سید محمدکمال سرویها، رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوی در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس اظهار کرد: دائماً در حال تلاش هست تا حقی از هیچ‌کس ضایع نشود و امیدوارم در زمینه تبیین مواضع شورای نگهبان سهم اندکی داشته باشم.

وی در خصوص ضرورت حضور نظارت شورای نگهبان بر روند انتخابات، گفت: همه عقلای عالم به این نتیجه رسیده‌اند که برای بقاء نظام باید جایگاهی وجود داشته باشد که رصد کند کسانی که می‌توانند در این نظام مؤثر باشند، به آرمان‌های این نظام پایبند باشند یا اینکه نفوذی ‌باشند و با قرار گرفتن در جایگاهی، تیشه به ریشه نظام بزنند.

سرویها تصریح کرد: در ابتدای انقلاب نخبگان قوانین مترقی که در سایر کشورها بوده است را جمع‌آوری کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ و بقای نظام شورایی راه‌اندازی شود تا خط قرمزها را بررسی کند و این شورا در همه کشورها هست، پس می‌توان گفت، در اصل وجود این شورا بحثی نخواهیم داشت ولی اینکه در عملکردها چگونه رفتار کرده است را می‌توان مورد نقد قرار داد؛ از همین رو دوستانی که نقدی را به شورای نگهبان وارد می‌دانند ما آمادگی داریم تا همه نقد و نظرات آن‌ها را بشنویم و اگر نیاز به بازنگری در عملکرد باشد عبایی از تصحیح نداریم.

شورای نگهبان با کسی عهد اخوت ندارد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در جواب سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان با اصلاح‌طلبان مشکل دارد؟، گفت: خیر، چون ما با بسیاری از این عزیزان صمیمی هستیم و خیلی از اصلاح‌طلبان از فیلتر ما عبور کردند و عده‌ای از آن‌ها نیز رد صلاحیت شده‌اند، ما با کسی عهد اخوت نداریم و سوابق هر فردی را با قانون انتخابات كه بر گرفته از قانون اساسي است انطباق می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای شورای نگهبان مهم این نیست که چه کسی را مورد بررسی قرار دهد، بلکه ملاک قانون است و اگر یک مورد پیدا شود که از طیف سیاسی خاصي شرایط قانونی را داشته و شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرده است یا به عکس از طیف ديگر سياسي کسی بوده که شرایط قانونی را نداشته و شورا او را تأیید کرده باشد، این مسئله قابل پیگیری است.

سرویها تصریح کرد: قانون مترقی جمهوری اسلامی مراجع چهارگانه را برای استعلام وضعیت داوطلبان قرار داده است ولی نگفته که هرچه این مراجع گفتند ملاک کار شورای نگهبان باشد بلکه تأکید کرده است که رأی هیئت نظارت و در نهايت شوراي محترم نگهبان ملاک باشد.

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي خاطر نشان شد: در مراجع چهارگانه نظری که از سوی یکی از آن‌ها به عنوان مثال دادستاني كل كشور می‌آید بر اساس نامه‌ای هست که از سوی وزارت كشور و شوراي نگهبان برای آن‌ها می‌رود و دادستاني كل مشخص می‌کند که فلان نامزد سوءسابقه دارد یا خیر و خلاصه‌ای از پرونده وی را نیز برای این هیئت می‌فرستند.

وی افزود: اگر نتیجه این استعلام منفی باشد که مثلاً فلان نامزد سوءسابقه دارد یا مجرم شناخته شده باشد جای هیچ بحثی در هیئت نظارت باقی نمی‌ماند و همه یک رأی می‌دهند ولی مثلاً یکی از مراجع چهارگانه در خصوص فردی می‌گوید ایشان در محله خود سوء شهرت دارد، سؤال پیش می‌آید این سوء شهرت در کدام محله شهر است؟ یکی از اعضای هیئت نظارت می‌گوید که این آقا در محله ما بسیار انسان خوش‌نام و مؤثری هست، در اینجا بین نظرات اعضای هیئت نظارت و پاسخ استعلام مراجع چهارگانه اختلاف پیش می‌آید.

شورای نگهبان به استعلام مراجع چهارگانه بسنده نمیکند

سرویها با تأکید بر اینکه شورای نگهبان به استعلام مراجع چهارگانه بسنده نمی‎‌کند، بیان کرد: همان طور كه قانون‌گذار براي اعضاي محترم هیئت اجرايي حقي را براي انجام تحقيقات پيرامون داوطلبان قرار داده است، هیئت‌های نظارت نيز می‌توانند پيرامون ابهامات و يا شبهات موجود در خصوص داوطلبان بررسی‌هایی داشته باشند تا حق داوطلب و يا حق نظام ضايع نشود و صلاحيت داوطلب احراز شود.

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي گفت: گاهی اوقات رخ می‌دهد که رقبای انتخاباتی و یا حتی طرفداران یک نامزد انتخاباتی، نظرات متفاوتی را راجع به یک نامزد برای ما ارسال می‌کنند که حتماً نیاز به صحت‌سنجی دارد و اینجاست که نیاز به تحقیق کاملاً مشخص می‌شود، مثلاً برای یکی از داوطلبان، خارج از استعلام از مراکز چهارگانه، گزارش رشوه آمده است، ما برای اینکه این موضوع تبیین شود می‌بایست بررسي کنیم تا صحت و يا عدم صحت آن اثبات شود.

یک معتاد متجاهر می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند!

وی با بیان اینکه اگر افشاي سوابق داوطلبين به لحاظ شرعي و امنيتي مشكلي نداشته باشد و آبروي مؤمن به خطر نيافتد می‌تواند در اصلاح قانون انتخابات مورد بررسي قرار گيرد، افزود: اگر این‌طور شود قانونی مترقی و بازدارنده خواهد بود، یکی از نقدهایی که خود من به دوستان تهران منتقل کردم این است؛ برای یک کارمند که می‌خواهد در یک اداره‌ای مشغول به کار شود، فیلترهای متعدد اعم از اعتقادي، اخلاقی و تخصصی داریم تا بتواند یک کارمند جزء یک سازمان شود ولی برای نماینده مجلس شورای اسلامی شدن صرفاً داشتن یک مدرک کارشناسی ارشد کافی هست و حتی اعتیاد یک فرد نیز مورد پرسش قرار نمی‌گیرد یعنی یک معتاد متجاهر به صرف داشتن یک مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند ثبت نام کند و بعد شورای نگهبان موظف است که در خصوص این فرد بررسي کند و وقتی این فرد رد صلاحیت می‌شود می‌تواند ادعا کند که شورای نگهبان بنده را رد صلاحیت کرد.

ضرورت اصلاح قانون انتخابات

سرویها یادآور شد: اگر فردی که در سوابقش مشکلی هست، قانون اجازه انتشار اطلاعات او را دهد، کسی که دارای مشکل خاصی هست جرأت نمی‌کند که ثبت نام کند و این مهم نیازمند اصلاحیه مجلس شورای اسلامی و به‌روز شدن قانون انتخابات کشور هست از این رو پژوهشکده شورای نگهبان پیشنهادات زیادی را به مجلس شوراي اسلامي داده‌ است که قانون انتخابات کشور اصلاح به‌روز شود و هنوز در دستور کار قرار نگرفته است و باید بدانیم که قانون هرچه پخته‌تر باشد مشکلات کلی ما کاهش پیدا می‌کند.

نظارت استصوابی شورای نگهبان از هرج‌ومرج جلوگیری می‌کند

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي در جواب سؤالی مبنی بر اینکه چرا نظارت شورای نگهبان استصوابی هست و استطلایی نیست؟، گفت: یک داور فوتبال نظارت استصوابی دارد یعنی اینکه وقتی که نظارت کرد و متخلف را شناسایی کرد با آن متخلف برخوردی نظیر کارت زرد و قرمز می‌کند؛ نظارت استطلایی یعنی اینکه یک نفر شما را در جریان تخلف قرار می‌دهد و مرجع رسیدگی به تخلف نهاد دیگری هست مثل اینکه گزارش تخلفی به این شورا فرستاده شود و این شورا برای رسیدگی به تخلف احرازشده پرونده او را به دادگستری ارجاع دهد.

وی افزود: اگر کسی در مدرک کارشناسی خود دست برد و مدرکی جعلی مبنی بر داشتن کارشناسی ارشد برای ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ارائه داد، حال که این مهم را فهمیدیم باید چه کرد؟ در اینجا قانون ساکت هست چراکه طبق قانون تمام نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است.

سرویها خاطر نشان کرد: حال عده‌ای از جریانات سیاسی می‌گویند چرا این نظارت استصوابی هست باید استطلایی باشد، برای همین موضوع شورای نگهبان پاسخ داده است که از ابتدای راه‌اندازی مجلس شورای اسلامی این نظارت استصوابی بوده است، البته عده‌ای ابهام داشتند كه اين ابهام در سال 1370 در قالب استفساريه مطرح شده و این استفساریه می‌گوید: نظارت شورای نگهبان در اصل 99 قانون اساسی، نظارتی استصوابی هست و شامل تمام مراحل انتخابات است.

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نظارت استصوابی از هرج‌ومرج جلوگیری می‌کند، بیان کرد: در حال حاضر این مهم، یک قانون است و برای جلوگیری از هرج‌ومرج بهتر است که همه تابع قانون باشیم و همه عقلاي عالم می‌گویند ولو یک قانون بد یعنی با یک سری نواقص از بی‌قانونی بهتر است، در شرایط بی‌قانونی سنگ روی سنگ بند نمی‌آید و همین‌هایی که الآن بیش از دیگران اعتراض می‌کنند بیشتر ضرر می‌کنند از این رو حتی اگر این قانون بد است باید از طریق مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح آن اقدام شود نه با زیر سوال بردن شورای نگهبان.

هرکس با توجه به عملکردش مورد سنجش قرار می‌گیرد

وی در جواب سؤالی مبنی بر اینکه آیا ملاک شورای نگهبان، اعتقاد افراد به ولایت‌فقیه و قانون اساسی هست و یا التزام آن‌ها؟، اظهار کرد: التزام فرد به قانون اساسی اثبات شود، رد صلاحیت نخواهد شد، اثبات این مسئله هم این‌طور است که مشخص شود، کاندیدا سخنرانی و فعالیت علیه نظام نداشته و یا اینکه با فلان شبکه معاند مصاحبه نکرده است یعنی نقطه منفی در سوابق او دیده نمی‌شود زیرا ما که اعتقادسنج نداریم و هرکس با توجه به عملکردش مورد سنجش قرار می‌گیرد، یعنی با گزارش‌های موافق یا مخالف او و یا سوابق، هر فرد سنجیده می‌شود.

سرویها ادامه داد: افرادی که در استان خراسان رضوی به عنوان شبکه هیئت نظارت ما شناخته می‌شوند طيف گسترده‌ای را شامل می‌شود كه دارای مشرب سیاسی مختلف هستند، خود من و حتی سایر بزرگان دارای مشی سیاسی مختلف هستیم، مثلاً خودم قبل از اینکه وارد شورای شهر بشوم از یک طیف سیاسی حمایت می‌کردم ولی به محض ورود به شورای شهر، دیگر در هیچ‌یک از آن جلسات سیاسی شرکت نکردم و بعد آن‌ها از من گله‌مند شدند ولی گفتم الان که در شورای شهر وارد شده‌ام قرار است برای همه مردم تلاش کنم و نه برای یک طیف سیاسی خاص.

شورای نگهبان متعلق به یک جریان سیاسی نیست

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي با تأکید بر اینکه شورای نگهبان متعلق به یک جریان سیاسی نیست، گفت: در همین کرسی شورای نگهبان که حضور دارم شاید دید شخصی من نسبت به فلان فرد و یا فلان جریان سیاسی یکسان با جریان سیاسی دیگر نباشد ولی اگر در موقع انجام کار، من نظرات شخصی‌ام را اعمال کنم خیانت کرده‌ام و هرگز این‌طور نبوده است و نباید باشد لذا از همین رو بنده خواهش می‌کنم که اگر یکی از اعضای شورای نگهبان چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور تصمیم‌گیری شخصی خود را به نفع و یا به ضرر جریان موافق و مخالف سلیقه سیاسی خود اعمال کرده باشد یعنی در راستای سلیقه شخصی اعمال نظر كرده باشد، خطا است، حتماً بايد ادله قانونی وجود داشته باشد، تا برخورد قانونی صورت پذيرد.

رفتن یا نرفتن فردی به مجلس برای ما چه آورده دنیایی دارد؟

وی ادامه داد: بارها شخص آیت‌الله جنتی تأکید کرده‌اند که اعضای شورای نگهبان و هیئت نظارت باید کمال بی‌طرفی را در این جایگاه داشته باشند و همچنین تلاش در راستای حفاظت و صیانت از رأی مردم که از نظر رهبری معظم یک حق‌الناس هست که خدایی نکرده یک رأی جابه‌جا نشود.

سرویها یادآور شد: به‌هرحال ما سوگند خوردیم که به قانون و مردم وفادار باشیم و از حقوق آن‌ها دفاع کنیم و اصلاً مگر ما برای این دنیا خلق شده‌ایم؟ بالاخره هرکدام از ما مقداری دیانت و خداترسی داریم و درصدد انجام کارهای خداپسندانه هستیم تا دینمان به پای دنیای دیگران ریخته نشود، مگر رفتن یا نرفتن فردی به مجلس برای من چه آورده دنیایی دارد؟

اجازه نداريم دلیل رد صلاحیت افراد را برای عموم بيان كنيم

رئيس هیئت نظارت بر انتخابات استان خراسان رضوي در جواب سؤالی مبنی بر اینکه چرا مردم نباید علت رد صلاحیت نامزد انتخاباتی را بفهمند؟، بیان کرد: قانون فعلی به ما اجازه می‌دهد که اگر کسی محتوای پرونده خود را از ما سؤال کرد به شخص او پاسخ می‌دهیم و او را قانع می‌کنیم و در حال حاضر قانون این‌طور تعریف شده است، در نتيجه محتواي پرونده را اجازه نداريم براي عموم يا رسانه بيان كنيم.

وی افزود: معمولاً کسانی که به تشخیص شورای نگهبان اعتراض دارند، دعوت می‌شوند و راضی از اینجا بیرون می‌روند، متأسفانه این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که هواداري از آن فرد و جریان سیاسی می‌کنند و آن فرد رد صلاحیت ‌شده به مصلحت نمی‌بیند حقیقت و علت رد صلاحیت خود را برای آنان توضیح دهد، بنابراین اگر کسانی نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض دارند، یعنی شورای نگهبان در تشخیص صلاحيتش اشتباه کرده است، حتماً به شورای نگهبان مراجعه کنند تا دلایل را روشن و بدون پرده به آن‌ها اعلام کنیم تا رفع شبهه شود.

انتهای پیام/