به گزارش صبح توس؛ ترافیک در شهر نیشابور یکی از معضلات اصلی این شهر شده است به نحوی که در ساعات اداری و اوایل شب رفت‌وآمد در برخی خیابان‌ها برای مردم آزاد دهنده شده است.

در خیابان‌های 15 خرداد معروف به دارایی، امام خمینی (ره) حدفاصل فلکه حافظ تا فلکه خیام، فردوسی شمالی و جنوبی، قسمتی از خیابان شهید جعفری، خیابان عطار و بسیاری از مناطق دیگر علاوه بر اینکه طی ساعات پرتردد مکانی برای توقف خودروها نیست، پارک‌های دوبل شهروندان مضاعف باعث ترافیک می‌شود.

در حالی که شهرداری نیشابور مرکز کنترل ترافیک خود را به‌عنوان تنها شهرستان کشور با حضور وزیر کشور راه‌اندازی کرده است ولی باز هم این مرکز نتوانسته است گره ترافیک را از این شهر بزداید.

بانکی‌ها و مغازه‌داران، عامل پر شدن جا پارک‌ها در خیابان اصلی

یکی از مغازه‌داران خیابان امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس گفت: ما که برای بازگشایی مغازه در حدود ساعت 8 می‌آییم دیگر جای پارکی نیست، دلیلش هم پارک خودرو کارکنان بانک‌ها هست که از حدود 7 خودروهای خود را پارک کرده‌اند و برای ما حتی جای پارک نیست چه برسد به مردم.

وی که مغازه لباس‌فروشی دارد خاطرنشان کرد: تعداد بسیار زیادی از این خیابان را بانک‌ها پرکرده‌اند و حتی بعضی مواقع برای پارک خودرو حمل پول نیز جا نیست و مجبورند در جلو بانک به‌صورت دوبل پارک کنند که علاوه بر خطرات ترافیکی، خطرات امنیتی نیز حتماً دارد.

کسبه دیگری از خیابان فردوسی جنوبی که بیشتر محل فروش محصولات الکتریکی، ابزارآلات و موارد مشابه است نیز در رابطه با ترافیک این منطقه گفت: بیشتر خودروهای پارک شده در این خیابان برای خود کسبه است، به دلیل مساحت کم مغازه‌ها و در نتیجه تعداد بالای آن، خود کسبه دو طرف خیابان را پر می‌کنند و خریداران که عمدتاً نیاز به محصولات ساختمانی و مشابه که وزن سنگینی دارد، مجبور هستند بعضاً سه خودرو به‌صورت ردیفی پارک کنند که عملاً مسیر رفت‌وآمد قفل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این خیابان علاوه بر خودروها محل فروش دست‌فروشان و گاری‌های میوه هست که در کنار خیابان بساط می‌کنند و ترافیک شدید ایجاد می‌کنند.

اما یکی از ساکنین محدوده خیابان 15 خرداد نیز با اشاره به مشکل ترافیک افزود: شاید بزرگ‌ترین عامل ترافیک این خیابان عرض کم و توقف خودروها در منطقه پارک مطلقاً ممنوع است که باعث می‌شود ترافیک به سمت مرکز شهر در این خیابان قفل شود.

اتوبوس‌هایی که خود عامل ترافیک هستند

این بانوی 40 ساله ادامه داد: این مسیر چون محل عبور اتوبوس‌ها نیز هست، به دلیل پارک خودروها در ایستگاه‌های اتوبوس، برای سوار و پیاده کردن مسافرین اتوبوس‌ها مجبور به توقف وسط خیابان هستند که خود این مطلب نیز به ترافیک خروجی از خیابان امام خمینی (ره) می‌افزاید.

در حالی که چندین سال است که تابلوهای کارت پارک در اطراف خیابان‌های اصلی شهر نصب شده است و برای مقطع کوتاهی نیز فعال‌شده بود، اما چندین سال است که دیگر نیشابوریان از کارت پارک استفاده نمی‌کنند.

تصویب کارت پارک در شورای اسلامی شهر نیشابور

احمد همت‌آبادی عضو جوان شورای اسلامی شهر نیشابور در رابطه با این موضوع گفت: طرح کارت پارک‌ها حدود 6 ماه در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت مورد تصویب اعضا قرار گرفت و بعد از طی مراحل قانونی به شهرداری و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر ابلاغ‌شده است.

وی افزود: این موضوع را چند روز پیگیری کردم و متوجه شدم که شهرداری در حال ارزیابی مجدد است و دلیل آن هزینه بالای آن با توجه به‌ضرورت جذب حدود 40 نیروی انسانی است.

رئیس کمیسیون حمل نقل، خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر نیشابور تصریح کرد: به این موضوع گله داشتم و همه‌چیزش را آماده کردیم ولی هنوز اجرایی نشده است و سازمان هنوز در حال بررسی موضوع است.

همت‌آبادی با اشاره به پیگیری این پروژه تا شروع به کار ادامه داد: قرار است تا پایان سال پروژه اجرایی شود و همه ملزومات آن دیده‌شده است و این موضوع را مجددا پیگیری خواهم داشت.

اجرای کارت پارک تا آخر دی‌ماه در نیشابور

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری نیشابور نیز در این رابطه گفت: مجوزهای شورا کسب‌شده است ولی قانون در سال گذشته تغییراتی پیدا کرد که باید به استانداری ارجاع و مجوز آن کسب می‌شد که این مرحله پس از چهار ماه انجام‌شده است.

اسماعیل قندهاری افزود: خوشبختانه طی هفته گذشته برای آگهی در روزنامه ارسال‌شده است و امیدواریم به‌زودی مناقصه انجام شود.

وی تصریح کرد: قسمتی از خیابان امام خمینی (ره)، خیابان فردوسی، خیابان 15 خرداد، شهید فیاض بخش معروف به کال منوچهری، بخشی از خیابان شهید جعفری و کلاً هسته مرکزی شهر زیر این طرح قرار خواهند گرفت.

قندهاری عنوان داشت: انتهای این ماه بازگشایی پاکت‌ها را خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که انتهای دی‌ماه این پروژه عملیاتی شود.

انتهای پیام/