به گزارش صبح توس؛ جاده در کشور ما به عنوان اصلی ترین بستر تردد، اهمیت ویژه ای در حمل و نقل و ترانزیت کشور دارد؛ به طوری که طبق آمار سازمان توسعه تجارت ایران، درآمد حاصل از ترانزیت کالا توسط حمل ‌و نقل جاده ‌ای کشور در 10 ماهه سال گذشته معادل ۲ میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار بود.

در این میان از خطراتی که توسط تریلی های ترانزیتی در جاده ها ایجاد می شود نمی توان گذر کرد؛ بنابر آمار و اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، 3 درصد کشته شدگان حوادث سال 96 مستقیما با تریلی و کامیون برخورد داشته اند؛ اینکه تریلی ها به صورت غیر مستقیم علت بروز چند سانحه شده اند جای تحقیق و بررسی دارد.

این موضوع در جاده ترانزیتی درگز که بخشی از آن گردنه ای بوده و عرض کم جاده اجازه نصب نیوجرسی و تجهیزات جداکننده مسیر رفت و برگشت را نمی دهد نمود بیشتری دارد؛ شاید بتوان گفت کمبود نظارت در طول مسیر و جریمه هایی که ممکن است بازدارنده نباشند باعث شده برخی از رانندگان خودروهای سنگین و ترانزیتی با رانندگی غیر ایمن و خطرناک عامل بروز بسیاری از تصادفات این محور شوند.

سرهنگ هادی امیدوار در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر وجود 4 تیم گشتی پلیس در محور درگز به قوچان اظهار کرد: پلیس راه خراسان رضوی برای کنترل این محور، برنامه ریزی هایی انجام داده و با متخلفین شدید ترین برخورد را دارد اما توقع پوشش کامل و نقطه به نقطه پلیس و دوربین های نظارتی، نابجا و دور از انصاف است.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: محور درگز به قوچان مخصوصا از گردنه تیوان به سمت قوچان یکی از خطرناکترین و پر تلفات ترین مسیرهای استان است؛ غالبا خودروهای سواری با این توجیه که در گردنه ها پشت سر تریلی ها معطل شده و در سفر آنها تاخیر وارد شده است، سعی می کنند این تاخیر را در دو طرف گردنه که فضا باز تر است جبران کنند؛ نتیجه چنین طرز تفکری باعث بروز حوادث سنگین و شدید این محور می شود.

وی افزود: جدای از تاخیری که کامیون ها در گردنه تیوان برای خودروهای سواری ایجاد می کنند، حضور آنها را می توان یک نعمت دانست چرا که برخی خودروها در نبود کامیون ها با چنان سرعتی رانندگی می کنند که کوچکترین خطا یا سهل انگاری، آنها را به ته دره سوق می دهد؛ مخصوصا در فصول سرد سال که جاده به شدت لغزنده است و یک ترمز نابجا، ممکن است آخرین اقدام زندگی آنها باشد.

سرهنگ امیدوار تصریح کرد: البته به پایانه های باربری اعلام کرده ایم که در برگه تردد کامیون ها موضوع حفظ فاصله طولی با وسایل نقلیه جلویی ثبت شود؛ اما وجود خط ممتد به منزله دیوار قانون است و کسی حق ندارد تحت هیچ عنوان از آن عبور کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با این وجود از مردم عزیز می خواهیم اگر به هر نحوی تخلفی را مشاهده کردند مستندات خود شامل عکس و فیلم را برای کانال تلگرامی شهر بدون تصادف که زیر نظر معاون دادستانی مشهد اداره می شود ارسال کرده و نتیجه مطالبه خود و برخورد پلیس را در همان کانال مشاهده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در امور اجتماعی و بی تفاوت نبودن نسبت به یکدیگر، رعایت قوانین و صبوری در حین رانندگی از جمله مهم ترین مواردی است که می تواند آمار حوادث و تلفات جاده ای را به حداقل برساند.

انتهای پیام/