به گزارش صبح توس؛  از نیشابور، طی سه روز گذشته خبری مسرت‌بخش فضای شهرستان نیشابور را در برگرفته است. خبر امضای تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه در جنوب نیشابور خبری بود که مردم نیشابور را شوکه و خوشحال کرد.

اما بعد از چند روز از انتشار این خبر به نظر ضروری است که ابعاد این پروژه موردبررسی قرار گیرد.

الف – ضرورت ساخت فرودگاه برای نیشابور

1 - شاید اولین موردی که باید در مورد آن بحث کرد ضرورت ساخت فرودگاه در نیشابور باشد، بدون شک این ضرورت بر همگان واضح است. دلیل این وضوح تعداد زیاد مسافرین نیشابور به مقصد تهران و بالعکس است که طبق تحقیق صورت گرفته روزانه حدود 500 نفر این مسیر را تردد می‌کنند، البته باید در نظر داشت که این تعداد آمار خرید از دفاتر خدمات هوایی نیشابور است و خرید بلیط اینترنتی و ... محاسبه نشده است. شاید همین دلیل برای احداث فرودگاه کفاف کند ولی باز هم این تعداد مسافر توجیه اقتصادی برای این مسیر ایجاد نمی‌کند.

2 – نیشابور شهری صنعتی کشاورزی در کشور است که سالانه حجم زیادی از محصولات خود را صادر می‌کند، صادراتش صنعتی خیام که طی هشت‌ماهه اول امسال به ثبت رسیده است 74 میلیون دلار بوده که این حجم از صادرات در کنار صادرات محصولاتی مانند آلو می‌تواند احداث این فرودگاه را اقتصادی‌تر کند.

3 – کاهش بار ترافیکی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سال‌هاست موردبحث کارشناسان است و در کنار آن ضرورت احداث فرودگاهی در خارج از شهر مشهد به گوش می‌رسد، احداث فرودگاه در نیشابور می‌تواند حجم زیادی از بار پروازهای این فرودگاه را کاهش دهد و در صورت بروز اتفاق‌های هوایی و یا کاهش دید هواپیما جایگزین پروازهای ورودی فرودگاه شهید هاشمی نژاد باشد.

اما ایرادات این طرح شاید اساسی‌تر از مزیت‌های آن باشد.

نکته اول ممنوعیت ساخت فرودگاه در فاصله 100 مایلی فرودگاه دیگر است که طبق مصوبه هیئت‌وزیران ابلاغ‌شده است و بنابراین صدور مجوز ساخت فرودگاه باید علاوه بر شرکت فرودگاه‌ها مصوبه هیئت‌وزیران را نیز داشته باشد، نیشابوری که هنوز نتوانسته مصوبه ارتقاء بخش‌های خود را که حق اساسی مردم این سرزمین است، از هیئت‌وزیران بگیرد چگونه می‌خواهد مصوبه‌ای خلاف مصوبات پیشین این هیئت را کسب نماید؟

نکته دوم ضرر ده بودن فرودگاه‌های در این سطح برای شرکت فرودگاه‌ها است به‌نحوی‌که بعضی از فرودگاه‌های کشور که روزانه چندین پرواز دارند هم‌اکنون زیان ده هستند و نتیجتاً ساخت این فرودگاه بار اضافی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

نکته سوم، پیمانکار این پروژه است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن به‌صورت کامل منتشرنشده است، یکی از ضرورت‌های این بحث موردقبول بودن پیمانکار است که امیدواریم پیمانکار ویژگی‌های موردنظر را داشته باشد.

نکته چهارم بودجه ساخت فرودگاه است که قرار بر تأمین از محل بخش خصوصی است. ن به وصدر خبر احداث این فرودگاه بودجه اولیه ساخت را 140 میلیارد تومان برآورد کرده است اما با بررسی خبرنگار صبح توس از کارشناسان عرصه هوانوردی این عدد برای ساخت یک فرودگاه حداقلی شاید طنزی تلخ بیشتر نباشد.

بر اساس اظهارات یکی از کارشناسان عرصه هوانوردی برای ساخت فرودگاهی در حد فرودگاه سبزوار، هم‌اکنون بالغ‌بر 500 میلیارد تومان پول نقد لازم است، هر چند باید این مبلغ را خارج از تورم در نظر گرفت که روزانه چه مقدار به این عدد افزوده می‌شود.

برای ساخت یک فرودگاه ساخت یک باند پرواز حداقل 100 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، علاوه بر ساخت ترمینال نیز همین حدود هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها ساخت دیوار دور زمینی به این ابعاد خودش به‌اندازه نصف باند فرودگاه هزینه خواهد داشت، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه‌های تأسیسات، ساخت ساختمان‌های برج مراقبت، آتش‌نشانی، پلیس، حفاظت پرواز، ایمنی زمینی، سوخت‌گیری، محوطه، فضای سبز، جدول کاری و... بالغ‌بر 100 میلیارد هزینه خواهد داشت و علاوه بر این‌ها تجهیزات فرودگاهی با توجه به تحریم‌ها نیز عددی بالغ‌بر 200 میلیارد هزینه نیاز خواهد داشت.

برای مثل هر دستگاه خودرو ایمنی زمینی در بی‌کیفیت‌ترین حالت بالغ‌بر یک میلیارد تومان قیمت دارد و برای یک فرودگاه کوچک حداقل 5 خودرو نیاز است.

همچنین با بررسی‌های صورت گرفته یک فرودگاه متوسط سالانه بالغ‌بر یک میلیارد هزینه نگهداری عادی و دو و نیم میلیارد هزینه پرسنل خواهد داشت.

اما در کنار همه این‌ها شاید عدم شفافیت در دعوت از خبرنگاران و امضای این تفاهم‌نامه در اتاق‌های بسته و بیان توجیه‌های کلی و عدم پاسخ به سؤال متخصصین، تبلیغاتی بودن این خبر را در حالی که در نزدیکی انتخابات هستیم صدچندان می‌کند.