به گزارش صبح توس؛ سعید خلخالی از فعالان رسانه‌ای خراسان رضوی در یادداشتی افتتاح چند باره خط دو قطار شهری مشهد و تکمیل نبودن این خط پس از چند افتتاح را نقد کرده است، متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

قطار شهری یا همان مترو، یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری است که نقش مؤثری در کاهش ترافیک، کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در زمان دارد که شهرهای بزرگ از آن بهره می‌گیرند؛ موضوع احداث سامانه ریلی درون‌شهری در مشهد، سابقه‌ای بیش از 20 ساله دارد.

خط اول قطار شهری مشهد پس از حدود 11 سال اتلاف وقت و هزینه و با ماجراهای بسیار، در مهرماه سال 90 با حضور رئیس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسید اما روند احداث خط دوم از خطوط چهارگانه قطار شهری مشهد با وقفه‌ای 2 ساله، مجدداً در سال 92 از سر گرفته شد.

پیش از هر چیز، با خط دو قطار شهری مشهد آشنا شویم؛ خط دو قطار شهری مشهد 14.5 کیلومتر طول دارد و با 13 ایستگاه خدمات‌دهی می‌کند، سال 87 حفاری آن آغاز شد، روند احداث آن در سال 90 تقریباً متوقف و سال 92 از سر گیری شد، این مسیر از بلوار طبرسی شمالی تا بلوار فکوری امتداد دارد.

خط دو قطار شهری مشهد از این جهت توجه را به خود جلب می‌کند که بدانیم تا امروز، 3 بار مورد بهره‌برداری قرار گرفته و آن‌هم با برگزاری سه مراسم باشکوه! و با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری اما جالب‌تر این‌که بدانیم این خط هنوز ناقص است.

نخستین افتتاح خط دو

اولین بار، فاز نخست خط دو قطار شهری مشهد در 6 ایستگاه از بلوار طبرسی تا میدان شهدا در بهمن‌ماه 95 وارد چرخه بهره‌برداری آزمایش شد و در دوم اسفند همین سال به‌طور رسمی و با حضور فرمانده سپاه پاسداران، تولیت آستان قدس رضوی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء و مسؤولان استانی افتتاح شد.

پس از گذشت بیش از یک سال از بهره‌برداری فاز اول خط دو، افتتاح دیگری در این خط صورت گرفت، «افتتاح اتصال خط یک و دو قطار شهری مشهد» در ایستگاه شریعتی این بار با حضور رئیس‌جمهور؛ این پروژه که گفته می‌شود در دوره قبل شورا و شهرداری آماده بهره‌برداری بود، 17 اردیبهشت 97 در دوره شهرداری تقی زاده خامسی و شورای پنجم به بهره‌برداری رسید.

در واقع رئیس‌جمهور تنها برای بهره‌برداری از یک ایستگاه دیگرِ خطِ در حال سرویس‌دهی، به مشهد سفر کرد اما این آخرین افتتاح در خط دو قطار شهری مشهد نیست!

کمی خبر بخوانیم

«یکی از برنامه‌های قطار شهری در سال آینده با توجه به تأمین بودجه‌ها، تکمیل خط ۲ قطار شهری تا پیروزی و شهرک سلامت است که این قول را می‌دهیم در سال ۹۷ کل خط ۲ قطار شهری مشهد را به بهره‌برداری برسانیم»، این را کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد 21 اسفند 96 در صحن علنی شورای شهر مشهد بیان کرد.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر مشهد نیز 15 اسفند 96 در برنامه زنده «اشاره» از تخصیص 358 میلیارد تومان به خط دو قطار شهری مشهد و تکمیل این خط در سال 97 خبر داده بود.
محمدرضا کلائی نیز در حاشیه بازدید خرداد ماه سال جاری استاندار از ایستگاه‌های قطار شهری نیز از افتتاح ایستگاه پایانی قطار شهری در تیرماه خبر داد، «با تأکیدات استاندار و کمک دولت، امیدوارم ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا ۱۵ تیرماه آغاز به کار کند».

مسؤولان در نوبت قیچیِ روبان!

سه هفته بعد یعنی در 26 خرداد 98، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با قدس آنلاین از افتتاح ادامه مسیر خط دو در «هفته آینده» و با حضور رئیس‌جمهور خبر داد؛ «چون حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح هنوز قطعی نشده است تاریخ دقیق مراسم افتتاح مشخص نیست،  اما اگر حضور آقای روحانی در مراسم افتتاح منتفی شود، به‌طورقطع این خط را هر چه زودتر با حضور دیگر شخصیت‌ها افتتاح خواهیم نمود»، یعنی اوایل تیر ماه.

مجتبی بهاروند یک ماه بعد به خبرنگار ایسنا گفت «به‌منظور افتتاح رسمی این خط منتظر بودیم که در صورت امکان رئیس‌جمهور حضور پیدا کنند، منتهی ظاهراً ایشان تا شهریور ماه وقت ندارند. بر این اساس صحبتی شد در صورت امکان ادامه خط دوم قطار شهری حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح کنیم» که این خبرگزاری، این خبر را با تیتر «افتتاح خط دوم قطار شهری مشهد در انتظار مهمان» منتشر کرد.

با بررسی اجمالی اظهارات مسؤولان و تاریخ‌های اعلام شده، افتتاح پروژه‌ای که منابع مالی آن تأمین شده و مقرر بود در سال 97 تکمیل شود، به بهار 98 موکول شد، البته طبق گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، این پروژه خرداد ماه سال جاری آماده بهره‌برداری بوده و تنها به دلیل نبود شخصیت کشوری معطل افتتاح ماند!

سرانجام 18 مرداد 98، مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد با این عنوان «افتتاح ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری مشهد»، از این عنوان صرفاً بهره‌برداری از یک ایستگاه استنباط می‌شود اما تیترها را مرور کنیم «خط دو قطار شهری مشهد رسماً افتتاح شد»، «مترو به پیروزی رسید»، «تدبیر به پیروزی رسید»، «افتتاح خط دو قطار شهری مشهد» و ... .

نکته جالب توجه اینکه اسحاق جهانگیری نیز همچون رئیس‌جمهور برای افتتاح تنها یک ایستگاه به مشهد آمد، برخلاف اطلاع‌رسانی‌ها، ایستگاه شهید کاوه، ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری نیست، ایستگاه پایانی، ایستگاه سلامت است؛ نکته دیگر این‌که تا پیش‌ از این مراسم، 9 ایستگاه از 13 ایستگاه خط دو در حال خدمت‌رسانی بود و پس‌ازاین مراسم، تنها ایستگاه «شهید کاوه» وارد مدار شد اما ایستگاه‌های الندشت، کوهسنگی و سلامت، شاید وقتی دیگر، شاید مراسمی دیگر!

چند سؤال

اگر بودجه تکمیل خط دو قطار شهری تأمین شده بود، چرا در سال 97 ادامه مسیر افتتاح نشد؟

برپایی دو مراسم باشکوه برای افتتاح دو ایستگاه از یک خط، چه توجیهی دارد؟

هزینه‌های برپایی چنین مراسمی از چه منبعی تأمین می‌شود؟

اگر خرداد ماه پروژه آماده بهره‌برداری بود، چرا دو ماه مردم از خدمات آن محروم ماندند؟

انتهای پیام/