که به عنوان یک بازیگر، ورزشکار و یا خواننده تحلیل گر مسائل اجتماعی و سیاسی باشند.

شاید بتوان این گونه فعالیت‌های سلبریتی‌ها را در قالب تلاش برای تبدیل این سرمایه‌ها به یکدیگر دسته بندی کرد؛ تلاش فردی که درصدد است تا سرمایه فرهنگی خود را به سرمایه اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.

آن چه این روزها بیشتر به چشم می آید، نگاه انتقادی سلبریتی‌ها به پدیده‌های مختلف و همچنین شیوع ویروس کروناست، ویروسی که آرامش روانی و سلامت مردم را تهدید می کند و موضوع زمانی جالب می‌شود که شاهد تفاوت عکس‌العمل سلبریتی‌های ایرانی و سلبریتی‌های دیگر کشورها هستیم.

 در ایران به جز معدود سلبریتی‌هایی که در تلاش برای امید‌بخشی به مردم برای عبور از این بحران هستند، بقیه باز هم همان انتقادات همیشگی و عمومی را مطرح می‌کنند بدون توجه به مردمی که در خیلی از بحران‌ها و پریشانی‌ها دیدگاه این افراد را بررسی می‌کنند و از آنها تاثیر می‌گیرند.
آقا یا خانم سلبریتی مسائلی که شما مطرح می‌کنید در هزاران رسانه دیگر به اشکال مختلف مطرح شده است و نیازی به بازگویی این موضوعات از طرف شما احساس نمی‌شود؛ همدردی را وقتی می‌بینیم که سلبریتی‌های کشورهایی مانند چین و کره جنوبی سعی در روحیه بخشی به مردم خود دارند و همچنین از کمک‌های مالی برای عبور از این بحران دریغ نمی‌کنند و سلبریتی‌های ایرانی غالبا فقط به دنبال ژست‌های انتقادی هستند که بارها و بارها تکرار شده است.

عموما سلبریتی‌های ایرانی تا جایی با مردم همراه هستند و به درد مردم اهمیت می‌دهند که هیچ نوع هزینه‌ای برای آنها به دنبال نداشته باشد چه اقتصادی چه فرهنگی و اجتماعی و باید توجه داشته باشند که با ادامه این روند جایگاه اولیه فرهنگی‌شان که اصلی‌ترین سرمایه‌شان است را از دست می‌دهند.
محمد مقدم

انتهای پیام/